//
کدخبر: ۲۶۶۳۹۲ //
سخنگوی ستاد مدیریت کرونای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه :

تست کرونا برای همه افراد لازم نیست

ویروس کرونا در صفوف مراکز نمونه گیری به سرعت انتقال می یابد و اگر این صفوف خلوت شود ما به راحتی از افراد پرخطر تست می گیریم.

تست کرونا برای همه افراد لازم نیست
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر ابراهیم شکیبا معاون بهداشتی دانشگاه و سخنگوی ستاد مدیریت کرونای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: تعداد نمونه‌گیری از بیماران مشکوک به کرونا در کرمانشاه روزانه به ۸۰۰ مورد افزایش یافته و همچنان تقاضا برای نمونه‌گیری از سوی مردم بالا است به گونه‌ای که مراکز نمونه‌گیری با ازدحام زیادی روبرو است و این درحالی است که لازم نیست همه افراد تست کرونا بدهند.

وی افزود:وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هفت استان کشور از جمله کرمانشاه را از نظر شیوع ویروس کرونا در وضعیت هشدار قرار داده است.

شکیبا گفت: روند تست های pcr در  استان بدین شکل بوده است که در اسفند ۷۴۸ تست، فروردین سه هزار و ۳۳۴، اردیبهشت ۱۰ هزار و ۳۴۷ و خرداد تاکنون ۱۷ هزار و ۲۱۷ تست انجام شده است و براساس این آمار؛ میانگین روزانه بستری در اسفند ۳۳ نفر و در فروردین، اردیبهشت و خرداد به ترتیب ۴۷، ۵۱ و ۸۹ نفر است که روند ترخیص و بستری در ابتدا برابر بود و متاسفانه اکنون میزان بستری دو برابر ترخیص است که موجب نگرانی شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: از میان ۶۱ دانشگاه علوم پزشکی کشور تعداد محدودی از دانشگاه‌ها از جمله کرمانشاه تست کرونا انجام می دهند و استان کرمانشاه از لحاظ نمونه‌گیری موفق به کسب رتبه ششم کشوری شده است.

شکیبا بیان داشت: در حال حاضر روزانه بیش از ۸۰۰ تست در استان انجام می شود که با راه‌اندازی سه آزمایشگاه دیگر به بیش از هزار تست افزایش می‌یابد و در هفته‌های آینده حتی به هزار و ۲۰۰ تست هم خواهد رسید.

وی گفت: ما هرچه تعداد تست‌ها را افزایش دهیم بازهم جوابگوی تقاضای مردم نیست . آزمایش pcr در استان خوب انجام می‌شود اما جوابگوی نیازهای مردم نیست چرا که آزمایش تشخیصی کووید ۱۹ کار بسیار سختی است همچنین این آزمایش‌ها نیاز به تجهیزات و نیروی انسانی مورد نیاز دارد و آزمایش‌های تشخیص کووید ۱۹ گران است.

این مقام مسئول اضافه کرد: در حال حاضر جواب دو هزار تستی که از مردم گرفته شده هنوز داده نشده و همکاران ما در آزمایشگاه های تسخیصی به صورت شبانه روز در تلاشند که این جواب ها را آماده و تحویل نمایند.

شکیبا بیان داشت: ما برای گرفتن تست کرونا از مردم مشکلی نداریم و می‌توانیم روزانه پنج هزار تست بگیریم اما مهم به موقع جواب دادن آنها است که نیازمند نیروی انسانی وتجهیزات است و تعداد تست های گرفته شده با نمونه های جواب داده شده باید همخوانی داشته باشد یعنی اینکه هر مقدار تست که از مردم می گیریم باید به همان اندازه هم جواب تست ها را اعلام کنیم.

سخنگوی ستاد مدیریت کرونای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از افراد جوان و کسانی که مشکل خاصی ندارند و صرفا هدف آنها از حضور در مراکز نمونه‌گیری، چکاپ است درخواست  کرد جهت انجام تست  مراجعه نکنند و گفت: افراد جوانی هم که علایمی دارند، خود را قرنطینه خانگی کنند تا بهبودی پیدا کنند و ارتباط خود را با خانواده، اطرافیان، اقوام و اجتماع را حذف یا محدود نمایند و با این وجود و در صورت همکاری مردم و عدم مراجعه به مراکز نمونه‌گیری، این مراکز خلوت می شود شود ما می‌توانیم از افراد پرخطر نمونه بگیریم و آنها را سریع شناسایی کنیم.

شکیبا در پایان گفت: ویروس کرونا در صفوف مراکز نمونه گیری به سرعت انتقال می یابد و اگر این صفوف خلوت شود ما به راحتی از افراد پرخطر تست می گیریم.

منبع خبر :ایرنا

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۶۶۳۹۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان