//
کدخبر: ۲۶۷۸۶۳ //

آغاز برداشت کلـزا در شهرستان کرمانشاه

مهندس ابراهیم دارایی سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کرمانشاه از آغاز برداشت کلزا در این شهرستان خبر داد‌.

آغاز برداشت کلـزا در شهرستان کرمانشاه
به گزارش فرتاک نیوز،

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کرمانشاه با اشاره به پیش‌بینی برداشت ۲ هزار تن کلزا از مزارع شهرستان کرمانشاه طی سال زراعی جاری، افزود: برداشت کلزا در مناطق مختلف شهرستان چند روزی است که شروع شده و این روند همچنان ادامه دارد.

وی افزود: در سال زراعی جاری بالغ بر هزار و ۵۳ هکتار از اراضی این شهرستان به کاشت این محصول اختصاص یافته که با توجه به شرایط آب و هوایی سال زراعی جاری و وقوع تنش دمایی در آذر ماه ۲۵۶ هکتار از مزارع کلزا این شهرستان دچار خسارت و کاهش عملکرد گردیده است.

وی با اشاره به مزایای کاشت این محصول در شهرستان کرمانشاه اظهار داشت‌: کاشت محصول کلزا به دلیل اینکه یکی از کشت‌های با نیاز آبی کم است و برداشت آن زمانی است که نیاز شدید دیگر محصولات کشاورزی به آب کشاورزی شروع می‌شود، مورد توجه آحاد کشاورزان و کارشناسان کشاورزی در این شهرستان قرار گرفته است.

وی یکی از عمده موارد مصرف این محصول را در کارخانجات روغن‌کشی ذکر کرد و گفت:‌ از آن جایی که دانه کلزا ۴۵ درصد روغن دارد حدود نیمی از وزن دانه کلزا می‌تواند در کارخانجات روغن‌کشی به روغن خوراکی تبدیل شود و از نظر اقتصادی نیز برای کشاورزان و صاحبان کارخانجات روغن‌کشی مورد توجه است.

دارایی با بیان اینکه یکی از مهمترین دلایل توجه به کاشت محصول کلزا افزایش ۲۵ درصدی تولید مزارع گندم است، ادامه داد: با توجه به اینکه ریشه کلزا تا عمق زیادی در زمین فرو می‌رود باعث شکسته شدن لایه های سخت خاک شده و از مواد غذایی لایه های پایین خاک استفاده کرده و بقایای ریشه در خاک باعث حاصلخیزی خاک مزرعه می گردد.

مهندس دارایی افزود: تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت این محصول صددرصد مکانیزه است و برای برداشت کلزا در این شهرستان بیش از ۲۶ دستگاه کمباین در نظر گرفته شده است.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کرمانشاه ادامه داد: جهاد کشاورزی در تأمین نهاده‌های مورد نیاز به ویژه تأمین بذر هیبرید خالص به میزان ۵ هزار ۲۷۵ کیلوگرم و توزیع آن در شهرستان و همچنین تأمین نهاده‌های نظیر کود و سم، پشتیبانی فنی، بهزراعی و مدیریت عوامل خسارت‌زا موفق عمل کرده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۶۷۸۶۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان