//
کدخبر: ۱۹۱۴۰۰ //

معاون سیاسی استاندار سمنان: مشارکت مردم در ارتباط با حوزه پیشگیری مواد مخدر ضروری است

معاون سیاسی استاندار سمنان بابیان اینکه دستگاه‌های اجرایی باید نیم‌نگاهی به بحث آسیب‌های اجتماعی داشته باشند، گفت: مشارکت مردم در ارتباط با حوزه پیشگیری مواد مخدر ضروری است.

معاون سیاسی استاندار سمنان: مشارکت مردم در ارتباط با حوزه پیشگیری مواد مخدر ضروری است
به گزارش فرتاک نیوز،

حبیب‌الله خجسته پور غروب پنج‌شنبه در جلسه توسعه مشارکت‌های مردمی در مبارزه با مواد مخدر به میزبانی سالن کوثر استانداری سمنان بابیان اینکه بهره‌مندی از ظرفیت‌های مردمی ایجادشده توسط داوطلبانی که با عشق و علاقه به حوزه آسیب‌های اجتماعی ورود کردند، یکی از راهکارهای مبارزه با مواد مخدر است، ابراز داشت: در بحث مقابله با توزیع و عرضه مواد مخدر به حد عالی و جدی مشارکت مردم در حوزه پیشگیری ضروری است.

وی بابیان اینکه می‌بایست کوشید تا در موضوع درمان، اولویت خود را برای معالجه افراد گرفتار در دام مواد مخدر قرار دهیم، افزود: مبارزه با مواد مخدر در ذیل سه عنوانِ پیشگیری، درمان و مقابله تعریف می‌شود که در بحث پیشگیری، ما باید از گرایش آحاد مردم و خصوصاً جوانان به‌سوی استعمال مواد مخدر جلوگیری کنیم.

لزوم همکاری اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی در پیشگیری از اعتیاد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان بابیان اینکه می‌بایست تلاش کرد تا با اجرای برنامه‌های متنوع جوانان را از گرفتار شدن در این بلای خانمان‌سوز نجات دهیم، ابراز داشت: تشکل‌ها سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند در قالب تشکیل سازمان‌های مختلف برای صیانت از بهبودیافتگان درروند درمان، نقش مستقیم ایفا کنند.

خجسته پور در ادامه تصریح کرد: زندانیانی که با عفو رهبری آزاد شدند به‌نوعی وضعیت مشابه بهبودیافتگان رادارند و کسانی که مورد عفو قرار گرفتند نیز از یک زندان چهاردیواری رها شدند، لذا اگر از این دو صیانت نشود، ممکن است دوباره به اعتیاد و غیره روی‌آورند.

وی بابیان اینکه اداره کل کار تعاون و رفاه اجتماعی در امر صیانت از بهبودیافتگان نقش مهمی دارد، اضافه کرد: ارتباط بهبودیافتگان و عفوشدگان مقوله مهمی که این دستگاه با توجه به شناختی که از ظرفیت اشتغال استان دارد باید آن را مدنظر قرار دهد افرادی که مورد عفو قرارگرفته یا از دام مواد مخدر رهایی یافته‌اند را شناسایی و معرفی سپس تضمین‌های لازم را به کارفرمایان برای اشتغال این افراد ارائه کند.

استفاده از سفیران مبارزه با مواد مخدر در دستور کار

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان بابیان اینکه در حوزه پیشگیری به مشارکت مستقیم مردم و در حوزه درمان و صیانت از بهبودیافتگان نیز به همراهی و مساعدت آحاد مردم نیازمندیم، ابراز داشت: انتظار ما از سازمان‌های مردم‌نهاد و کسانی که در پاک‌سازی جامعه از گرایش به مواد مخدر مؤثر هستند این است که در بحث صیانت و پیشگیری مواد مخدر در جامعه کمک کنند.

خجسته پور بابیان اینکه استفاده از سفیران مبارزه با مواد مخدر در دستور کار شورای مبارزه با مواد مخدر قرار دارد، تصریح کرد: جوانان و نوجوانان امروز عمدتاً به دنبال الگو هستند که این الگوها را غالباً در میان چهره‌های ورزشی، فرهنگی و یا علمی انتخاب می‌کنند که می‌توانیم از این افراد تحت عنوان سفیران مبارزه با مواد مخدر دعوت کنیم تا در مجامعی که جوانان ما هستند حضور پیدا کنند و در دعوت از آحاد مختلف نقش خود را ایفا کنند.

وی بابیان اینکه آموزش آحاد مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد باید مدنظر قرار گیرد، اضافه کرد: باید توجه داشت که علاقه‌مندی لازمه کار است ولی شرط کافی نیست، شرط کافی آموزش دادن افراد در سازمان‌های مردم‌نهاد خواهد بود.

مبارزه با مواد مخدر به صورت محله محوری

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان بابیان اینکه برای هر سازمان وظایفی در امر توسعه مشارکت‌های مردمی مشخص‌شده است، ابراز داشت: ابتدا باید شاخص‌های موردنظر هر جلسه در دستور کار قرار گیرد و سپس برای تشریح، توضیح و ارائه گزارش دستگاه‌های مجری برنامه‌ریزی شود.

خجسته پور بابیان اینکه می‌توان از ظرفیت فضای مجازی برای گفتمان سازی فرهنگی و تولید محتوای مناسب برای مشارکت دادن مردم در بحث مبارزه با مواد مخدر و آسیب اجتماعی اعتیاد استفاده کرد، بیان داشت: باید تلاش کرد تا علاوه بر فضای مجازی از سایر ظرفیت‌های رسانه‌ای استان نیز برای مبارزه با آسیب اجتماعی اعتیاد بهره‌گیری شود.

وی افزود: سازمان‌های مردم‌نهاد به‌عنوان متشکل‌ترین نوع حضور مشارکت اجتماعی مردم در حوزه‌های متخلف به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنند که بخشی از آن‌ها در حوزه مبارزه مواد مخدر هستند، بعضی در محیط‌زیست و سلامت و غیره، لذا انتظار می‌رود سازمان‌های تخصصی همچون بهزیستی، ورزش و جوانان، فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیروی انتظامی در کنار همه برنامه‌های تخصصی، نیم‌نگاهی نیز به بحث مبارزه با آسیب اجتماعی اعتیاد داشته باشند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان بابیان اینکه یکی از سیاست‌های اصلی در دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری سمنان مدیریت محور است، اضافه کرد: مقرر شد تا با حمایت فرمانداران و همکاری اداره کل راه و شهرسازی استان، محلات مشخص‌شده مراکز شهرستان‌های هشت‌گانه استان، یک محله شناسایی و به‌عنوان الگو معرفی شود و طی آن با تشکیل یک سازمان مردم‌نهاد نقش واسط میان ساکنان محلات و تمامی دستگاه‌ها خدماتی و اجتماعی از این طریق این سمن ایفا و مطالبات مردم احصا و با شناسایی وضعیت موجود آن محله، دستگاه‌های اجرایی را بر اساس مطالبات مردم محلات پای‌کار آورد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: مهر
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۹۱۴۰۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان