//
کدخبر: ۲۱۷۲۰۷ //

مشاهده گونه نادر پلیکان پاخاکستری در تالاب آق گل

مدیرکل و معاون فنی حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: در تالاب آق گل پرنده پلیکان پاخاکستری مشاهده و تصویر آن توسط علی ثقفی عکاس حیات وحش ثبت شده است.

مشاهده گونه نادر پلیکان پاخاکستری در تالاب آق گل
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان، پلیکان پا خاکستری با طول بدن 160تا 180 سانتی متر بزرگ‌ترین عضو خانواده پلیکان‌ها است و در ضمیمه کنوانسیون منع تجارت بین المللی گونه‌های در معرض انقراض معرفی شده و دارای ارزش حفاظتی است.

از مهمترین عوامل تهدید کننده این پرنده در مقیاس بین المللی می‌توان از دست دادن، تخریب و تغییر کاربری زیستگاه‌ها، شکار برای تجارت سنتی منقار، ناامنی ناشی از فعالیت‌های صیادی و گردشگری، کاهش منابع غذایی ناشی از بهره‌برداری بیش از حد از ذخایر ماهیان، مسمویت ناشی از آلودگی آب‌ها و برخورد با خطوط انتقال برق ذکر کرد.

زیستگاه پلیکان پا خاکستری دریاچه‌ها و تالاب‌های بزرگ و کم عمق که در حاشیه فاقد پوشش گیاهی هستند و همچنین آب‌های ساحلی دارای پناه است؛ این پرنده فقط از ماهی تغذیه می‌کند، تک همسر است و آشیانه‌اش توده‌ای حجیم از نی‌ها، شاخه‌ها و برگ‌های گیاهان گاهی به همراه قلوه سنگ‌ها است.

منطقه شکارممنوع تالاب آق گل حدود 830 هکتار وسعت دارد و در حد فاصل استان‌های همدان و مرکزی در فاصله 20 کیلومتری شمال شرقی ملایر قرار گرفته و تاکنون 46 گونه از پرندگان ایران در تالاب آق گل مشاهده شده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: فارس
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۱۷۲۰۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان