//
کدخبر: ۲۴۲۰۷۷ //

۷۵ درصد نیروگاه‌های کشور برق‌آبی است

مدیر عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی کشور گفت: مجموع ظرفیت‌های برق آبی کشور حدود هشت هزار و ۸۰۰ مگاوات است که معادل ۷۵ درصد نیروگاه برقی کشور را تشکیل می‌دهد و سد و نیروگاه‌های سردشت، داریان و تونل‌های بزرگ ۳۵ و ۵۵ کیلومتری در مناطق غرب کشور از دیگر فعالیت‌های این شرکت در سال‌های اخیر بوده است.

75 درصد نیروگاه‌های کشور برق‌آبی است
به گزارش فرتاک نیوز،

علی بختیار عصر امروز در مراسم کلنگ زنی عملیات نیروگاه 4 مگاواتی در محل سد گلپایگان اظهار کرد: پنج درصد کل برق تامین شده در سال‌های برنامه ششم از طریق نیروگاه برق آبی هدف گذاری شده است.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار درمجلس شورای اسلامی گفت: نیروگاه‌های تجدید پذیر خورشیدی، ژئو ترمال، باد و زباله سوز و برق آبی و غیره در حال انجام هستند که ۶۰ مگاوات برای نیروگاه برق آبی هدف گذاری شدند و امروز عملیات پروژه چهار مگاواتی آن در گلپایگان اجرایی شد.

وی با بیان اینکه انرژی‌های فسیلی رو به اتمام است و از طرفی بر محیط زیست اثرگذاری منفی دارد، تصریح کرد: نیروگاه چهار مگاواتی خورشیدی توسط شرکت راهبردی هوشمند در روستای سعید آباد به زودی شروع خواهد شد.

بختیار با اشاره به تدوین اساس نامه انرژی‌های تجدید پذیر در سال اول مجلس دهم، ابراز کرد: کشور در زمینه انرژی‌های تجدید پذیر به اهداف پیش‌بینی شده در قانون دست می‌یابد و این پروژه برای شهرستان، اشتغال، منبع انرژی پایدار و توسعه به همراه دارد.

احداث نیروگاه چهار مگاواتی با ظرفیت سالانه 17.1 دهم گیگاوات در گلپایگان

در ادامه محمد رهبری مجری طرح پروژه نیروگاه 4 مگاواتی سد گلپایگان اظهار داشت: احداث نیروگاه برق آبی حرکت خوبی در زمینه استحصال انرژی برق است و  وجود دو سد گلپایگان و کوچری و منابع قابل توجه سبب مطرح شدن ایده استحصال انرژی در سال ۹۵ بود که پیگیری‌ها سبب ابلاغیه وزارت نیرو به شرکت آب نیرو برای استفاده از پتانسیل برق آبی این منطقه شد.

مجری طرح نیروگاه برق با تبیین مراحل بررسی‌های اولیه سدهای گلپایگان و کوچری و ظرفیت سنجی آن‌ها گفت: یک واحد نیروگاه چهار مگاواتی با ظرفیت سالانه 17.1 دهم گیگاوات ساعت انرژی پاک برق آبی در شهرستان گلپایگان احداث می‌شود.

وی با بیان اینکه طرح نیروگاه در دو مرحله مناقصه و انتخاب پیمانکار انجام شد، مطرح کرد: قرار داد ۲۱ میلیارد تومانی بسته شده است که هزینه این قرار داد به همراه عملیات‌های ساختمانی پروژه از منابع داخلی شرکت آب نیرو تامین شده است و انتخاب سرمایه گذار از بخش خصوصی سال آینده انجام می‌شود و با ساز و کار قانونی به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

مجموع ظرفیت‌های برق آبی کشور حدود هشت هزار و ۸۰۰ مگاوات است

در ادامه بهروز مرادی مدیر عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی کشور در تشریح عملکرد  شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران اظهار کرد: این شرکت با هدف ایجاد زیر ساخت‌های آب و انرژی به خصوص ایجاد نیروگاه‌های برق آبی در سال ۶۷ تأسیس شد.

مدیر عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی کشور افزود:  در ابتدای کار سدهای عظیم کرخه با ظرفیت شش میلیارد متر مکعب، کارون سه با ظرفیت سه میلیارد متر مکعب و مسجد سلیمان با ۴۰۰ میلیون مترمکعب ساخته شده است.

مرادی گفت: مجموع ظرفیت‌های برق آبی کشور حدود هشت هزار و ۸۰۰ مگاوات است که معادل ۷۵ درصد نیروگاه برقی کشور را تشکیل می‌دهد و سد و نیروگاه‌های سردشت، داریان و تونل‌های بزرگ ۳۵ و ۵۵ کیلومتری در مناطق غرب کشور از دیگر فعالیت‌های این شرکت در سال‌های اخیر بوده است.

مدیر عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی کشور با یادآوری اینکه تعداد ساخت سدهای عظیم روبه کاهش است، بیان کرد: شرکت آب و نیروی کشور تغییر رویه داده است و احداث طرح‌های کوچک و بزرگ نیروگاه‌های برق آبی را در دست گرفته است،  در واقع این ماموریت از سال ۸۰ به این شرکت محول شد و تا کنون ۱۳۰ مگاوات نیروگاه برق آبی کوچک و متوسط ایجاد شده است.

مرادی با اشاره به کلنگ زنی نیروگاه برق آبی گلپایگان در محل سد گلپایگان، تصریح کرد: عملیات اجرایی این پروژه قرار بود در شهریور ماه شکل بگیرد اما به دلیل طی مراحل قانونی بخش‌هایی از مناقصه مراسم کلنگ زنی به دهه فجر موکول شد.

وی با بیان اینکه این شرکت پیش از این در استان خوزستان و غرب کشور پروژه‌های بزرگی را احداث کرده است، گفت: نیروگاه برق آبی گلپایگان نخستین پروژه در استان اصفهان است.

مدیر عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی کشور گفت: این پروژه با تولید سالیانه 17.1 دهم  میلیون کیلو وات ساعت، هشت میلیارد تومان درآمد در سال به همراه دارد و زمینه مناسبی برای حضور سرمایه گذاری با هدف اجرای طرح وجود دارد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۴۲۰۷۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان