//
کدخبر: ۲۰۴۴۲۲ //

ایران روزانه ۱۱۰ میلیون لیتر و ۱۱۵ میلیون لیترگازوئیل تولید می کند

وزیر نفت گفت: میزان تولید بنزین در کشور به 110 میلیون لیتر و گازوئیل به 115 میلیون لیتر در روز رسیده است.

ایران روزانه 110 میلیون لیتر و 115 میلیون لیترگازوئیل تولید می کند
به گزارش فرتاک نیوز،

بیژن زنگنه ظهر امروز در مراسم بهره برداری از پروژه های تولیدی شرکت پالایش نفت تبریز، اظهار داشت: تولید بنزین در سال 91 در کشور 52 میلیون لیتر بود که در تیر امسال به 107 میلیون لیتر و مرداد به 110 میلیون لیتر در روز می رسد.

وی با بیان اینکه در سال 91 ایران در زمینه تولید بنزین با کیفیت در حد صفر بود، افزود: در حال حاضر روزانه 74 میلیون لیتر بنزین با کیفیت تولید می کند.

زنگنه در بخش دیگری از سخنان خود به تولید گازوئیل در کشور اشاره کرد و گفت:در سال 91 میزان تولید گازوئیل در کشور روزانه 94 میلیون لیتر بود در تیر امسال با 22 درصد افزایش به 115 میلیون لیتر رسیده است.

وزیر نفت یادآوری کرد: از نظر کیفیت نیز تولید گازوئیل یورو در سال ۹۱ در کشور صفر بوده که در پایان تیر به ۵۰ میلیون لیتر رسیده و تا پایان امسال به ۶۰ میلیون لیتر می رسد.

زنگنه، ادامه داد: با تولید بنزین و گازوئیل یورو وضعیت هوای شهرها به ویژه کلانشهرها بهبود یافته و می توان شهرهایی مانند تهران را دید در حالی که ۴، ۵ سال پیش به علت آلودگی شهرها دیده نمی شد.

وی گفت: تولید بنزین و گازوئیل یورو تحولی در بهبود هوای شهرها، محیط زیست، سلامت مردم، کاهش بیماری ها و افزایش طول عمر مردم گذاشته و موجب توسعه گازرسانی شده است.

وزیر نفت یادآوری کرد: در زمان کنونی تمام نیروگاه ها و مراکز صنعتی اطراف شهرها که از سوخت های مختلف آلاینده استفاده می کردند از گاز طبیعی استفاده می کنند.

زنگنه، با اشاره به اینکه این اقدام ها حرکت بزرگی از سوی دولت در ارتباط با مسائل زیست محیطی است، افزود: این فرآیند می تواند با محدودیت استفاده از خودروهای فرسوده و معیوب در شهرها و کلانشهرها تکمیل می شود.  

وی با اشاره طرح های تولیدی شرکت پالایش نفت تبریز ادامه داد: هدف اصلی این طرح مسائل زیست محیطی بوده و برای بهبود وضعیت محیط زیست کشور اجرا شده است.

وی گفت: طرح تولیدی شرکت پالایش تبریز دومین طرح زیست محیطی است که با حضور رئیس جمهوری در کشور بهره برداری می رسد و تا پایان سال طرح زیست محیطی پالایشگاه اصفهان نیز به بهره برداری می رسد.  

 زنگنه، ادامه داد: بیش از یک میلیارد دلار در طرح پتروشیمی اصفهان سرمایه گذاری می شود و ۱۷ میلیون لیتر نفت و گاز یورو ۴ و ۵تا پایان سال به بهره برداری می رسد.

وی با اشاره به مشکلات سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز به علت تحریم ها، گفت: هم اکنون جز اراک و آبادان ۲۰ درصد از بقیه پالایشگاه ها دولتی و ۸۰ درصد خصوصی است که قرار است سهم دولتی نیز به مردم واگذار شود.

بر اساس این گزارش، تبدیل استاندارد کل بنزین تولیدی پالایشگاه تبریز به استاندارد یورو ۵، تولید گازوئیل یورو ۵ و تولید روغن پایه و روغن‌های روان‌ساز از مجموعه‌ طرح‌هایی است که با حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسمی رسیدند.

واحد بنزین‌سازی جدید با ظرفیت روزانه ۲۰ هزار بشکه، تغییر کاربری واحد کاتالیستی به واحد ایزومریزاسیون نفتای سبک با ظرفیت ۱۰ هزاربشکه در روز، تصفیه نفت‌گاز جدید با ظرفیت روزانه ۳۰ هزار بشکه، همچنین اختلاط و تولید روغن‌های روان‌ساز با ظرفیت سالانه ۴۰ هزار تن و تولید روغن پایه به ظرفیت سالانه ۹۰ هزار تن، از پروژه‌های وابسته به سه طرح کلی هستند که امروز به‌صورت رسمی افتتاح شد.

تبدیل کل بنزین تولیدی به استاندارد یورو ۵ به میزان ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر در روز، تبدیل حدود یک سوم نفت‌گاز تولیدی به استاندارد یورو ۵ به مقدار ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر در روز، تکمیل زنجیره تامین و برندسازی و تکمیل ۸۰ درصدی روغن پایه گروه ۲ وارداتی مصرفی واحد اختلاط و تولید روغن‌های روان‌ساز برای تکمیل زنجیره تامین از دستاوردهای طرح‌های یادشده به شمار می‌آیند.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۰۴۴۲۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان