//
کدخبر: ۲۴۶۶۷۴ //
رئیس اداره دامپزشکی سرپل‌ذهاب:

سیستم پیش سرد کشتارگاه دام سرپل ذهاب راه‌اندازی شد

رئیس اداره دامپزشکی سرپل‌ذهاب از راه‌اندازی سیستم سالن پیش سرد کشتارگاه دام در این شهرستان خبر داد.

سیستم پیش سرد کشتارگاه دام سرپل ذهاب راه‌اندازی شد
به گزارش فرتاک نیوز،

حمید کریمی رییس ادراه دامپزشکی سرپل ذهاب  از راه اندازی سیستم پیش سرد کشتارگاه دام در شهرستان سرپل ذهاب خبر داد وگفت : اتاق پیش سرد کشتارگاه دام در راستای پیشگیری از بروز بیماریهای مشترک بین انسان و دام از جمله بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، تب مالت و... است.

وی با اشاره به اینکه اعتباری بالغ بر 2000 میلیون ریال برای راه‌اندازی سیستم پیش سرد کشتارگاه سرپل‌ذهاب هزینه شده است، بیان کرد: اتاق این سیستم با 40 متر مربع مساحت دارای ظرفیت نگهداری 50 لاشه گوسفندی خواهد بود.

این مسؤول با یادآوری اینکه اتاق پیش سرد کشتارگاه صنعتی دام در پیشگیری از بیماری‌های احتمالی همانند تب کریمه کنگو، اهمیت زیادی دارد، عنوان کرد: فعالیت باکتری‌ها موجب کهنه شدن بافت ماهیچه‌ای و عوض شدن طعم گوشت می‌شود، لذا سرما موجب تاخیر‌افتادن این وضعیت خواهد شد.

این مسؤول بدلیل فاسد شدن سریع گوشت و آلوده شدن گوشت در مراحل بعد از ذبح دام در کشتارگاه، سرد کردن فوری گوشت را الزامی دانست و خاطرنشان کرد: کشتارگاه صنعتی دام بایستی دارای اتاق پیش سرد باشد، چراکه اتاق پیش سرد سبب کاهش افت وزن لاشه و همچنین کاهش تغییر رنگ آن بعد از کشتار می‌شود.

وی اشاره ای هم به تجهیزات اتاق پیش سرد کشتارگاه صنعتی دام داشت و افزود: روش‌های مختلفی برای خنک سازی در اتاق پیش سرد استفاده می‌شود، که خنک سازی هوایی معمول‌ترین آن است، همچنین این سیستم خنک کاری هوایی بایستی دارای دمای هوای پایین، سرعت هوای زیاد، رطوبت نسبی بالا و ظرفیت تبرید زیاد باشد.

تجهیزات مورد استفاده در این اتاق شامل سیستم سردخانه مانند کمپرسور، کندانسور، اواپراتور و همچنین ریل و قلاب برای نگهداری لاشه می‌باشد. با تکنولوژی امروزی، زمان رسیدن به این دما بین 16 تا 24 ساعت در لاشه‌های کوچک و تا 48 ساعت در لاشه بزرگ است.

کریمی با بیان اینکه سرعت هوا در فضای خالی اتاق پیش سرد بین 0.75 تا 1.5 متر بر ثانیه است، گفت: سرعت هوا بین لاشه‌های گوشت دام بیشتر خواهد بود، از سویی سرعت بیشتر هوا، زمان سرد سازی را کاهش می‌دهد، اما در عین حال می‌تواند مصرف انرژی را افزایش داده و میزان کاهش وزن لاشه را بیشتر کند؛ وی افزود مرحله اصلی سرد کردن با رسیدن دمای عمق لاشه به حدود 4 درجه سانتیگراد کامل می‌شود.

در پایان کریمی با اشاره به اینکه تحقق این مهم مستلزم مساعدت دستگاه های ذیربط و همت و تلاش مدیران شهرستان است افزود جای دارد در این راستا از فرماندار ، شهردار و مقامات قضایی تشکر و قدردانی نمایم.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۴۶۶۷۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان