//
کدخبر: ۲۱۷۰۴ //

سیل ۱۷ مدرسه آذربایجان غربی را تخریب کرد

سیل هفته گذشته ضمن تخریب راه و پل های استان، منازل مسکونی روستایی، تاسیسات آبرسانی، اراضی کشاورزی و... موجب تخریب ۱۷ مدرسه استان شده است.

سیل ۱۷ مدرسه آذربایجان غربی را تخریب کرد

 به گزارش فرتاک نیوز، در سیل هفته اخیر در آذربایجان غربی مدارس روستایی و شهری چهار شهر ارومیه نقده، اشنویه و محمدیار دچار خسارتهایی شدند که بر اساس اعلام نوسازی مدارس استان سه مدرسه تخریب شد.

اولین شورای آموزش و پرورش آذربایجان غربی در سال جاری با پنج دستور جلسه برگزار شد که شامل گزارش مدارس مناطق سیل زده توسط اداره کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان آذربایجان غربی، نحوه تدوین ساختار پروژه های خیریه، گزارش مدارس غیر دولتی، برنامه های نکو داشت هفته معلم و انسداد مبادی بیسوادی در دوره ابتدایی در مناطق حاشیه نشین بود.

در این جلسه مقرر شد تا در راستای تشویق خیرین به امر مدرسه سازی شیوه نظارت بر نقشه های مدارس خیر ساز تسهیل شود.

همچنین با دستور استاندار آذربایجان غربی مقرر شد تا مشکل واگذاری انشعابات آب، برق و گاز به این مدارس رفع شده و به موقع این نیاز مدارس تامین شود.

پاکسازی سریع مدارس و منازل نیروهای خدماتی در مناطق سیل زده نیز از روز پنجشنبه مورد تاکید قرار گرفت.

سیل ۱۷ مدرسه آذربایجان غربی را تخریب زد

استاندار آذربایجان غربی در این نشست گفت: سیل به ۱۷ مدرسه در آذربایجان غربی آسیب‌زده است که در مرحله اول باید مدارس آسیب‌دیده از سیل را پاک‌سازی کنیم و در مرحله بعد پیگیر بحث احداث مدارس تخریبی باشیم.

قربانعلی سعادت با بیان اینکه دولت در مرحله اول مدارس آسیب‌دیده از سیل را پاک‌سازی می‌کند و در مرحله بعد پیگیری احداث مدارس تخریبی آغاز می شود افزود: سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس در حوزه ارائه نقشه ضعیف عمل کرده است بنابراین با رفع موانع باید بتوانیم از ظرفیت خیرین بهتر و بیشتر استفاده کینم و آن‌ها را از دست ندهیم.

مدیرکل آموزش‌وپرورش آذربایجان غربی نیز در این جلسه اظهارداشت: هفته قبل افتتاحیه جشنواره فیلم رشد برگزار شد و در حال حاضر این جشنواره در تمامی شهرستان‌های ۱۷ گانه آذربایجان غربی در حال اجراست و فردا در شهرستان مهاباد اختتامیه این جشنواره برگزار می‌شود.

فریدون سید مصطفوی با اشاره به برنامه‌ها و اقداماتی که در هفته معلم در استان آذربایجان غربی اجرا می‌شود افزود: یک جشنواره استانی به مناسبت هفته معلم در تاریخ ۱۷ اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود و قبل از جشنواره نیز با معلمین صعب‌العلاج و خانواده شهدا دیدار خواهد شد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش آذربایجان غربی در رابطه با مدارس قدیمی و تخریبی استان افزود: با تعمیرات جزئی نمی‌توان مدارس سیل‌زده را نگهداری کرد و امکان نشست ساختمان مدارس در آینده وجود دارد به همین منظور بهتر است مدارس به‌طور اساسی تعمیر و ساخته شوند.

مصطفوی با اشاره به آسیب دیدن تجهیزات مدارس استان در سیل اخیر گفت: در سیل اخیر تجهیزاتی به ارزش ۱ میلیارد و ۹۲۰ میلیون تومان از بین رفته که از جمله این تجهیزات می‌توان به کامپیوترها و نیمکت‌ها و خانه‌های سرایدارهای مدارس اشاره کرد.

مشکلات مدارس آذربایجان غربی تا خرداد حل می‌شود

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان غربی نیز در این جلسه با اشاره به تعداد مدارس آسیب‌دیده  استان در سیل اخیر گفت: در آذربایجان غربی تعداد ۱۷ مدرسه در اثر جاری شدن سیل آسیب دیدند که از این تعداد ۴ مدرسه در ارومیه، ۲ مدرسه در اشنویه و ۱۱ مدرسه در نقده هستند.

قهرمان رحمانی افزود: با توجه به اینکه به مدارس منطقه سیلوانا و پی قلعه آسیب جدی واردشده و امکان استفاده دانش آموزان از این مدارس وجود ندارد مقرر شد با حمایت اتاق بازرگانی و با تخصیص ۱۰۰ میلیون تومان از طرف اتاق مدارس را در این مناطق احداث کنیم.

رحمانی در رابطه با وضعیت مدارس نقده نیز تصریح کرد: مدارس حداد، معلم. ۲۲ بهمن و طالقانی در شهر محمدیار آسیب‌دیده‌اند که با تخصیص ۲۵ میلیون تومان توسط اتاق بازرگانی این مدارس را پاک‌سازی می‌کنیم و آسیب‌های جزئی نیز رفع می‌شود.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه مدارس آسیب‌دیده از سیل جزو مدارس قدیمی هستند کف این مدارس نشست کرده و احتمال نشست ساختمان این مدارس دور از انتظار نیست و به همین منظور مبلغ ۲۵ میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان هزینه احداث این مدارس برآورد شده است و ۶۰۰ میلیون تومان نیز برای جهت پاک‌سازی این مدارس نیازمند هستیم.

رحمانی گفت: وضعیت در روستای جبل ارومیه حاد بود به طوری که مدرسه روستا تخلیه شد و احتمال تخریب مدرسه نیز وجود دارد بنابراین دانش آموزان جابه‌جا شده و کلاس در داخل مساجد برگزار می‌شود.

وی گفت: سعی می‌شود با انجام اقدامات لازم تار اردیبهشت‌ماه آمادگی ایجاد شود تا در خردادماه و زمان امتحانات سیستم آموزشی مختل نشود.

 

منبع: مهر
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۱۷۰۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان