//
کدخبر: ۱۸۸۴۸۶ //

خسارت ملخ به کشاورزی سیستان و بلوچستان بیشتر از سیل است

رئیس کمیسیون آب، کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: خسارت ملخ های صحرایی به کشاورزی، طبیعت و مراتع سیستان و بلوچستان بویژه مناطق چابهار و کنارک بیشتر از سیل و زلزله است.

خسارت ملخ به کشاورزی سیستان و بلوچستان بیشتر از سیل است
به گزارش فرتاک نیوز،

احمد علی کیخا عصر شنبه در نشست کارگروه آب، کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان چابهار اظهار داشت: نمی توان با دست خالی و بدون اعتبار با یک افت مخرب و ویران کننده کشاورزی مبارزه کرد.
وی افزود: هر کاری نیازمند اعتبار است و کمیسیون کشاورزی در مجلس علاوه بر پیگیری سایر مشکلات و وظایف محوله در ماههای اخیر به موضوع ملخ ورود کرده و از نزدیک مسائل و مشکلات و اقدامات انجام شده را رصد می کند.
نماینده مردم شهرستانهای زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی گفت: پس از پیگیری های فراوان قرار است فردا 10 میلیارد تومان به حساب وزارت جهاد کشاورزی واریز شود تا فعالیت ها در مبارزه با ملخ بهتر انجام شود.
وی بیان کرد: زیرساخت های مرز ریمدان برای صادرات و واردات کالا در حال پیگیری است و بزودی شاهد تحول در این منطقه خواهیم بود.
دکتر کیخا به ظرفیت های کشاورزی، اقتصادی و تجاری چابهار اشاره کرد و افزود: استقرار قرنطینه نباتی در مرز ریمدان می تواند بسیاری از مشکلات واردات و صادرات محصولات کشاورزی را مرتفع کند.

**هجوم ملخ ها نوعی سیل هوایی است
نماینده مردم شهرستان های چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: متاسفانه ملخ های صحرایی اندک سرسبزی و کشاورزی منطقه را از بین می برند.
عبدالغفور ایران نژاد افزود: مشکلات چابهار در تمام بخش ها فراوان است و باید دولت و مجلس برای جمع آوری همیشگی کشتی های ترال کف روب که دریا را کاملا جارو و آبزیان را نابود می کنند چاره ای بیاندیشند.
وی بیان کرد: براساس آمارها بیش از 45 سال اثر تخریبی و ویرانی کشتی ترال باقی می ماند.
نماینده مردم شهرستان های چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه سفره صیادان روز به روز خالی تر می شود و بیش از 10 کشتی ترال در چابهار و کنارک ماهی را جاروب و به خارج از کشور می برند.
وی بر تعیین تکلیف چاههای فاقد پروانه تاکید کرد و افزود: خسارت و وام های کشاورزی باهوکلات نیازمند تصمیم جدی مسئولان است.

**کشاورزی چابهار با هجوم ملخ ها در حال نابودی است
سرپرست معاونت استانداری سیستان و بلوچستان و فرمانداری شهرستان ویژه چابهار نیز اظهار داشت: کشاورزی چابهار با هجوم ملخ ها در حال نابودی است و هر روز بر تعداد ملخ ها و سطح آلودگی ها افزوده می شود.
رحمدل بامری افزود: سطح مبارزه با ملخ ها از چند هکتار ناچیز اسفند سال گذشته هم اینک به حدود 12 هزار هکتار رسیده است و احتمال افزایش نیز وجود دارد.
وی گفت: چنانچه نیرو، تجهیزات، خودرو و اعتبارات لازم تخصیص پیدا کند قطعا موفقیت در کنترل جمعیت و سطح آلودگی ملخ ها بیشتر می شود.
سرپرست فرمانداری چابهار ادامه داد: این شهرستان با حدود 300 هزار نفر جمعیت، سه بخش و 6 دهستان بیش از 320 کیلومتر مرز آبی و دهها فرصت مناسب اقتصادی، تجاری، کشاورزی و ترانزیتی دارد ولی همچنان کمترین سرانه فضای آموزشی، ورزشی، بهداشتی، طرح هادی، آب و راه را در کشور دارد.
وی گفت: خشکسالی سبب ریزگردها و گرد و غبار در منطقه دشتیاری، پلان و بخش مرکزی شده است.
بامری تصریح کرد: طرح انتقال آب با لوله از 2 سد زیردان و پیشین، جبران خسارت کشاورزی و وام های کشاورزان باهوکلات، مقابله اصولی با ملخ، لایروبی هوتک ها، ساخت بندهای آبخیزداری بتنی و خاکی، تغییر الگوی کشت، شیرین سازی آب دریا، صدور پروانه برای چاههای کشاورزی و صدور سند مالکیت اراضی کشاورزی مورد تاکید است.

**24 هزار هکتار از زمین های کشاورزی چابهار در خطر گرگروها هستند
عضو شورایعالی استانهای کشور نیز اظهار داشت: بیش از 24 هزار هکتار از زمین های کشاورزی چابهار در خطر گرگروها(فرسایش خندقی خاک) هستند و در هر بارندگی بر میزان آن افزوده می شود.
شه بخش گرگیج افزود: کشاورزی چابهار نیازمند شیرین سازی و انتقال آب دریا است تا شاهد رونق تولید و اشتغال باشیم.
وی بیان کرد: سطح بهره مندی مردم شهرستان چابهار از آب سالم 19 درصد است و بدون استثنا تمام روستاها با تانکر آبرسانی سیار می شوند.
عضو شورایعالی استانهای کشور با اشاره به وجود سدهای کهیر، خیرآباد، پیشین و زیردان در جنوب سیستان و بلوچستان خواستار استقرار اداره کل امور آب منطقه در چابهار شد.
وی تصریح کرد: صادرات و واردات محصولات کشاورزی در مرز ریمدان به دلیل عدم زیرساخت ها پس از گذشت سالها امکان پذیر نیست و باید وزارت جهاد کشاورزی به استقرار قرنطینه نباتی اقدام کند.
گرگیج تامین زیرساخت های اینترنت، استقرار گمرک و سایر ادارات در مرز ریمدان برای تسهیل واردات و صادرات کالا و جابجایی مسافر را خواستار شد.

**40 تن سم برای مقابله با ملخ ها نیاز است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان نیز با اشاره به آلودگی بیش از 70 هزار هکتار از اراضی این استان توسط ملخ های صحرایی، گفت: 40 تن سم برای مقابله با ملخ ها نیاز است
حیدر زورقی افزود: همکاری دستگاههای اجرایی برای مقابله با ملخ قابل قبول نیست و باید به عنوان یک طرح ملی به آن نگاه شود و نیازمند توجه و اعتبار ملی است.
وی بیان کرد: چابهار با توجه به آب و هوای مناسب مکان مناسبی برای ایجاد گلخانه و کشت های گلخانه ای است تا علاوه بر تامین نیاز بازار داخلی، صادرات نیز انجام شود.
رئیس و اعضای کمیسیون آب، کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در سفر 2 روزه به چابهار و کنارک از مکان های آلوده به ملخ صحرایی، طرح های پرورش شتر مرغ در منطقه آزاد، قرنطینه میوه و طرح های کشاورزی و شیلاتی روستای تنگ کنارک و چابهار نیز بازدید و از نزدیک مسائل و مشکلات و خسارت و راهکارهای مقابله با ملخ صحرایی را بررسی کردند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۸۸۴۸۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان