//
کدخبر: ۲۷۵۹۹۴ //
مدیر کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه اعلام کرد؛

برگزاری جشنواره چوب در شهریور ماه/افتتاح ۵۵ پروژه گردشگری در هفته دولت/ ثبت جهانی ۳ کاروانسرای شاه عباسی در دستور کار

مدیر کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه از برگزاری جشنواره چوب با حضور هنرمندان مطرح از هفدهم تا بیستم شهریور ماه خبر داد.

برگزاری جشنواره چوب در شهریور ماه/افتتاح ۵۵ پروژه گردشگری در هفته دولت/ ثبت جهانی ۳ کاروانسرای شاه عباسی در دستور کار

نشست خبری مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه امروز ( سی ام مرداد ماه ۹۹) با اصحاب رسانه در محوطه تاریخی تاق بستان برگزار شد.

به گزارش فرتاک نیوز؛ دکتر امید قادری مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری وصنایع دستی با اشاره به ثبت جهانی اورامانات اظهار داشت: دومین اثری که در غرب کشور ثبت جهانی خواهد شد منطقه اورامانات خواهد بود که پرونده آن توسط یونسکو پذیرفته شده ولی مستلزم ورود ارزیاب به ایران هستیم و بر اساس آخرین پیگیری‌ها انجام شده ، ارزیابی از مصر آخر شهریورماه به ایران خواهد آمد و پس از ارزیابی طبق پرونده تنظیم شده اورامانات وارد فاز اجرا خواهد شد که مستلزم بودجه وتامین اعتبار لازم است و در این زمینه استاندار کرمانشاه قول مساعدت داده اند.

مدیرکل میراث فرهنگی در ادامه افزود: علیرغم اینکه  کرونا آسیب‌ها و صدماتی جدی به صنعت گردشگری وارد کرد و یکی از بیشترین آسیب های صورت گرفته در حوزه گردشگری و صنایع دستی بود ولی پرداختن به زیرساخت‌ها گردشگری در حوزه های مختلف را در برنامه هایمان داشتیم.

 وی همچنین از افزایش تخت‌های اقامتی در استان کرمانشاه خبر داد و گفت: در سال ۹۸  تعداد ۶۶۲ تخت اقامتی به اقامتگاههای ما افزوده شده است که نسبت به سال پیش از آن ۱۹۲ درصد رشد داشته است.

 این مقام مسئول تعداد آموزشگاهها و موسسات گردشگری راه اندازی شده در سال ۹۸ را ۵ آموزشگاه عنوان کرد و بیان داشت :در این زمینه نیز نسبت به سال ۹۷ رشد صددرصدی را شاهد بودیم به دلیل اینکه پیش از این آموزشگاهی در زمینه گردشگری در استان نداشتیم.

مدیر کل میراث فرهنگی همچنین حجم سرمایه‌گذاری گردشگری در استان را۷۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۸ و گفت: این مقدار نسبت به سال قبل ۱۹۶۰ درصد افزایش داشته است و این حجم از تقاضا در موافقت های اصولی نشان دهنده افزایش تمایل سرمایه گذاری در حوزه گردشگری است.

 قادری اضافه کرد: در حوزه اشتغال در سال ۹۸ و بر‌ اساس آمار ثبت شده در سامانه رصد ۶۶۲۸ نفر اشتغال ایجاد کرده ایم که ۲۰۵ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است و از ۲۴۵ موافقت اصولی که صادر شده  ۱۱۵ مورد موافقت، ایجاد گرفته اند.

قادری افزود: در حوزه میراث فرهنگی ۸ موزه در سال ۹۸ راه‌اندازی کردیم که نسبت به سال گذشته ۱۶۶ درصد رشد داشته و سیاست ما اینست که تعداد موزه ها را در نقاط  گردشگری افزایش دهیم  و با احتساب پنج ماه کرونا بازدید از موزه ها ۱۰ درصد رشد داشته است.

 ایشان در ادامه مهمترین توفیق در حوزه صنایع دستی را معرفی دو شهر و برند سازی آنها در سال ۹۸ و ۹۹ عنوان کرد و افزود: دو شهر هرسین با عنوان شهر گلیم و شهر دالاهو به عنوان شهر تنبور معرفی شده اند که چند روز قبل مجوز گرفته شده است هر چند مطالبات جدیدی از سوی کشورهای عراق، ترکیه وآذربایجان در مورد شهر تنبور عنوان شده ولی پرونده مشترک با هیچ کشوری نخواهیم داشت و به عنوان خاستگاه فرهنگی تنبور شهر دالاهو را ثبت خواهیم کرد و در صورت موافقت و ثبت جهانی یونسکو تعهداتی را در قبال این شهر خواهیم داشت که از جمله این تعهدات  پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به هنرمندان حوزه تنبور در کارگاهها، الویت گارگاه های تنبور در بازارچه های صنایع دستی و ایجاد زیرساخت‌ها و تامین اعتبارات لازم به شهرداری دالاهو برای احداث خیابان تنبور با نصب المان ها و سردیس های هنرمندان این ساز است.

 قادری گفت: در حوزه صنایع دستی در سال ۹۸ ۳۲۲۵ مجوز سه‌گانه صادر شده است که ۹۸۰ درصد نسبت به سال ۹۷ رشد داشته و در حوزه آموزش در سال ۹۸ نیز به  ۶۰۷ نفر آموزش داده‌ شده است.

 وی در ادامه با اشاره به عملکرد این سازمان  عنوان کرد: هنرمندان ما در سال ۹۸، ۱۷ نشان ملی کسب کردند و در بین ۷ استان غرب کشور رتبه اول را به خود اختصاص داده اند

دکتر قادری گفت: در سال ۹۸ برای اولین بارنشان استاندارد برای ۷ کارگاه چاقوی ساخت کرند گرفتیم که در زمینه بازاریابی و فروش نقش مهم و بسزایی خواهد داشت.

مدیر کل میراث فرهنگی استان همچنین میزان صادرات صنایع دستی را ۳۶ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: در سال ۹۸ سه رشته منسوخ نمدمالی ارغوان بافی و و موج بافی را با خلاقیت سبک امروزی راه اندازی کردیم

این مقام مسئول بیان داشت: ۱۷ تا ۲۰ شهریور ماه با حضور هنرمندان مطرح که توسط یونسکو تایید شده اند جشنواره چوب را در  کرمانشاه برگزار خواهیم کرد که این هنرمندان طی مدت چهار روز کتیبه بیستون و تاقبستان را حکاکی خواهند کرد و کار ماندگاری رقم خواهد خورد.

ایشان در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت رویداد   ۲۰۲۰ کرمانشاه گفت: این رویداد تمام نشده بلکه به تعویق افتاده است و براساس صحبت های انجام شده در شورای سیاست گذاری اکوتوریسم باید اسم جدیدی برای این رویداد مشخص کنیم  و به وزارت گردشگری ارسال نماییم.

قادری در ادامه از افتتاح ۵۵ پروژه گردشگری در هفته دولت خبر داد و افزود: این پروژه ها اغلب بومگردی هستند

ایشان همچنین اظهار داشت: پرونده ثبت جهانی کاروانسراهای شاه عباسی در بیستون،ماهیدشت و قصرشیرین تکمیل ودر دستور کار قرار گرفته است و پس از ثبت جهانی آثار به جامانده از دوران ساسانی از قصرشیرین تا کنگاور را به صورت یکجا به نام محور ساسانی پیگیری خواهیم کرد.

 

خبرنگار: #طیبه دولت آبادی

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۷۵۹۹۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان