//
کدخبر: ۲۳۶۵۹۰ //
رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه:

تبادل کالا از مرز"سومار" امروز یا فردا از سر گرفته می‌شود

به گفته رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه، مبادلات کالا از مرز سومار بعد از چند ماه وقفه، امروز یا فردا از سر گرفته خواهد شد.

تبادل کالا از مرز"سومار" امروز یا فردا از سر گرفته می‌شود
به گزارش فرتاک نیوز،

کیوان کاشفی با اشاره به تعطیلی چند ماهه مرز سومار، اظهار کرد: این تعطیلی به دلیل بهانه‌جویی طرف عراقی از نوع عملکرد این مرز و فراهم نبودن برخی زیرساخت‌ها و کم و کاستی‌های مرز رخ داد.

وی اظهار کرد: طی چند ماه اخیر پیگیری‌های فراوانی برای بازگشایی این مرز صورت گرفت و همزمان با پیگیری‌ها، بخشی از مشکلات زیرساختی آن نیز مرتفع شد.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه با بیان اینکه از قبل هم قرار بود مبادلات کالا از مرز سومار بعد از تعطیلات کریسمس از سر گرفته شود، عنوان کرد: طی امروز و فردا امکان مبادله کالا از مرز سومار فراهم خواهد شد.

کاشفی از ظرفیت‌های قابل توجه مرز سومار و صادرات یک میلیارد دلاری آن در سال گذشته هم یاد کرد که تقریبا معادل صادرات از مرز قدیمی پرویزخان بوده و ادامه داد: این میزان صادرات در شرایطی انجام شد که جاده دسترسی مرز سومار وضعیت خوبی نداشت.

وی خاطرنشان کرد: با تکیه به همین پتانسیل‌های مرز سومار، توانستیم برای رسمی شدن آن پیگیری‌های لازم را در تمام جلسات و کارگروه‌های مربوطه خصوصا در تهران انجام دهیم.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران معتقد است، به محض آنکه رسمی شدن مرز سومار از سمت هر دو کشور به رسمیت شناخته شود، برخی دستگاه‌ها از جمله حمل و نقل و پایانه‌ها، گمرک و... باید در این مرز مستقر شوند و وضعیت آن نیز از بازارچه به مرز رسمی تغییر پیدا کند.

کاشفی از آینده خوب این مرز هم یاد کرد که به لحاظ شرایط استراتژیک مکانی، فاصله کوتاه با بغداد و ... می‌تواند به یکی از قطب‌های صادرات به عراق تبدیل شود.

وی معتقد است، مرز سومار همچنین در زمان رسمی شدن پتانسیل خوبی هم برای تردد مسافر خصوصا در ایامی که پیک سفر به عراق را داریم خواهد داشت و گذرگاهی برای تردد زوار می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه با بیان اینکه میزان صادرات از این مرز در آینده به شرایط اقتصادی دو کشور بستگی دارد، عنوان کرد: به نظر ما این مرز می‌تواند از پرویزخان که یکی از مرزهای فعال و قدیمی در زمینه تبادل تجاری با عراق است نیز پیشی بگیرد.

کاشفی همچنین ابرازامیدواری کرد، فعالیت این مرز به صورت مستمر ادامه پیدا کند و دیگر شاهد مشکلات تعطیلی در مرز سومار نباشیم.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۳۶۵۹۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان