//
کدخبر: ۱۹۱۴۱۶ //

افزایش بیماران دیالیزی در کشور؛ دولت منبع مالی جهت حمایت ندارد

مدیرکل مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت از افزایش بیماران دیالیزی در کشور به دلیل سبک‌های غلط رایج تغذیه و زندگی خبر داد.

افزایش بیماران دیالیزی در کشور؛ دولت منبع مالی جهت حمایت ندارد
به گزارش فرتاک نیوز،

مهدی شادنوش شامگاه پنج شنبه در حاشیه افتتاح بخش پیوند کلیه بیمارستان امام خمینی (ره) اردبیل اظهار داشت:  تعداد بیماران دیالیزی در کشور به دلیل بیتوجهی به سبک زندگی سالم رو به افزایش است و سالانه 3 هزار بیمار به بیماران دیالیزی اضافه میشود.

وی افزود: در وضعیت فعلی روزانه 16 هزار نفر در کشور دیالیز میشوند که هزینه هر دیالیز 500 هزار تومان بوده و در مجموع هزینه هنگفتی روی دست دولت گذاشته است و این در حالی است که منبع مشخصی جهت حمایت این بیماران نداریم.

مدیرکل مرکز مدیریت پیوند و امور بیماریهای وزارت بهداشت افزود: تنها راه مدیریت هزینههای دیالیز استفاده از شیوه جایگزین یعنی پیوند کلیه است که در حال حاضر 32 مرکز در سطح کشور دایر شده تا بخشی از هزینههای تحمیلی به بیمار و مراکز درمانی کاهش یابد.

شادنوش با اشاره به ضرورت فرهنگسازی پیوند اعضا در کشور گفت: متاسفانه روزانه 7-10 نفر از لیست انتظار به دلیل عدم پیوند جان خود را از دست میدهند و این در حالی است که بیماران مرگ مغزی میتوانند جان انسان دیگری را نجات دهند.

وی با اشاره به اهمیت پیوند عضو در مراکز درمانی اظهار کرد: پیوند عضو در واقع قله پزشکی دنیا است و برخورداری هر مرکزی که از بخش پیوند عضو برخوردار باشد به نوعی توان علمی خود را اثبات میکند و بیانگر بلوغ علمی آن است.

مدیرکل مرکز مدیریت پیوند و امور بیماریهای وزارت بهداشت به راهاندازی بخش پیوند کلیه به عنوان 32 امین مرکز موجود کشور در استان اردبیل اشاره و تصریح کرد: به زودی زیرساختهای بخش پیوند کبد نیز تامین میشود.

شادنوش شاخص pmp اهدای عضو در استان اردبیل را رو به بهبود دانست و گفت: اهدای عضو برای هر یک میلیون جمعیت از 14 در سال 96 به 17.3 در سال 97 افزایش یافته است و این جای امیدواری در استان است تا مشکل بیماران نیازمند به عضو به این طریق رفع شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۹۱۴۱۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان