//
کدخبر: ۲۷۵۲۰۳ //
دکتر علیرضا شهرستانی رئیس دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه:

وحدت شیعه و سنی ناگسستنی است

در پی درگذشت حاج ماموستا ملامحمد محمدی، امام جمعه فقید اهل‌تسنن شهر کرمانشاه یاداشتی به قلم دکتر علیرضا شهرستانی رئیس دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه منتشر شد.

 وحدت شیعه و سنی ناگسستنی است
به گزارش فرتاک نیوز،

 دکتر شهرستانی از مرحوم حاج ماموستا محمدی، به عنوان عالمی وارسته، بصیر، زمان شناس و پیرو ولایت نام می‌برد که عمر خود را در راه اعتلای استان کرمانشاه، حفظ وحدت و تقریب که میوه کمال یافته آن امنیت بالای استان می‌باشد، صرف کردند.

بسم‌الله الرحمن‌الرحیم

مردان خدا پرده پندار دریدند یعنی همه‌جا غیر خدا یار ندیدند

عالمان دین استوانه‌های سترگ آسمان اندیشه، معرفت و بصیرت هستند، چه این که، به واسطه تعمق و ژرف نگری در حوزه‌های قرآن و حدیث و سیره پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) در گذر تاریخ راهنمای عموم مردم و هدایت گر خواص بوده‌اند، در این راستا با ایمان و ایقان اذعان می‌دارد، همین همت بلند بزرگان دین بوده است که در پس ۱۴۰۰ سال اسلام عزیز، با اتصال به سرچشمه‌های سخن و سیره پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) و خاندان عصمت که منبعث از زلال وحی می‌باشد، متناسب با سطح نگرش و فهم و درک مردم دوران‌های مختلف، آموزه‌های معرفتی ارائه نموده و همواره پاسخ‌گوی خیل عظیم پرسمان اندشمندان و دانشمندان در حوزه‌های متعدد و متنوع معرفتی بوده است.

استان دیرپای کرمانشاه به مدد اعتقاد راستین مردمان مؤمن و بصیر آن، هموراه عالم پرورو بوده است، به گونه‌ای که شاید کمتر دوره‌ای را بتوان یافت که جامعه از وجود مبارک عالمان دینی تهی بوده باشد، طی هفته‌ای که گذشت، مردم استان کرمانشاه و خصوصاً هم استانی‌های اهل‌تسنن سوگوار یکی از همین بزرگان عالم بودند، شخصیتی که عمر با برکت خویش را در راه اعتلای دین، بسط و گسترش وحدت و تقریب و تربیت شاگردان و ترویج معارف قرآنی صرف کرد، بدون‌شک مرحوم حاج ماموستا ملامحمد محمدی چهره‌ای شاخص، عالمی مجاهد، روحانی بصیر و زمان شناس بود، که در راه کرامت مردم استان بالاخص اهل‌تسنن از هیچ کوششی فروگذار نکرد، خیل عظیم پیام‌های تسلیتی که از سوی مقامات نظام از جمله امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) روسای قوای مجریه و مقننه، علمای اعلام، شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی، لشکری و کشوری، صادر شد، دال بر محبوبیت این عالم وارسته می‌باشد.

از طرفی همگان واقفیم که اهل‌تسنن استان کرمانشاه، مردمی بلند همت و نجیب می‌باشند که در طول سالیان متمادی در کنار برادران شیعه و اهل‌حق خود، بنیان مرصوصی در مقابل هجمه‌های متعدد دشمنان و بدخواهان این سرزمین دیرپای بوده‌اند، به گونه‌ای اهمیت نجابت این عزیزان بارها و بارها در فرمایشات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) به عینه متجلی بوده و معظم‌له بر ضرورت حفظ وحدت و همدلی در جامعه اسلامی تأکید داشته‌اند، در سفر تاریخی حضرت آقا به استان کرمانشاه، یکی از محورهای اصلی فرمایشات ایشان حفظ وحدت و همدلی وتجلیل از علمای اهل تسنن استان بوده است، حتی در ابلاغ پیام تسلیت معظم‌له به خانواده و جامعه اهل‌سنت استان، که توسط حضرت آیت‌الله علماء نماینده معزز ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه به بیت ایشان اعلام شد، که همین امر، بارقه‌ی امیدی را در بین مردم قدر شناس و مؤمن اهل‌تسنن استان برانگیخت. لذا با استناد به این موارد متعدد و ارزشمند اذعان می‌داریم: اهل‌تسنن استان کرمانشاه، بزرگ مردمانی هستند که با روح بلند خود، بنیادهای فکری و عقیدتی را بر مبنای آموزه‌های اسلامی برای دفع تفکرات تکفیری و التقاطی به کار گرفته تا در طول تاریخ راه نفوذ دشمنان وحدت مسلمین، بسته نگاه داشته شود و همین بزرگ منشی برادران ماست که حضرت آیت‌الله‌العظمی سیستانی(دامه برکاته) مرجع عالیقدر تشیع می‌فرماید: «اهل‌تسنن برادر ما نیستند، نفس و جان ما هستند»

حاج ماموستا ملامحمد محمدی آن عزیز سفر کرده، قریب سی سال سنگر بان نماز جمعه در شهرستان سرپل‌ذهاب بود و شهر کرمانشاه بود، در طول این سالیان، با برخورداری از حسن خلق، کرامت انسانی و اخلاقی، ارتباط مؤثر با مردم استان، زمان شناسی، تأثیر به سزایی دروحدت و همدلی استان داشت.

برادران اهل‌تسنن ما، به تأسی از امام شافعی(رضی‌اله عنه) پیشوای بزرگوار فقهی خود، ارداتی دیرینه و ویژه به ساحت مقدس ائمه معصومین(ع) داشته و دارند، خصوصاً این عشق و اخلاص را در ماهیت نگاه پاک آنان به وجود مقدس حضرات معصومین(ع) به عینه می‌توان به تماشا نشست،

«امام شافعی به حضرت علی (ع) عشق می‌ورزید وی درباره علی(ع) می‌گوید: «در علی چهار خصلت بود که اگر یکی از آنها در شخصی پیدا شود، مستحق تکریم و احترام است، و آن زهد، علم، شجاعت و شرافت است».

یا راکِباً قِف بالمُحَصَّبِ مِن منیً

وَاهتِف بِقاعِدِ خَیفِها وَالنَّاهِضِ

سَحَراً إذا فاضَ الحَجیجُ إلی مِنیً

فَیضاً کَمُلتَطِمِ الفُراتِ الفائِضِ

إن کانَ رَفضاً حُبُّ آلِ مُحمَّدٍ

فَلیَشهَدِ الثَّقَلانِ أنّی رَافضِی{۱}

ترجمه:‌ای سوارگان بر شتزارهای منی، سواره بمانید و به نشستگان دره‌ها و بلندی‌ها خبر دهید. به زائرانی که سپیده دمان بمانند رود خروشان فرات بسوی منی سرازیر می‌شوند، بگویید: اگر محبت اهل‌بیت رفض و کفر است، جن و انس بدانند که من رافضی هستم.

این سبک از ارادت نسبت به ساحت مقدس ائمه هدی(ع) در تفکرات و باور بزرگان اهل‌سنت استان به وفور یافت می‌شود، از جمله این عشق و اردات باطنی در سویدای وجود حاج ماموستا ملامحمد محمدی امام جمعه فقید اهل‌سنت شهر کرمانشاه، نقش بسته بود و آن را به انحای مختلف ابراز می‌داشت، به‌گونه‌ای که در سفری که افتخار همراهی ائمه محترم جمعه اهل‌سنت استان را به زیارت حضرت امام رضا(ع) داشتیم، مرحوم حاج ماموستا ملامحمد محمدی در طول سفر و در صحن مقدس امام رضا(ع) این عشق و ارادت را با عالی‌ترین شکل ممکن بیان می‌داشت و با همین عشق و ارادت بارها به زیارت امام رضا(ع) نائل گشت، و در سخنان خود بارها و بارها این ارادت را به روشنی بیان می‌کرد، در پایان باید گفت: به راستی حاج ماموستا، امام رضایی(ع) بود.

« هرکه شود زائرم وقت خداحافظی

تا در باغ بهشت بدرقه‌اش می‌کنم»

(۱)-شعر امام شافعی، ص۳۴، ۹۰و۹۱. دیوان الإمام‌الشافعی، دکتور امیل بدیع‌یعقوب، ص۹۳. دیوان الإمام‌الشافعی، عبدالرحمن المصطاوی، ص۷۲. دیوان الإمام الشافعی، ایمان البقاعی، ص

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۷۵۲۰۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان