//
کدخبر: ۱۹۹۷۳۹ //
بازگشت پرحاشیه

استاندار کردستان از حضور مظهر خالقی در ایران می‌گوید

کنگره مشاهیر کرد 11و 12 تیرماه در شهر سنندج با حضور چهره‌های ملی و بین‌المللی برگزار شد.

استاندار کردستان از حضور مظهر خالقی در ایران می‌گوید
به گزارش فرتاک نیوز،

در این کنگره بزرگانی چون مظهر خالقی، کیهان کلهر، صدیق تعریف، شهرام ناظری، کلیم اله توحدی، خانواده کامکارها و بسیاری از بزرگان و مردم کردستان حضور داشتند. اما بازگشت مظهر خالقی استاد برجسته موسیقی کردی پس از 4دهه به ایران مهمترین اتفاق کنگره مشاهیرکرد بود.

استاد مظهر خالقی پس از 38 سال به زادگاه خود بازگشته و تعداد زیادی از طرفداران خود را شگفت‌زده کرده بود اما این اتفاق علاوه بر موافقان و طرفدارانش مخالفانی نیز داشت. مخالفان بازگشت این هنرمند بزرگ دو دسته بودند، دسته اول هواداران  احزاب و جریانهای مخالف نظام که از ابتدای انقلاب با سمپاشی او را متهم به وابستگی به نظام گذشته می‌کردند و دسته دوم افراد و جریانهای افراطی جناح راست که با هرگونه گفت‌وگو و گشایش در کشور مخالفند درواقع همان کسانی که با برجام مخالف بودند. اما دراین بین یک نفر در برابر مخالفت‌ها و سمپاشی‌های هر دو طیف ایستاد و تمام قد ازاین رویداد و حضور این استاد موسیقی در ایران دفاع کرد او کسی نبود جز بهمن مرادنیا استاندار کردستان.

photo_۲۰۱۹-۰۷-۰۳_۲۱-۵۰-۱۰

مرادنیا از لحظه ورود مظهر خالقی در مرز مریوان به استقبالش رفت و در مدت برگزاری کنگره در کنارش بود و در پاسخ به مخافان گفت همه مخالفت‌ها را به جان می‌خرم.

استاندار کردستان در پاسخ به این پرسش که هدف او از برگزاری  کنگره مشاهیر کرد چه بوده، می‌گوید: استان کردستان در بخش فرهنگ و هنر دارای چهره‌های بسیار معروف، سرشناس و بین المللی است. این چهره‌ها بعضا ناشناخته مانده‌اند یا اینکه امکان حضور در استان نداشته‌اند درحالی که این چهره‌ها مفاخر و مشاهیر استان ما هستند.

او در ادامه می‌گوید: تعداد زیادی از این مفاخر سالهاست به کردستان بازنگشته بودند. ما از برگزاری این رویداد دو هدف اصلی داشتیم؛ یکم معرفی بیشتر این چهره‌ها بود که در سالهای گذشته مغفول مانده‌اند و دیگر اینکه می‌خواستیم این سرمایه‌های فرهنگی به عنوان الگو برای نسل جوان ما معرفی شوند و این موضوع برای ما بسیار مهم است.

بهمن مرادنیا ادامه می‌دهد: این کنگره وقتی برنامه ریزی شد  و اجرا شد بدون شک برای گام نخست ایراد و اشکال و نواقصی داشت. اما امیدوارم  فرصتی برای سال‌های بعدی باشد تا به شکل بهتر و شیوه مناسب‌تری برگزار کنیم این کنگره از نظر فرهنگی برای استان مهم است و توجه به هویت مردم است و باید دنبال شود.

استاندار کردستان با اشاره به حضور استاد مظهر خالقی در کنگره مشایر کرد می‌گوید: بازگشت چهره‌های فرهنگی استان از نقاط قوت این کنگره بود. از جمله حضور استاد مظهر خالقی که بسیار مورد احترام مردم است و خاطرات خوش مردم با صدای او بوده است. او درگیر مسایل سیاسی نبوده و تمام عمر خود را صرف هنر این مرزو بوم کرده است و به عنوان هنری که اعتقاد داشته تلاش کرده است. بنابراین وقتی برای مردم قابل احترام است وظیفه داریم به احترام او از جا برخیزیم. بدون شک حضور این چهره‌ها فرصتی برای ما به شما می‌رود.

او با اشاره به مخالفان بازگشت مشاهیر به کشور می‌گوید: از همین جا اعلام می کنم آغوش جمهوری اسلامی برای همه چهره‌های فرهنگی و هنری ایران باز است. چهره‌هایی که خارج از کشور هستند ایرانی هستند و ایران وطن آنهاست. من با اعتقاد به دنبال این کار رفتم و تلاش کردم چهره‌ها و سرمایه های فرهنگی به وطن بازگردند. دنبال نام و نشان و تبلیغات نبودم بنابراین انتقادها را نیز به جان می‌خرم و اعتقاد دارم این کار به وحدت ملی در کشور کمک می‌کند. نیاز کشور این است که به جای راندن، جذب کنیم در حال حاضر باید این فرصت را غنیمت بدانیم و اجازه ندهیم مردم از هم فاصله بگیرند.

استاندار کردستان با اشاره به تداوم فعالیت فرهنگی در استان می‌گوید: ما باید برای تداوم این کنگره برنامه ریزی کنیم تا شرایطی برای حضور دایمی این عزیزان دراستان فراهم کنیم و برنامه‌ریزی کنیم فضا آماده پذیرش همه اهالی فرهنگ باشد. همچنین باید برای الگو قرار دادن این چهره‌ها برای نسل جوان تلاش کنیم.

او ادامه می دهد: در طول سال البته در قالب کنسرت‌ها از حضور برخی عزیزان  بهره می‌گیریم از جمله استاد شهرام ناظری، آقایان سالار عقیلی و مختاباد که سال گذشته کنسرت داشتند. دراستان این فضا وجود دارد که گاه در کنسرت‌ها بیش از 3هزار نفر حضور دارند و این استقبال نشان می‌دهد مردم تشنه فرهنگ و هنر هستند.

مرادنیا در پایان با تاکید بر اهمیت توسعه فرهنگی می‌گوید: ما گاهی فکر می‌کنیم توسعه کشور در راه‌سازی و سدسازی است درحالی که نیاز اصلی ما توسعه فرهنگی است و ما برای این توسعه باید از صاحبان اندیشه استفاده کنیم.

گزارش: حسین زندی

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۹۹۷۳۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان