//
کدخبر: ۲۳۳۰۸۹ //
در نشست خبری به مناسبت سالروز ملی صادرات عنوان شد:

صادرات ۴ میلیون تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون در ۹ ماهه سال ۹۸

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان کرمانشاه گفت:در 9 ماهه اول سال 98 صادرات ۴ میلیون تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون انجام شده است .

صادرات ۴ میلیون تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون در ۹ ماهه سال ۹۸
به گزارش فرتاک نیوز،

مهندس محسن دارابی رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان کرمانشاه در نشست خبری که به مناسبت بیست و سومین سالروز ملی صادرات با اصحاب رسانه برگزار شد گفت : روز ملی صادرات امسال به دلیل مصادف شدن با ایام محرم و صفر و تغییرات مدیریت کلان در سازمان توسعه تجارت و رویکرد جدیدی که این مدیریت در روز ملی صادرات داشت که به اعتقاد من رویکرد موفق و موثری خواهد بود به تاخیر افتاد.

وی افزود : متولیان اصلی روز ملی صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کشور است و به تبع در استان‌هم گرداننده این روز اتاق بازرگانی است و ماهم به عنوان سازمان صنعت معدن و تجارت در کنارشان هستیم.

 مهندس دارابی افزود : کاهش صادرات الزاما مربوط به تصویب پایه صادراتی نیست و در سال ۹۷ با توجه به تحریم هایی که در استان کرمانشاه وجود داشت ۲ میلیارد و ۹۰۷ میلیون دلار صادرات انجام گرفت که یک میلیارد دلار آن مربوط به بازارچه رسمی سومار بود و امسال خوشبختانه در تیرماه دولت این مرز و بازارچه شوشمی و شیخ صله را هم به مرز رسمی تبدیل کرد.

مهندس دارابی خاطر نشان کرد: از نیمه دوم تیرماه بنا به دلایل مختلف بازرسی مرزی سومار طرف عراقی را مسدود کرد و پنجره مهم و تنفسی در حوزه صادرات در بخش عربی کشور عراق را نزدیک به شش ماه از دست دادیم که با تلاش و زحمت های مهندس بازوند استاندار کرمانشاه و پیگیری مجموعه اتاق و گمرک ایران اشکالاتی که از طرف عراقی عنوان شده بود با تلاش کارگروه توسعه راهبری استان مرتفع شد و  به زودی مجدداً شاهد بازگشایی مرز سومار خواهیم بود و این اشکال را  که در حوزه صادرات و تجارت به ما تحمیل شده مرتفع می کنیم.

رئیس سازمان صمت گفت: با وجودی که استان کرمانشاه ۳۷۰ کیلومتر مرز دارد اما این مرز، برای استان کرمانشاه نیست و مرز رسمی نظام مقدس جمهوری اسلامی است و چون کارکرد ملی دارد و همه کشورها از مرز استفاده می کنند می بایست  مدیران ذی ربط در حوزه زیرساخت به ما کمک کنند که بتوانیم کار را برای تجار تسهیل کنیم.

رییس سازمان صمت در ادامه به بحث پیش آمده درصادرات واحد تولیدی کاشی، سرمایه گذار چینی پرداخت و گفت : بر اساس ماده ۳ قانون اصلاح مواد ۶ و ۷ از قانون اجرای سیاست ماده ۴۳ قانون اساسی ما نمی توانیم به دلیل اشباح بودن، مجوز برای کسی صادر نکنیم. و این جای تأسف است که دبیر اجرایی خانه صنعت و معدن استان کرمانشاه از قانون اطلاع ندارد و مجموعه مدیریت استان را درگیر می کند.

دارابی در ادامه با اشاره به حرفه کولبری گفت: در استان کرمانشاه به معنای واقعی حرفه کولبری  مثل استان آذربایجان و کردستان نداشتیم و در یک مقطع بازارچه‌های موقت غیر رسمی به جای کولبری در نظر گرفته شد که در آخرین مصوبه در مورد مرزنشینان دو اشکال مهم وجود دارد ثبت سفارش باید انجام شود و نمایندگی رسمی باید داشته باشند و اگر این دو مشکل حل شود شاهد رونق در استان و در این مناطق خواهیم بود.

 رئیس سازمان سازمان صمت همچنین از پرداخت ۸۵ درصد از مطالبات چغندر کاران استان خبر داد.

در ادامه این جلسه خلیل حیدری مدیر کل گمرکات استان کرمانشاه هم گفت : در ۹ ماهه سال ۹۸، ۴ میلیون تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلارصادر شده است که نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد از لحاظ ارزشی و ۵ درصد از نظر وزنی کاهش دارد.

مدیر کل گمرکات استان کرمانشاه افزود : همچنین از این مقدار کالای صادر شده ۷۲۵ میلیون دلار مربوط به سایر استان ها و ۹۰۰میلیون دلار از استان کرمانشاه اظهار شده است.

خبرنگار:طیبه دولت آبادی

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۳۳۰۸۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان