//
کدخبر: ۲۱۴۸۰۹ //

دانشگاه‌ رازی کرمانشاه در نظام رتبه‌بندی تایمز شرکت نکرده است

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه‌ رازی کرمانشاه گفت: اخیرا این دانشگاه در نظام رتبه‌بندی تایمز ثبت‌نام و شرکت نکرده و به‌ همین دلیل اظهارنظر در خصوص جایگاه و رتبه این دانشگاه‌ در تایمز معنایی ندارد.

دانشگاه‌ رازی کرمانشاه در نظام رتبه‌بندی تایمز شرکت نکرده است
به گزارش فرتاک نیوز،

فرزاد ویسی اظهار داشت: در روزهای اخیر در برخی خبرها آمده است که ۴۰ دانشگاه کشور موفق به حضور در نظام رتبه‌بندی تایمز شده‌اند که همزمان با این خبر مطرح شده که چرا دانشگاه رازی در این فهرست نیست.

وی ادامه داد: در پاسخ به این سوال باید گفت که نظام‌های رتبه‌بندی متعددی در دنیا وجود دارند که براساس شاخص‌های متفاوت و با شیوه‌های مختلفی دانشگاه‌ها را ارزیابی می‌کنند، برخی از این نظام‌ها داده‌های مربوط به وضعیت علمی هر دانشگاه را به صورت کامل از پایگاه‌های اطلاعاتی مستقل دریافت و اقدام به ارزیابی دانشگاه‌ها می‌کنند.

ویسی ادامه داد: از جمله این نظام‌ها می‌توان به رتبه‌بندی "لایدنگ" اشاره کرد که دانشگاه رازی از جمله ۲۵‌دانشگاه کشور است که در این نظام حضور دارد و یا رتبه بندی "سای ویژن" که در آن دانشگاه رازی رتبه دهم را در بین دانشگاه‌های جامع کشور کسب کرده است.

 وی اضافه کرد، اما در مقابل در نظام‌های رتبه‌بندی نظیر تایمز بخشی از اطلاعات از طریق پرسشنامه و خود اظهاری دانشگاه‌ها دریافت می‌شود که به نظر می‌رسد قابلیت راستی‌آزمایی کمتری در مقایسه با نظام‌هایی که تمام اطلاعات خود را از منابع مستقل دریافت می‌کنند داشته باشد، به ویژه اگر این اظهار نظرات از سوی افرادی باشد که صلاحیت و تخصص لازم را در مورد شاخص‌های علم سنجی و نظام‌های رتبه‌بندی ندارند.

این مسوول افزود: علاوه بر این موارد پایگاه استنادی جهان اسلام (ISC) در سال ۲۰۱۹‌برای اولین بار رتبه‌بندی بین‌المللی دانشگاه‌ها را منتشر کرد که دانشگاه رازی در رتبه پنج تا ۱۰ دانشگاه‌های جامع کشور قرار گرفت، هم‌چنین لازم است به این نکته اشاره شود که در تمام نظام‌های مذکور یکی از مهمترین شاخص‌ها تعداد انتشارات علمی هر دانشگاه و نیز تعداد استنادات به آنها است که این شاخص موسوم به شاخص H است.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه رازی کرمانشاه ادامه داد: شاخصH دانشگاه رازی ۹۲است که رتبه هشتم در میان دانشگاه‌های جامع کشور است و دانشگاه رازی هم مانند سایر دانشگاه‌های کشور همواره در تلاش برای حضور فعال در عرصه علم و فناوری در کشور و سطح جهانی بوده و در پایگاه‌های اطلاعاتی و نظام‌های رتبه بندی جهانی جایگاه مناسب و در شان خود را دارد.

سیستم رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی تایمز، یکی از مشهورترین نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی است. این رتبه‌بندی اولین بار در سال ۲۰۰۴ با همکاری تایمز و کیواس منتشر شد.

دانشگاه رازی کرمانشاه در بهمن ماه سال ۱۳۵۱با عنوان دانشکده علوم توسط شادروان دکتر عبدالعلی گویا شروع به فعالیت کرد.

این مرکز در سال ۱۳۵۳ به دانشگاه رازی تغییر نام یافت، در شروع سال تحصیلی در سال ۱۳۵۱‌دانشکده علوم با پذیرش ۲۰۰‌دانشجو در چهار رشته فیزیک، شیمی، زیست شناسی و ریاضی موجودیت خود را اعلام کرد.

هم اکنون نزدیک به ۱۳‌هزار دانشجو و ۴۶۰هیات علمی با ۱۴‌دانشکده در دانشگاه رازی کرمانشاه فعال هستند.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۱۴۸۰۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان