//
کدخبر: ۲۲۸۳۱۴ //
در نهضت درختکاری مشارکتی ۱۴ آذرماه در کرمانشاه؛

کاشت ۸۴۲ هزار اصله نهال در استان کرمانشاه/ کاشت ۳۵۰۰ اصله نهال در منطقه چالابه

نشست خبری مهندس کولانی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با اصحاب رسانه با موضوع نهضت درختکاری مشارکتی برای ایرانی سر سبز برگزار شد.

کاشت ۸۴۲ هزار اصله نهال در استان کرمانشاه/  کاشت ۳۵۰۰ اصله نهال در منطقه چالابه
به گزارش فرتاک نیوز،

مهندس انشااله کولانی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان کرمانشاه با تبریک هفته بسیج اظهار داشت : نهضت درختکاری مشارکتی برای ایرانی سر سبز ۱۴ آذر ماه ۹۸ درمنطقه چالابه کرمانشاه برگزار می شود.

 کولانی افزود: در نهضت درختکاری مشارکتی  ۱۴میلیون اصله نهال در سراسر کشور کاشت می شود و سهم کرمانشاه حدود ۸۴۲ هزار اصله نهال است که روز چهاردهم آذر ماه به صورت نمادین  در  منطقه چالابه کرمانشاه، واقع در پشت کارخانه سیمان۳۵۰۰ اصله نهال کاشته می شود و امیدواریم بتوانیم نقش مهمی در آبادانی زاگرس و استان کرمانشاه داشته باشیم.

این مسئول افزود: هر ساله بر اساس سنت ۱۵ تا ۲۱ اسفند هفته منابع طبیعی نام گرفته است که پانزدهم اسفند روز درختکاری است بر اساس صحبت های انجام شده با مدیران کشوری و با توجه به تغییر اقلیم ها و فرصت هایی که در اختیار داریم بر آن شدیم توان خود را دو برابر کنیم در درآذرماه هم به کاشت نهال بپردازیم که  مطمئنا اثرات بیشتری نسبت به فصل بهار خواهد داشت.

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه سطح کل توسعه جنگل کاری استان کرمانشاه را ۳۴۷۳ هکتار اعلام کرد و گفت: در سال ۹۷، ۱۹پروژه در استان انجام شد و با توجه به فعالیت استان در جذب اعتبار به موقع و انجام دادن عملیات اجرایی امسال اعتبار  استان دو برابر شد وعلیرغم اینکه اعتبارات در پایان خرداد ماه به ما داده شد تا کنون ۸۰ درصد پروژه های منابع طبیعی به صورت میانگین پیشرفت داشته است به همین دلیل سازمان جنگلها و مراتع به پاس این که کارشناسان منابع طبیعی عملیات‌های آبخوانداری و آبخیزداری را به طور کامل و دقیق انجام داده‌اند و بر اساس پیگیری‌های انجام شده ۶ میلیارد تومان دیگر هم  به سقف اعتبارات استانی اضافه شد و این در حالی است که کل اعتبارات و منابع طبیعی در سال ۹۶، ۱۶ میلیارد تومان بوده است.

وی تصریح کرد: در سال ۹۷ جز استانهای برتر کشوری بودیم و در سال ۹۸  هم بین رتبه سوم و چهارم قرار داریم و جایگاه سوم را احتمالاً کسب خواهیم کرد و در حوزه آبخیز داری هم در استان کرمانشاه هر روز ۶۶۵ نفر مشغول به کار موقت هستند.

کولانی در ادامه گفت:در حوزه نفوذ پذیری آب و ایجاد پوشش گیاهی، ایجاد جنگل و جلوگیری از فرسایش خاک و جلوگیری از اطفاء حریق هم توانستیم کارهای خوبی انجام دهیم و در سال ۹۷ علیرغم فراوانی نعمت الهی و پوشش گیاهی چندین برابر، توانستیم ۳۳ درصد آتش‌سوزی در سطح جنگل ها  را کاهش دهیم و با بکارگیری ۲۴۰ نفر به عنوان دیده بان در مناطق بحرانی این ۳۳ درصد کاهش  رادر کارنامه ما ثبت شد.

 مهندس کولانی خاطر نشان کرد: دربحث گیاهان دارویی ۳۶۰ هکتار کاشت داشتیم و بر اساس برآورد فنی در تنگه کنشت نقش‌آفرینی کردیم و ضمن ایجاد بندهای سیمانی حوزه های آبگیر را کنار هم قرار دادیم و آب در این حوزه ها جمع میشود و پس از آرام شدن وارد دشت میگردد و با ایجاد قنات‌های معکوس در تنگه کنشت توانستیم آبهایی را که در زمستان نیاز نداشتیم به جای خروج از قنوات آن را به سمت دشت انتقال دهیم.

 مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری افزود: با توجه به اینکه  نهالستانهای ما در سنوات قبل نیمه تعطیل بودند  امسال هزار و ۲۰۰ اصله نهال تولید داشتیم و باانعقاد تفاهم‌نامه‌ای که با تولیدی چوب کشور برقرار کردیم  سطح کل جنگل کاری ما به تفکیک یکهزار و ۱۰هکتار خواهد بود که ۵۰۰هکتار آن مشارکتی است.

وی همچنین سطح توسعه با بذر را در استان را ۲هزار و۴۷۳هکتار اعلام کرد.

در ادامه این جلسه دکترغلامرضا چامه معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان کرمانشاه اظهار داشت: به دنبال راهکارهایی هستیم که کاهش تبخیر آب را انجام دهیم و از آنجا که ۷۰ درصد آب‌ها تبخیر می‌شود از روش تلفیقی به نام قنات معکوس استفاده کردیم که در زمستان آبی که استفاده نمی شود تبخیر نگردد و به سطح پایین دست نرود و به حاشیه دشت ها کشیده شود.

وی افزود:در همین زمینه در مسیر چشمه ها و برفاب ها هم مخازنی تعبیه شد که ۲۵تا ۳۰هزار متر مکعب حدود (۲۵میلیون لیتر) آب را ذخیره می کند.

وی همچنین یکی از افتخارات منابع طبیعی در چهار حوزه و ۱۴شهرستان را کنترل سیلاب دانست و افزود : برای کنترل سیلاب تنگه کنشت حدود ۶ میلیارد در نظر گرفته شده است و بر اساس تفاهم نامه انجام شده با استانداری هم ۱۰میلیارد برای جلوگیری از سیلاب در نظر گرفته شد که در صورت هزینه کردن حدود ۱۶ میلیارد دیگر شاهد سیلابی شدن این منطقه نخواهیم شد.

در ادامه این جلسه عبدالعلی جلیلیان رییس اداره جنگلبانی و جنگل کاری استان کرمانشاه هم اظهار داشت: درختکاری همگانی،کاری برای ایجاد ایرانی سرسبز است و مکان هایی را که در طرح نهضت درختکاری مشارکتی برای ایرانی سرسبز انجام می شود متولیانی برای مراقبت از این اماکن در نظر گرفته شده که وظیفه مراقبت را برعهده دارند و در بحث کاشت گونه های جنگلی هم مناطقی را مشخص کرده ایم که در قرقبانانی از این مناطق محافظت میکنند و اگر این طرح ۳۰درصد هم موفقیت آمیز باشد توده های جنگلی  را در زاگرس شاهد خواهیم بود.

جلیلیان افزود: در طرح نهال کاری چالابه ۲۵هکتار از فضای خالی در دل جنگل ۳۵۰۰ اصله نهال کاشته می شود و ۲۵هکتار دیگر هم ۳۷۰کیلوگرم بذر گونه های گیاهی کاشته خواهد شد.

در پایان این جلسه مهندس سیروس صفری مدیر روابط عمومی منابع طبیعی و آبخیز داری استان کرمانشاه  هم اظهار داشت : چهاردهم آذر ۹۸ همزمان با سراسر کشور دوستداران طبیعت در استان کرمانشاه با دست‌های پر مهر خود ۸۴۲ هزار اصله نهال را در عرصه‌های منابع طبیعی کشور کاشت خواهند کرد تا توسعه و شادابی زاگرس سربلند را در این خطه از میهن اسلامیمان رقم بزنند.

وی در ادامه از همه مردم خواست تا در مراسم نمادین در منطقه چالابه که در روز پنجشنبه ۱۴ آذر ماه ۹۸برگزار می شود شرکت کنند و افزود: تدابیری در نظر گرفته شده که سرویس رفت و برگشت به منطقه چالابه در اختیار همشهریان قرار گیرد که متعاقبا جایگاه آنها در سطح شهر اعلام می گردد.

خبرنگار:طیبه دولت آبادی

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۲۸۳۱۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان