//
کدخبر: ۲۳۱۲۸۵ //

‍ شش روستای هورامان در آستانه ثبت ملی

مدیر پایگاه منظر فرهنگی تاریخی اورامانات از گردآوری پرونده شش روستای این منطقه جهت ثبت در فهرست آثار ملی خبر داد

‍ شش روستای هورامان در آستانه ثبت ملی
به گزارش فرتاک نیوز،

پویا‌ طالب نیا مدیر پایگاه ملی منظر فرهنگی تاریخی اورامانات امروز یکشنبه ۲۴ آذر۹۸  با اشاره به اقدامات انجام شده در جهت جهانی شدن هورامان و در دستور کار قرار گرفتن ثبت ملی روستای های تاریخی، اظهار داشت: »پرونده شش روستا از جمله مطالعات معماری، منظر فرهنگی، آثار و بناهای تاریخی و مردم شناسی آنها مطالعه و گردآوری شد.

او با بیان اینکه از این تعداد سه روستا در جوانرود و سه روستا در شهرستان پاوه قرار دارد، افزود: در جهت تکمیل پرونده ها کلیه نقشه های سه بعدی این روستاها آماده و خروجی آنها از نرم افزار "جی آی اس" تهیه شده است.

طالب نیا به حُسن ثبت ملی این روستاها اشاره کرد و گفت: با ثبت یک روستا علاوه بر میراث فرهنگی و تاریخی، ابنیه ها، آیین های کهن، رسوم، فرهنگ منطقه و حتی میراث طبیعی نیز ثبت می شود.

مدیر پایگاه منظر فرهنگی اورامانات در خاتمه با بیان اینکه این اقدامات به میزبانی خوب این استان در کلان رویداد کرمانشاه ۲۰۲۰ کمک می کند، تصریح کرد: شش روستای هورامان در یک سال گذشته به ثبت رسیده و با ثبت این ۶ روستا تعداد روستاهای ثبت شده در استان کرمانشاه به ۱۲ روستا خواهد رسید.

گفتنی است پیش از این، با تلاش‌های پایگاه حریم منظر فرهنگی تاریخی اورامانات و معاونت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه پرونده ثبت ملی بافت روستاهای هجیج، داریان، شرکان، نجار و نروی شهرستان پاوه و روستای بشی نوخاص شهرستان ثلاث باباجانی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیدند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۳۱۲۸۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان