//
کدخبر: ۲۲۰۲۶۶ //

کلاف سردرگم استاندارد

مدیر مجتمع آزمایشگاهی معیارگستر سیراف بوشهر می‌گوید: به دلیل تغییر استانداردهای اروپا، اجرای استانداردها نیز دستخوش تغییر می‌شود که البته تغییرات استاندارد رو به بهبود است امّا اینکه استاندارد برداشته می‌شود حرف دیگری است، استاندارد اجباری را برمی‌دارند و توضیحی هم نمی‌دهند.

کلاف سردرگم استاندارد
به گزارش فرتاک نیوز،

هادی غلامی در حاشیه تور رسانه ای استاندارد در جمع خبرنگاران عنوان کرد: عامه مردم فکر می‌کنند هر کالایی که از مبادی گمرکی وارد می شود استاندارد است، در حالی که اینطور نیست. در مجموع بیش از ۸ میلیارد برای دستگاه‌های این آزمایشگاه هزینه شده است. بعضی دستگاه ها مستقیما از انگلستان و تایوان و چین وارد شده و البته بعضی دستگاه‌ها نیز توسط مخترعان ایرانی و در داخل کشور ساخته شده است.

وی افزود: در آزمایشگاه ما بین ۲ تا ۳ میلیارد تومان هزینه شده و هفت سال پیش گواهینامه آزمون کفش را اخذ کردیم. پا قلب دوم انسان محسوب می شود و در این شکی نیست، اما پس از یک سال فعالیت و مردود اعلام کردن بسیاری از کفش ها، استاندارد اجباری کفش برداشته شد، در صورتی که در حالت ایده‌آل اگر سر سوزنی وارد شود باید دارای استاندارد اجباری باشد، در حالی که اینگونه نیست و همان کالایی هم که استاندارد اجباری دارد با تصمیمات اشتباه استاندارد آن برداشته می‌شود.

هیچ امنیت شغلی در کار ما نیست

این مدیر استانداردی اظهار کرد: ما دو کتاب تعرفه صادرات-واردات داریم، هر سال زمانی که این کتاب ها می‌خواهد بیاید تن ما می‌لرزد که ببینیم کدام استانداردها برداشته شده است. هیچ امنیت شغلی در کار ما نیست، میلیاردها تومان برای راه‌اندازی آزمایشگاه‌ها و تهیه دستگاه ها هزینه می کنیم، فردا می گویند این استاندارد برداشته شده و هیچ کسی هم جوابگو نیست.

غلامی ادامه داد: در مورد همین آزمایشگاه کفش به صنایع، استاندارد، تمامی معاونان و مدیران؛ اما در این ۵ سال حتی یک خط به من جواب ندادند و می بینیم که هر نوع جنس بی کیفیتی وارد بازار می شود.

مدیر مجتمع آزمایشگاهی معیارگستر سیراف بوشهر بیان کرد: بعضاً تا ۵۰۰ بار فشار بر شیلنگ های هیدرولیک وارد می‌شود اما استاندارد آن را برداشته اند. برای اینکه این امر برای شما قابل مقایسه باشد، کنار یک ماشین ایستاده اید و لاستیک آن می ترکد، چه صدای وحشتناکی دارد؟ این فقط ۲.۵ بار فشار دارد، حالا حساب کنید که ۵۰۰ بار فشار پشت شیلنگ های هیدرولیک باشد. اگر ندیده‌اید من دیده ام که در همین اداره بندر و ماشین‌هایی که کانتینرها را جابه‌جا می‌کنند وقتی شیلنگ هیدرولیک آنها می‌ترکد چه فاجعه‌ای آنجا رخ می‌دهد، اما استاندارد آن را برداشتند و هیچکس هم جوابگو نیست.

بعضی به دنبال همین روزنه ها هستند

وی افزود: بعضی نیز به دنبال همین روزنه ها هستند و سریعاً برخی از شیلنگ‌های دیگر را آورده و در تعرفه همین شیلنگ‌های هیدرولیک بدون استاندارد وارد می‌کنند.

هادی غلامی عنوان کرد: در آزمایشگاه با دستگاه تست کفپوش، تست انواع کفپوش های پلاستیکی را انجام می دادیم، یک مدت دیدیم نیامد، پرسیدیم چه شده؟ گفتند استاندارد آن تغییر کرده و باید این دستگاه ها را بسازید. ما دستگاه های جدید را تهیه کردیم که در کشور تنها این مجتمع دارای این دستگاه‌ها است. دستگاه را ساختیم و آوردیم اما باز هم یک نمونه با آن تست نشده است، چه شد؟ استانداردش برداشته شد.

او توضیح داد: هر سال مهرماه تلویزیون، صداوسیما و رسانه ها صحبت می کنند از کیف‌های نامرغوبی که بچه ها را اذیت می کند و برای کمر بچه ها مناسب نیست یا دوخت آن مشکل دارد. ما در اینجا مجهزترین آزمایشگاه کیف و کفش ایران را داریم اما استاندارد کیف را برداشته‌اند... در این آزمایشگاه چقدر پرسنل داشتیم، با کارشناسانی که هیچکدام کمتر از فوق لیسانس نبودند و برای هر کدام بالغ بر ده‌ها میلیون تومان هزینه برای گذراندن دوره ها و آموزش در نقاط مختلف کشور انجام دادیم، امّا الان کجا هستند؟

مدیر مجتمع آزمایشگاهی معیارگستر سیراف بوشهر بیان کرد: مدتی پیش در اداره استاندارد جلسه ای برای بازرسی تشکیل شد، گفتند استاندارد سیبَک های طبق برداشته شده است، آیا تصمیم گیرنده می داند که سیبَک طبق کجای ماشین نصب می شود؟ اگر خدایی نکرده در حین حرکت خودرو مشکل پیدا کند، باعث معلق زدن ماشین می شود. حالا کفش ضرر مالی است، اما سیبک باعث ضرر جانی می شود، اما استاندارد آن را برداشتند به همین راحتی... قیمت دستگاه تست سیبَک طبق به پول امروز بالای ۴-۳ میلیارد تومان است و جالب اینکه من ۵ سال است یک نمونه با این دستگاه ها تست نکرده ام و هر سال هم بالغ بر ۱۰ الی ۱۵ میلیون تومان بابت گواهینامه های ایزو این دستگاه‌ها هزینه می کنم به امید اینکه به استاندارد برگردد.

غلامی تاکید کرد: جزو پیشروترین شرکت ها و آزمایشگاه هایی هستیم که در تمام زمینه ها گواهینامه ISO دریافت کرده‌ایم. در خصوص بعضی آزمایشگاه ها هم در کشور تک هستیم، مثل آزمایشگاه توپ های ورزشی که فقط یک شرکت دیگر در شمال کشور وجود دارد که خودش واحد تولیدی است.  اما فکر می کنید از اینهمه توپ که در بازار است چند تا به آزمایشگاه فرستاده شده؟ از همین شهر بوشهر از ابتدای امسال یک نمونه توپ و از کل استان شاید ۳ نمونه توپ برای من آمده است. هزینه ای که برای دستگاه ها انجام شده بالغ بر ۴۰۰ میلیون تومان است، توپ‌ها از مبادی مختلف به کشور وارد می شوند ولی برای تست استاندارد به آزمایشگاه فرستاده نمی‌شود.

وی با توضیح مراحل تشخیص استاندارد توپ ها گفت: برای اولین بار دو نمونه توپ لیگ استانی به آزمایشگاه ما فرستادند که ساخت داخل بود و کیفیت خیلی خوبی هم داشت. نمونه های لیگ برتر به ما ارجاع نشده، ممکن است دیگر توپ ها مثل لیگ برتر در مبدا تست شده باشند.

این مطالب اظهارات و به نوعی درددل های مدیر مجتمع آزمایشگاهی معیارگستر سیراف بوشهر شامل آزمایشگاه های مختلف به منظور تست شمع خودرو، شیلنگ های هیدرولیک، نساجی، شیمیایی، توپ، شمع خودرو، وایر شمع، سیبک خودرو، و... است. در حالی که صبح امروز مدیرکل استاندارد بوشهر در نشست با خبرنگاران عنوان کرد در جهان استاندارد اجباری وجود ندارد و تنها ضوابط فنی که تولید می‌کنند و امروزه استانداردها وارد مراحل فرآیندها شده و جزو ضرورت زندگی مردم است.

انواع استانداردها چیست؟

رئیس اداره اجرای استاندارد بوشهر نیز در حاشیه بازدید از آزمایشگاه های مجتمع آزمایشگاهی معیارگستر سیراف بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: استانداردها بنا به دلایل فنی هر ۵ سال یک بار باید تجدیدنظر شوند.

فریده مواجی تصریح کرد: در کشورهای توسعه یافته چیزی به نام استاندارد اجباری نداریم و تولیدکننده بنا بر ضوابط سازمان‌های صنفی که اظهار می کنند مشخصات و ضوابط فنی اعلام شده از سوی استاندارد را رعایت می کنند که در صورت انجام ندادن آنها، سازمان های صنفی بر آن نظارت دارند.

وی خاطرنشان کرد: در مورد واحدهای تولیدی سیاست سازمان اعلام برنامه استاندارد اجباری -بنا به هر دلیلی- نیست. الان دامنه خیلی گسترده تر شده و استاندارد اجباری برای مسائل فنی و ایمنی، و همچنین استانداردهای تشویقی داریم. استاندارهای کارخانه ای نیز به این شکل است که واحد تولیدی می تواند استانداردهای ملی مدون نداشته باشد و خودش ضوابط فنی را اظهار کند و ما استاندارد کارخانه ای به او می دهیم. و دیگری اینکه مسئول هر واحد با ارائه آزمایش ها گواهی خوداظهاری ارائه می کند اما نمی تواند علامت استاندارد بزند.

رئیس اداره اجرای استاندارد بوشهر یادآور شد: اخیراً در سازمان گواهی اظهاری انطباق به این ترتیب که مدیرعامل هر واحد از ابتدای اخذ استاندارد اجباری یک گواهی امضا می کند و هر اشکالی در محصول بود خودش متعهد و مسئول است.

سیاست‌گذاری استانداردها چگونه است؟

معاون ارزیابی و انطباق استاندارد بوشهر عنوان کرد: شورای عالی استاندارد متشکل از حدود ۱۰ وزیر و معاونان رئیس جمهور، دادستان کل کشور، رئیس سازمان بازرسی، و رئیس جمهور رییس این شورای عالی بوده و در غیاب ایشان معاون اول و سیاست گذاری استانداردهای اجباری و تشویقی آنجا انجام می‌شود.

علی عزیزی تاکید کرد: زمانی که کالایی قرار است مشمول استاندارد اجباری شود، یکی بحث ایمنی، دیگری بحث سلامت کالا و همچنین توان آزمایشگاهی کشور اهمیت دارد.

معاون فنی استاندارد بوشهر گفت: دلایل و عوامل مختلفی برای تغییر و ابلاغ استانداردها وجود دارد، حتی ممکن است اطلاعات ناقص داشته باشند و بگویند مثلا یک آزمایشگاه در کشور وجود ندارد پس کالای موردنظر از شمول استاندارد خارج شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۲۰۲۶۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان