//
کدخبر: ۲۷۱۹۹۷ //
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه اعلام کرد:

۲.۲ میلیارد دلار در سال گذشته از مرزهای استان، کالا صادر شده است

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه از صادرات ۲.۲ میلیارد دلاری از مرزهای استان کرمانشاه در سال گذشته خبر داد.

۲.۲ میلیارد دلار در سال گذشته از مرزهای استان، کالا صادر شده است
به گزارش فرتاک نیوز،

محسن دارابی؛ رییس سازمان صمت استان کرمانشاه ، در دیدار با جمعی از صادرکنندگان استان گفت: علی رقم مشکلاتی که در سال گذشته داشتیم، با همت تجار و بازرگانان استان، ۲.۲ میلیارد دلار کالا از مرزهای استان صادر شده است.

دارابی با بیان مطالب فوق افزود: استان کرمانشاه با ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق و با وجود پنج بازارچه مرزی، بیش از ۹۰ درصد مبادلات کالا به کشور عراق، از این استان صورت می‌گیرد، بنابراین مرز ما یک مزیت نسبی و رقابتی است و حتی با وجود افت و خیزهایی که در سال گذشته داشتیم؛ صادرات قابل قبولی انجام شده است.

رییس سازمان صمت استان در ادامه تاکید کرد: یکی از عمده مشکلات صادرکنندگان استان، سیاست‌های انقباضی کشور هدف است که باعث شده تجار با افت و خیز بسیاری روبرو باشند.

  دارابی اظهار داشت : تراز تجاری استان یک تراز تجاری معناداری نیست و در سال گذشته ۱۰۰ میلیون دلار واردات از کشور عراق داشته ایم که در مقابل صادرات ۲.۲ میلیون دلاری عدد ناچیزی است.

 رییس سازمان صمت در بخش دیگری از سخنان خود افزود: با توجه به این که مرزهای استان متعلق به همه کشور است و تجار ما نیز با حداکثر ظرفیت ممکن در حال صادرات کالا و خدمات هستند؛ انتظار داریم همان طور که در مرزهای دیگر نیز این تصمیم گرفته شده است، برای مرزهای استان کرمانشاه نیز ۲۰ درصد سود بازرگانی تخفیف داده شود.

 دارابی با اشاره به این موضوع که سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، اعتقاد زیادی به استان کرمانشاه و مرزهایش دارد افزود: مرز سومار، یک ظرفیت بسیار مهم در توسعه صادرات استان است و باید جریان تجارت، در این مرز دوباره صورت گیرد و انتظار از ظرفیت کمیسیون ملی داریم که این مرز به چرخه صادرات استان و کشور بازگردانده شود.

 رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه در ادامه یادآور شد: یکی دیگر از مشکلات صادرکنندگان استان، این است که توسعه زیرساخت‌های مرزی رسمی پرویزخان بسیار کند صورت می‌گیرد و دلیل این موضوع، عدم توانایی پیمانکار معرفی شده برای این کار است و با توجه به این که در ایام کرونا، این مرز بسته بود، انتظار داشتیم که عملیات اجرایی، با سرعت بیشتری انجام گیرد که متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

دارابی در پایان ابراز امیدواری کرد که با رایزنی های به عمل آمده، ارز مورد نیاز مرزنشینان از جمله مرزهای شوشمی، شیخ صله و تیله کوه تامین شود.

دکتر حیدری؛ نماینده مردم شریف شهرستان های قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلان غرب در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با بیان این مطلب که کرمانشاه در یک نقطه استراتژیک و ژئوپلوتیکی قرار دارد افزود: موضوع تجارت، یک جریان به هم پیوسته و مانند یک زنجیره است و اگر یکی از حلقه های این زنجیره پاره شود، تجارت صورت نمی گیرد و تنها راه برون رفت کشور از وضعیت فعلی، استفاده از مرزهای دریایی، زمینی و هوایی است و استان کرمانشاه دارای ظرفیت های بسیاری در این زمینه است.

دکتر حیدری با بیان این مطلب که کشور عراق، اهمیت بسیاری برای ما دارد افزود: ما در امنیت عراق نقش ویژه‌ای داشتیم بنابراین انتظار داریم که در تجارت با این کشور نیز سهم ویژه ای داشته باشیم.

عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: امروزه بدون جذب سرمایه گذار نمی توان ریشه بیکاری را از بین برد، و کرمانشاه ظرفیت بسیار خوبی در جذب سرمایه‌گذار دارد و باید یکی از مهم ترین اولویت های ما، این باشد که این فرصت استثنایی را از دست ندهیم.

نشست کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی استان، پنج شنبه، ۲ مرداد ماه سال جاری با حضور دکتر حیدری؛ نماینده مردم شریف شهرستان های قصرشیرین، گیلان غرب و سرپل‌ذهاب در مجلس شورای اسلامی، مهندس دارابی؛ رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه، مهندس کاشفی؛ رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمانشاه، و جمعی از تجار و بازرگانان استان، در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی برگزار شد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۷۱۹۹۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان