//
کدخبر: ۱۹۱۴۸۶ //
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان:

لازمه احیاء هویت تاریخی و فرهنگی کرمانشاه، توجه به شهرستان ها است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه گفت: احیاء هویت تاریخی و فرهنگی این استان مهمترین اولویت این اداره کل در سال جاری است که برای تحقق آن باید شهرستان ها را تقویت کنیم.

لازمه احیاء هویت تاریخی و فرهنگی کرمانشاه، توجه به شهرستان ها است
به گزارش فرتاک نیوز،

حجت الاسلام والمسلمین رحیم جعفری، به تشریح اقدامات و رویکردهای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه پرداخت و اظهار کرد: لحاظ کردن ظرفیت ها و شرایط مناطق مختلف استان با توجه به پیشینه، قومیت و مذهب هر منطقه از اولویت هایی است که طی سال های گذشته درنظر گرفته نشده است.

وی با تاکید بر اینکه لازمه احیاء و معرفی هویت تاریخی و فرهنگی استان کرمانشاه، توجه به ظرفیت ها، ویژگی ها و پتانسیل هر منطقه است، ادامه داد: در همین راستا در جلسه کمیته برنامه ریزی این اداره کل متناسب با هویت هر منطقه؛ برنامه و فعالیت فرهنگی مختص به آن تعریف شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه با اشاره به پتانسیل ها و ویژگی های مناطق مختلف این استان  باتوجه به کثرت و تنوع اقدامات فرهنگی، افزود: همسو با این ویژگی ها؛ «خانه تنبور» در منطقه گهواره، «خانه هوره» در منطقه اسلام آبادغرب، «خانه دف» در منطقه اورامانات، «خانه مور» در منطقه هرسین و «خانه سیاچمانه» در منطقه نوسود و نودشه افتتاح شده است.

حجت الاسلام جعفری، آواها و نغمه های سیاچمانه را یکی از اصیل ترین و کهن ترین سبک های موسیقی دنیا دانست و اظهار کرد: استان کرمانشاه خاستگاه مفاخر، مشاهیر، نخبگان و بزرگان تاریخی و فرهنگی بسیاری است که تلاش داریم این چهره های شاخص را با برگزاری کنگره ها و بزرگداشت ها به کشور و مخصوصاً نسل جوان معرفی کنیم.

وی با بیان اینکه بیش از یک هزار برنامه فرهنگی و هنری شامل نمایشگاه، همایش، بزرگداشت، مسابقات فرهنگی و هنری و... طی سال گذشته در سطح استان کرمانشاه برگزار شد، تصریح کرد: از این تعداد برنامه بیش از 40 مورد آن در رابطه با بزرگداشت و معرفی چهره های تاریخی و فرهنگی این استان بود.

وی افزود: طی سال جاری نیز بزرگداشت مشاهیر و مفاخر تاریخی استان همانند «میرزا احمد الهامی»، «یارمحمدخان کرمانشاهی»، «میرزا رضا کلهر»، «سردار کابلی» و... در دستور کار قرار دارد.

حجت الاسلام جعفری با تاکید برمردمی برگزار شدن برنامه ها و رویدادهای فرهنگی و هنری کرمانشاه، گفت: برگزاری این برنامه ها از سال های گذشته به اصحاب فرهنگ و هنر در قالب قرارداد با موسسات خصوصی مجوزدار واگذار شده است و امسال نیز باجدیت بیشتری ادامه می یابد.

وی در ادامه سخنانش به تهیه دانشنامه استان کرمانشاه اشاره کرد و افزود: از سال گذشته کار مطالعاتی این دانشنامه با همکاری دانشگاه رازی آغاز شده است.

وی هدف از تهیه این دانشنامه را جمع آوری و ثبت تمامی اطلاعات موجود در حوزه های مختلف از گذشته استان کرمانشاه تا به امروز بیان کرد و ادامه داد: طرح پیشنهادی اولیه این دانشنامه شامل 14 محور کلی با 850 سرفصل اساسی و در چند جلد پیش بینی شده است که در کارگروه فرهنگی و اجتماعی کرمانشاه تصویب شده است و در مسیر تایید نهایی شورای برنامه ریزی و توسعه استان و تامین منابع مالی قرار دارد.

حجت الاسلام جعفری در بخش دیگری از سخنانش به پروژه های عمرانی استان اشاره کرد و گفت: هفت مجتمع فرهنگی و هنری از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری در دست ساخت داریم که پیشرفت فیزیکی آنها مجموعاً بیش از 80درصد است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه کیفیت ساخت این پروژه ها را به دلیل نگاه عمرانی دقیق و نیز نگاه هنری، مناسب اعلام کرد و افزود: مجتمع فرهنگی و هنری شهر سرپل ذهاب، گواور و شهرک دانش در کرمانشاه طی سال جاری افتتاح خواهند شد اما 4 مجتمع دیگر نیازمند تزریق اعتبارات هستند.

وی تصریح کرد: درصورت افتتاح این پروژه ها طی دو سال آینده، فضای فرهنگی و هنری استان کرمانشاه از 37 هزار مترمربع به بیش از 70هزار مترمربع خواهد رسید که از میانگین کشوری بیشتر است.

حجت الاسلام جعفری با بیان اینکه یکی از اقدامات ویژه انجام شده حوزه فرهنگ و هنر، آماده سازی زیرساخت ها به لحاظ کیفی و کمی است، ادامه داد: سال گذشته موفق به جذب منابع مالی و اعتباری استانی و ملی خوبی شدیم.

وی همچنین به حمایت های این اداره کل از نشریات مکتوب اشاره کرد و افزود: این حمایت ها در دو بخش توزیع عادلانه آگهی ها و پرداخت یارانه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است

خبرنگار :  آرزو کرمی

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۹۱۴۸۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان