//
کدخبر: ۲۷۳۸۹۷ //
سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی استان کرمانشاه خبر داد؛

پیشرفت۳۳ درصدی پروژه قطار شهری کرمانشاه/ مشکل تامین اعتبار برای پایان فاز اول پروژه قطار شهری نداریم

سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی استان کرمانشاه از پیشرفت ۳۳ درصدی پروژه قطار شهری کرمانشاه خبر داد و گفت: مشکل تامین اعتبار برای پایان فاز اول پروژه قطار شهری نداریم

پیشرفت۳۳ درصدی پروژه قطار شهری کرمانشاه/ مشکل تامین اعتبار برای پایان فاز اول پروژه قطار شهری نداریم

امین سرتیپ نیا سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی استان کرمانشاه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سازمان قطار شهری کرمانشاه جز ۹ اتحادیه ای است که دارای قطار شهری می باشد و انتقال مدیران قبلی دلیل ناتوانی آنها نبوده و نیست.

به گزارش فرتاک نیوز؛ وی عدم تخصیص بودجه، حمایت مسئولین مربوطه و توفیق اجباری وفق دادن مدیران با روند پروژه را دلیل تغییر مدیران دانست و گفت:

با توجه به ماهیت پروژه و شناختی که از آن دارم  وخود نیز از جنس اجرا و عمل پا به این عرصه گذاشته ام میتوانم بگویم پتاسیل قطار شهری کرمانشاه در فاز یک و دو در کوتاهترین بازه زمانی ممکن با حمایت هم جانبه مسئولین استان و مدیران شهری در سازمان انجام می گیرد و قطعا حمایت استاندار و شهردار کرمانشاه می تواند راه گشا باشد و اگر تلاشی برای خریداری اوراق مشارکت و دریافت تسهیلات و بودجه انجام نشود قطعا از ۹ کلان شهر دیگر عقب خواهیم ماند.

سرتیپ نیا در ادامه گفت: پروژه قطار شهری کرمانشاه یک مسیر مستقیم به طول  تقریبی ۱۳ کیلومتر و در دو فاز شامل فاز اول (از میدان معلم تا میدان آزادی) به طول ۸/۶ دهم کیلومتر و فاز دوم از (میدان آزادی تا میدان فردوسی) به طول ۴/۳ دهم کیلومتر می باشد و ۱۳ ایستگاه در این مسیر طراحی شده است که ایستگاه اول آن موقتا به دلیل مشکلاتی در حوزه میراث فرهنگی متوقف شده است و ۶ ایستگاه آن به صورت سازه هوایی و ۷ ایستگاه نیز به صورت زیر زمینی می باشد و محلی هم برای دپوی قطار (پارکینگ) در انتهای پارک شاهد در نظر گرفته شده است.

وی افزود: ۷ کیلومتر از ابتدای مسیر فاز یک بصورت روگذر است و از سه راه ۲۲ بهمن مقابل خیابان ویلا بصورت زیر زمینی تا میدان آزادی مسیر ادامه پیدا خواهد کرد و در فاز دوم پروژه نیز ۵/۹ کیلومتر تا میدان فردوسی به صورت تونل خواهد بود.

سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی استان با اشاره به پیشرفت فیزیکی این پروژه گفت: در فاز اول ۳۳ درصد  قسمت رو گذر (سازه های بتنی در بلوار شهید بهشتی) در قسمت عرشه ۹۵ درصد ،  و در تونل قطعه اول از سه راه ۲۲ بهمن تا میدان آزادی هم ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی را شاهدیم.

وی بیان داشت: در تونل فاز دوم از میدان آزادی به سمت میدان فردوسی ۴۱ درصد پیشرفت فیزیکی داریم و در ایستگاه پایانی فاز یک واقع در میدان آزادی هم ۲۸ درصد پیشرفت را شاهدیم و ظرف دو ماه آینده استارت ایستگاه ۷ قبل از میدان آزادی (میدان بسیج) هم زده خواهد شد و ظرف ۲ سال آینده عملیات اجرایی این ایستگاه هم به اتمام خواهد رسید.

ایشان همچنین گفت: در حال حاضر مشکلی برای ریل گذاری نداریم ولی در صددیم ایستگاه ها را در مسیر به صورت متصل و پیوسته برسانیم بعد کار ریل گذاری را انجام دهیم.

photo_2020-08-05_09-15-40

سرتیپ نیا تصریح کرد : قطارهای این پروژه هنوز خریداری نشده وبا مکاتبات انجام گرفته با وزارت کشور تمهیداتی برای خرید ناوگان انجام شده ولی مشکل ما تامین ناوگان نیست و میتوان این ناوگان را در داخل کشور هم تهیه کرد.

وی اتمام عملیات اجرایی فاز اول پروژه قطار شهری را پایان  سال ۱۴۰۰ اعلام کرد و گفت: عملیات اجرایی فاز دوم هم در حال اجراست و قطعا تا پایان سال ۱۴۰۰ تلاشها و پیشرفت هایی در این زمینه انجام خواهد گرفت.

این مقام مسئول  گفت: حرکت جهادی که هم اکنون در سازمان قطار شهری کرمانشاه در حال انجام است پروژه را قطعا به سمت و سویی خواهد برد که نمونه آن را در سالهای گذشته نداشته ایم .

سرتیپ نیا بیان داشت: برای بهره برداری از فاز اول پروژه مناقصات متعددی انجام گرفته و در حال انجام است که مهمترین آن انتخاب پیمانکار ایستگاه زیرزمینی چهار راه بسیج است و با واگذاری آن، عملیات اجرایی دو ایستگاه انتهایی فاز اول نیز آغاز می گردد.

وی یادآور شد:عملیات اجرایی ایستگاه آخر فاز اول این پروژه هم در حال انجام است و برای ۵ ایستگاه مسیر روگذر هم مناقصات انتخاب پیمانکار و ارزیابی آنها در نظر گرفته شده و در واقع نیت و تصمیم اصلی سازمان قطار شهری اجرایی کردن تمام مسیر روگذر است.

  سرتیپ نیا با اشاره به عملیات زیر سازی و روسازی پروژه قطار شهری هم گفت: به محض مشخص شدن پیمانکاران ایستگاه های روگذر مناقصات عملیات زیر سازی و روسازی که شامل زیر سازی و رو سازی بستر مسیر و خرید ادوات مربوطه می شود انجام خواهد گرفت.

وی گفت: بهره برداری از فاز اول دور نیست و با حمایت های انجام گرفته به ثمر خواهد نشست و در دوهفته گذشته برای اولین بار در شهر کرمانشاه ۱۵۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت با عاملیت بانک سپه برای سازمان قطار شهری در نظر گرفته شد که با اعتباراتی که دولت در نظر گرفته است کمک فراوانی به بهره برداری از فاز اول خواهد کرد.

وی در ادامه عنوان کرد: امسال برای اولین بار بعد از ۹ سال که از شروع پروژه میگذرد بالاترین بودجه برای لایحه قطار شهری کرمانشاه در نظر گرفته شد و بخشی از آن نیز تخصیص داده شده که نشان از در دسترس بودن این پروژه و اهمیت مسئولین کشوری به استان کرمانشاه دارد.

وی در ادامه با اشاره به ایستگاه پایانی فاز اول قطار شهری (ایستگاه میدان آزادی)نیز گفت: این ایستگاه قلب شهر کرمانشاه است که برای پروژه قطار شهری نیز دارای اهمیت فراوانی است و به همین دلیل مهمترین ، بزرگترین و زیباترین ایستگاه است که به صورت گودال باغچه خواهد بود و فضای شهری خاصی در این ایستگاه با چهار جهت دسترسی به میدان در نظر گرفته می شود که در زمان بهره برداری جلوه خاصی به این مسیر خواهد داد.

وی در پایان اعتبار کلی این پروژه برای اتمام فاز اول را ۷۵۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت:

 امسال دولت ۷۰ میلیارد تومان برای این پروژه در نظر گرفته است که ۵۰ درصد آن تخصیص داده شده و ۱۵۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت و ۲۳۰ میلیارد تومان هم تسهیلات از بانک رفاه و سپه خواهیم گرفت که مدیریت قطار شهری به شدت پیگیر این قضیه است. و بر اساس پیش بینی انجام  شده مشکل تامین اعتبار برای پایان فاز اول این پروژه نخواهیم داشت.

 

خبرنگار: # طیبه دولت آبادی

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۷۳۸۹۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان