//
کدخبر: ۲۸۱۱۳۸ //
مدیر مرکز مدیریت سبز دانشگاه رازی خبر داد:

افزایش ۱۵۰ درصدی فضای سبز در دانشگاه رازی / کاشت ۱۲۰ هزار درخت از ۸۴ گونه گیاهی در دو سال اخیر/صرفه‌جویی ۵ میلیارد ریالی در مصرف حامل‌ های انرژی

مدیر مرکز مدیریت سبز دانشگاه رازی افزایش۱۵۰ درصدی فضای سبز در دانشگاه رازی خبر داد.

افزایش ۱۵۰ درصدی فضای سبز در دانشگاه رازی / کاشت ۱۲۰ هزار درخت از ۸۴ گونه گیاهی در دو سال اخیر/صرفه‌جویی ۵ میلیارد ریالی در مصرف حامل‌ های انرژی

نشست خبری مدیر امور عمرانی و خدمات فنی و مدیر مرکز مدیریت سبز دانشگاه رازی امروز نهم مهر ماه ۹۹ با اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش فرتاک نیوز؛ دکتر هادی عبادی مدیر مرکز مدیریت سبز دانشگاه رازی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مدیریت سبز دانشگاه رازی از مهرماه ۹۸ فعالیت خود را با ۵ کمیته اصلاح الگوی مصرف، فرهنگی، آموزشی، تحقیق و توسعه، سیما و منظر و فضای سبز ،با همکاری ۲۷ تن از اعضای هیئت علمی و مدیران دانشگاه آغاز به کار کرد.

دکتر عبادی افزود : مطابق با قوانین ابلاغی یک درصد از بودجه دانشگاه‌ها می‌تواند صرف مدیریت سبز شود که با حمایت دکتر اعلمی آل آقا ریاست دانشگاه رازی در دو سال اخیر به طور متوسط ۵ درصد از بودجه دانشگاه رازی صرف برنامه ها و پروژه های مدیریت سبز گردیده است.

این مقام مسئول مهمترین اقدامات مدیریت سبز در دو سال اخیر را ؛ ۱- راه اندازی درس زندگی سبز برای اولین بار در دنیا

۲- کاشت ۱۲۰ هزار درخت از ۸۴ گونه گیاهی در دو سال اخیر (یعنی بالاترین میزان کاشت درخت در دانشگاه‌های کشور) چه سالهای ۹۸ و ۹۹ ) که معادل افزایش ۱۰۰۰ درصدی کاشت درخت در طی نیم قرن سابقه دانشگاه رازی می باشد.

۳- افزایش ۱۵۰ درصدی فضای سبز از ۱۰ هکتار به ۷۰ هکتار (بالاترین میزان افزایش سطح فضای سطح در بین دانشگاه‌های کشور در سال‌های ۹۸ و ۹۹)

۴- انجام اولین طرح جامع دانشگاه‌های کشور با رویکرد توسعه پایدار

۵- برگزاری تور سبز برای اولین بار در دانشگاه‌های کشور

۶-راه‌اندازی اولین نمایشگاه مدیریت دانشگاه های کشور

۷-برگزاری اولین جشنواره غذای سبز دانشگاه‌های کشور توسط دانشگاه رازی

۸- طرح مزرعه‌ای سبز تولید محصولات سالم کشاورزی برای اولین بار در دانشگاه‌های کشور

۹- اجرای طرح باغچه سبز خانواده برای اولین بار در دستگاه های دولتی کشور

۱۰-اصلاح سیستم آبیاری در دانشگاه رازی

۱۱- اصلاح طرح جمع‌آوری آب باران

۱۲- هوشمند سازی ساختمان ها

۱۳- استفاده از چمن مصنوعی

۱۴- صرفه‌جویی ۵ میلیارد ریالی در مصرف حامل‌های انرژی

۱۵-کاهش مصرف ۶۰ درصدی آب کشاورزی ۲۱ درصدی گاز و ۱۲ درصدی برق

۱۶- دریافت بودجه ۱۴ میلیارد ریالی در دو سال اخیر از سوی سازمان برنامه و بودجه به جهت اقدامات سبز عنوان کرد

photo_2020-09-30_14-56-41

دکتر عبادی سایر برنامه‌های سبز در مدیریت سبز دانشگاه رازی را  ساخت مستند سبز رازی ، طرح باغ گیاه شناسی، برگزاری کارگاه سبز جهت کارکنان ادارات و مراکز دولتی ، احداث دیوار سبز پردیس کشاورزی دانشگاه رازی به مساحت ۲ کیلومتر عنوان کرد.

وی در ادامه فعالیت‌های پژوهشی همکاران سبز را کاشت گیاه کاملینا برای اولین بار در کشور که نیاز به کود و سم ندارد و محصول آن ارگانیک خواهد بود اعلام کرد و گفت: این گونه گیاهی از فرسایش خاک جلوگیری می کند و از آن در تهیه سوخت زیستی جهت ماشین آلات سنگین استفاده می شود.

 وی انجام پروژه کارواش سبز را از دیگر فعالیت های پژوهشی مدیریت سبز دانشگاه رازی عنوان کرد و بیان داشت: که برای اولین بار در کشور صورت گرفته و انجام پروژه مالچ کاغذی را نیز یکی دیگر از فعالیت های پژوهشی برشمرد که این فعالیت نیز برای اولین بار در دانشگاه های کشور انجام شده است.

عبادی همچنین استفاده از سامانه های الکترونیکی ، کشت یولاف در پردیس کشاورزی و احیای نیلوفر آبی ( نماد فرهنگی کرمانشاه با خواص دارویی ) ، تکثیر کشت بافت گونه های وحشی مقاوم با اقلیم، مثل زالزالک و احیا و طرح توسعه باغات پسته در زمینی به مساحت ۱۵ هکتار را نیز ازجمله فعالیت های پژوهشی مدیریت سبز دانشگاه رازی برشمرد.

مدیر مرکز مدیریت سبز دانشگاه رازی در زمینه همکاری این مرکز با نهادهای دولتی نیز بیان داشت: مرکز مدیریت سبز دانشگاه رازی  ۲۹ همکاری با شهرداری کرمانشاه ، سازمان محیط زیست، منابع طبیعی، درخت من ، سمن ها و ... داشته است.

ایشان در ادامه گفت : دانشگاه رازی پیش از این جزء ۱۰۰۰ دانشگاه سبز دنیا نبوده و رتبه ۲۳ کشوری را داشته است اما هم اکنون رتبه ۴۱۵ را بین دانشگاه های سبز دنیا و رتبه ۸ کشوری را در بین دانشگاههای مطرح کشور دارد.

وی رمز موفقیت دانشگاه رازی را به کارگیری نخبگان جوان و متعهد دانست و گفت: اگر امروز دانشگاه رازی به عنوان برند آموزشی سبز در دانشگاه‌های کشور فعالیت می‌کند دلیل آن استفاده از این نخبگان است و بر مبنای برنامه ریزی های صورت گرفته قصد داریم در ۱۰ سال آینده جزء ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا و سه دانشگاه برتر کشور در حوزه دانشگاه های سبز باشیم.

این مقام مسئول با اشاره به برنامه های آتی مرکز مدیریت سبز دانشگاه رازی احداث اولین رستوران سبز دانشگاه های کشور ، چاپ مجله آینده سبز و تالیف کتاب زندگی سبز را از جمله اقدامات آتی این مرکز عنوان کرد.

عبادی در پایان آمادگی خود را برای برگزاری تور "رسانه سبز"  ویژه خبرنگاران در روز درختکاری اعلام کرد.

 

خبرنگار: #طیبه دولت آبادی

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۸۱۱۳۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان