//
کدخبر: ۲۵۰۸۸۲ //

مصرف الکل باور غلطی که برای مقابله با کرونا ویروس ترویج یافته است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در پی انتشار گزارشاتی مبنی بر مسمومیت تعدادی از هموطنان به دلیل استفاده از الکل برای ضد عفونی بدن گفت: ترویج این عمل غیر علمی و خطرناک توسط رسانه های غیرمجاز صورت گرفته است.

مصرف الکل باور غلطی که برای مقابله با کرونا ویروس ترویج یافته است
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، میری علی آباد اظهار کرد: از لحاظ علمی  ضد عفونی کردن بدن با مصرف خوراکی و غرغره الکل کاملا اشتباه و خطرناک است.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی افراد سودجو با تغییر رنگ الکل متانول یا الکل چوب، آن را به جای الکل اتیلیک یا الکل سفید به فروش می رسانند و استفاده خوراکی هر دو نوع الکل جهت ضد عفونی بدن از لحاظ علمی مردود بوده و استفاده زیاد الکل خالص، روی پوست بدن نیز عوارض خاص خود را دارد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از هم میهنان گرامی خواست تا اخبار سلامت را از رسانه های رسمی و سایت وزارت بهداشت به آدرس Behdasht.gov.ir و سایت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به آدرس Zaums.ac.ir دریافت کنند.

محدثه نجاری مسئول مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم دانشگاه علوم پزشکی زاهدان هم گفت: متانول به دلیل سمیت بالایی که دارد، چنانچه بصورت تصادفی خورده شود، مسمومیت شدیدی ایجاد می کند که می تواند منجر به کوری و حتی فوت فرد شود.

وی افزود: در بیشتر موارد مسمومیت با متانول، بصورت تصادفی ویا به دلیل استفاده اشتباهی از آن مثلا به عنوان ضدعفونی کننده و جایگزین اتانول، رخ می دهد.

وی همچنین اظهار داشت: افرادی که به واسطه شغل خود در تماس مداوم با متانول هستند به دلیل سمیت بالای این محلول و جذب راحت آن از طریق تنفس و یا پوست، در معرض خطر مسمومیت هستند لذا این افراد بایستی از دستکش و ماسک مخصوص استفاده کنند.

نجاری گفت: برای به حداقل رساندن آسیب ها و مخاطرات جبران ناپذیر مسمومیت با متانول، باید فرد مسموم بلافاصله و در کوتاهترین زمان ممکن به اورژانس بیمارستان و یا مراکز درمانی منتقل شود.

کارشناس دارویی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان اینکه برای از بین بردن ویروس کرونا و ضدعفونی کردن دست‌ها و سطوح حتما نیازی به استفاده از اتانول و یا ضدعفونی کننده های مشابه نیست، افزود: بهترین و موثرترین راه برای ضدعفونی، استفاده از صابون و محلول های ضدعفونی کننده معمولی نظیر بتادین، آب ژاول یا وایتکس می باشد که در تمامی خانه ها یافت می شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: فارس
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۵۰۸۸۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان