//
کدخبر: ۲۳۲۲۴۸ //

اسلام در ۲ مقطع قدرت تمدن‌سازی خود را نشان داده است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اسلام سابقه و قدرت تمدن‌سازی خودش را در کمتر از این هزاره چند بار نشان داده است، در دو مقطع تبدیل به تمدن اول جهان شده است و به‌مدت چند قرن مرکز قدرت ثروت و فرهنگ بوده است.

اسلام در 2 مقطع قدرت تمدن‌سازی خود را نشان داده است
به گزارش فرتاک نیوز،

حسن رحیم‌پور ازغدی عصر امروز در پنجمین جلسه از سلسله نشست‌های تحلیل و ایده‌پردازی با موضوع فرهنگ در گام دوم و نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی که در مجتمع دانشجویی امام رضا(ع) برگزار شد، گفت: اسلام سابقه و قدرت تمدن‌سازی خودش را در کمتر از این هزاره چند بار نشان داده است، در دو مقطع تبدیل به تمدن اول جهان شده است و به‌مدت چند قرن مرکز قدرت ثروت و فرهنگ بوده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: سیاحان و جهانگردان خاطراتی در قرن‌های پیش نوشته‌اند که نشان می‌دهد، اینجا قرن‌ها مرکز اصلی ثروت، قدرت و علم بوده و بزرگترین کتابخانه‌ها، مسجدها و بیمارستان‌ها بوده است.

وی افزود: در بسیاری از نقاط جهان الگوی تغذیه و نوع پوشش را از کشورهای اسلامی الهام می‌گرفته‌اند، ابزارسازی‌های آن‌ها اینجا انجام می‌شده و حتی رهبران مسیحی برای ساخت صلیب به کشورهای اسلامی سفارش می‌دادند.

رحیم‌پور ازغدی اظهار کرد: مسلمین در پنج قاره روابط سیاسی، تجاری و فرهنگی داشتند، کریستف کلمب بعد از سقوط اندلس از طریق مسلمانان به دریا رفت، آن‌ها دریانوردی و تجارت جهانی را از مسلمین آموختند که بخش عظیمی از این فرهنگ نیز ایرانی بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: در خاطرات آن‌ها آمده که وقتی مسلمانان شهری را فتح می‌کردند آن شهر آبادتر می‌شد، حتی برخی آرزو می‌کردند تا مسلمانان شهر آن‌ها را فتح کند تا شهرشان آباد شود.

وی با اشاره به خاطرات غربی‌ها افزود: آن‌ها می‌گویند ما این‌ها را سکولاریسم کردیم، این‌ها علوم دینی بود اما وقتی مسیحی نشدند، سکولاریسم را پیش کشیدیم، برخی از آن‌ها این تعبیر را دارند که ما فرزندان ناخلفی بودیم و از علوم خودشان بر علیه آن‌ها استفاده کردیم.

رحیم‌پور ازغدی متذکر شد: مسلمین نظریات جدید را ارائه دادند، وقتی اول به کره ماه رفتند و حفره‌های ماه را نامگذاری کردند، چند نفر از آن‌ها را به‌نام ایرانی‌ها نامگذاری کردند و گفتند اگر ایرانی‌ها نبودند ما قادر نبودیم به ماه سفر کنیم، یکی از آن‌ها می‌گوید ما پا روی شانه ایرانی‌ها گذاشتیم و به ماه سفر کردیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: اصل بحث‌های علوم و فرهنگ روشن است که از آن ما بوده، یقین دارم که بیشتر مردم این‌ها را نمی‌دانند.

وی اظهار کرد: گام دوم دو بخش دارد، یکی می‌گوید در ۴۰ سال گذشته چه کردیم و بخش دوم می‌گوید حالا برای آینده باید چه کنیم، ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی تحت عنوان نقشه‌های مختلف برنامه‌ریزی می‌کنیم و بسیاری از آن‌ها باید توسط دولت و رسانه‌ها انجام شود.

رحیم‌پور ازغدی افزود: رئیس جمهورهای مختلف به حسب تمایل خودشان هرچه را خواسته‌اند عمل کرده‌اند و هیچ اهرمی نبوده است، اختیار تعیین رئیس دانشگاه‌ها در اختیار شورا بود که آن نیز از اختیار شورا خارج شد و به کمیته منتقل شد، آخرین مورد نیز شنیدم کسی که مسؤول ایرانی ۲۰۳۰ بود را مسؤول دانشگاه شهید بهشتی کردند و به صحن نیز نیامد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی وظایفی مانند تعیین اهداف آموزشی نظام، تصویب آیین‌نامه‌های مهم مراکز فرهنگی آموزشی، تدوین آیین‌نامه‌ها برای مشارکت مردم در تمامی زمینه‌ها، آیین‌نامه‌هایی برای انتخاب صحیح اساتید، نظارت بر کتاب‌های درسی و نفوذ فرهنگ اسلامی در جامعه دارد.

وی ادامه داد: ما چگونه مسؤولان را بازخواست کنیم که به این‌ها عمل کنید؟ ۱۵ سال پیش پیشنهادی دادم تحت عنوان اینکه در هر شهری اتاقی قرار دهید که هرکس نسبت به هرکسی نقد یا مشکلی دارد اعتراض کند و اشکالات خود را عرضه کند و مسؤولان نیز بدون توهین و پرخاشگری پاسخ دهند اما تا به حال اجرایی نشده است.

رحیم‌پور ازغدی افزود: ۲۰۳۰ لو رفت اما امثال ۲۰۳۰ هستند که هنوز لو نرفته‌اند و بدون اینکه در شورا مطرح شود تصویب می‌شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۳۲۲۴۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان