//
کدخبر: ۱۸۲۹۱۵ //

نماینده سازمان جهانی بهداشت: اراده ایران برای حذف مالاریا جدی است

نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران گفت: براساس مطالعات موجود در یک سال اخیر تعداد موارد محلی مالاریا در ایران کمتر از 20 مورد بوده که این نشان دهنده اراده و عزم قوی این کشور در حذف مالاریاست.

نماینده سازمان جهانی بهداشت: اراده ایران برای حذف مالاریا جدی است
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر کریستف هملمن عصر پنجشنبه در همایش روز جهانی مالاریا در چابهار اظهار داشت: پیشرفت های چشمگیری را در جهان شاهد هستیم با این حال از آنجایی که برای کاهش ابتلا و مرگ ناشی از مالاریا همه مسئول هستند باید همت کنند.
وی بیان کرد: ایران هم اینک در آستانه حذف مالاریاست و باید پشتیبانی فنی سازمان بهداشت جهانی در راستای حذف مالاریا در این کشور تداوم یابد.
نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران تصریح کرد: سیل و آبگرفتگی های چند ماه اخیر در ایران قربانیان زیادی داشته که بدین منظور سازمان جهانی بهداشت امسال از وزارت بهداشت و درمان ایران حمایت بیشتری می کند تا مشکلات و بیماری ها بُروز پیدا نکند.
وی با بیان اینکه شعار امسال روز جهانی مالاریا «حذف مالاریا مسئولیت تک تک ما» است، خاطرنشان کرد: امیدواریم با عمل به این شعار شاهد حذف مالاریا باشیم.
دکتر هملمن گفت: کشورهایی که در سه سال متوالی هیچ مورد بوم زادی نداشته باشند می توانند از سازمان بهداشت جهانی گواهی حذف مالاریا درخواست کنند که در سال 2017 کشورهای پاراگوئه و ازبکستان توانستند این گواهی را دریافت کنند.
وی ادامه داد: دفتر منطقه ای سازمان بهداشت جهانی، برنامه حذف مالاریا در ایران را دنبال می کند و این یکی از نمونه های خوب در منطقه مدیترانه شرقی است.
نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران تاکید کرد: به صفر رساندن مالاریا در ایران با همیاری همه آغاز شده است و همگان برای پایان دادن به آن باید تلاش کنیم.
وی یادآور شد؛ سایر بخش ها از جمله کشاورزی، نیرو، محیط زیست، تجارت و گردشگری باید به همکاری نزدیک با بخش سلامت ادامه دهند و ظرفیت های خود را برای دستیابی به حذف مالاریا بسیج کنند.

**توسعه شاخص های بهداشتی اولویت مهم منطقه آزاد چابهار در سال جدید
مدیر عامل منطقه آزاد چابهار نیز در این همایش گفت: این شهرستان امروزه به عنوان منطقه راهبردی در سطح جهان شناخته می شود.
عبدالرحیم کردی افزود: به منظور رشد اقتصادی چابهار منطقه آزاد نیاز به سرمایه گذار دارد و برای جذب سرمایه گذار ابتدا باید زیر ساخت ها را فراهم کنیم.
وی افزود: از جمله شاخص های مهم برای هر سرمایه گذار بهداشت است به همین منظور منطقه آزاد چابهار همانگونه که تاکنون نگاه ویژه ای به حوزه بهداشت در شهرستان داشته در سال جدید نیز مهمترین اولویت ما حوزه ی بهداشت است.

**تلاش های ایران برای حذف مالاریا ستودنی است
نماینده مردم ایرانشهر، دلگان، فنوج و سرباز درمجلس شورای اسلامی نیز گفت: تمام دستگاههای اجرایی با کمک یکدیگر در راستای بالا بردن سطح سلامت جامعه، کاهش مرگ و میر و بالابردن امید به زندگی باید تلاش کنند.
محمدنعیم امینی فرد افزود: حضور به موقع در بحران ها و اقدام فوری در جهت تامین سلامت مردم یکی از اهداف تیم سلامت حوزه دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر است.
وی با اشاره به بحران اخیر سیل که منجر به بروز مشکلاتی برای ساکنان سیستان و بلوچستان شده است تصریح کرد: گام نخست در کنترل چنین مسائلی رسیدگی به افراد در معرض خطر و مسائل بهداشتی آنان است تا از بروز بیماری هایی چون مالاریا پیشگیری شود.
نماینده حوزه انتخابیه ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مالاریا با شاخص های توسعه نیافتگی همراه بوده است، اما اینک به مرحله حذف مالاریا در کشور رسیده ایم.
وی تصریح کرد: خوشحالیم که شاهد واپسین گام های سیستم بهداشت و درمان کشور برای حذف مالاریا هستیم و این شاخص، یکی از افتخارات نظام سلامت خواهد بود.
نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: مردم استان سیستان و بلوچستان، فلات ایران، قرن ها از سلطه مالاریا در ابعاد مختلف زندگی خود خاطرات تلخ و نامبارکی داشته اند و پنج دهه پیش، بالاترین آمار مرگ عفونی مردم به این بیماری تعلق داشت و جمعیت بسیار زیادی را تحت تاثیر قرار می داد اما امروز در آستانه حذف مالاریا در کشور قرار داریم.
دکتر امینی فرد از عدالت به عنوان یکی از شعارهای محوری انقلاب اسلامی یاد کرد و افزود: بی عدالتی در حوزه بهداشتی و درمانی یکی از انگیزه های مردم برای انقلاب اسلامی بود.
وی یکی از دلایل توفیق طرح تحول نظام سلامت را ایجاد ساختار پیشرفته بهداشتی و درمانی دانست و افزود: در اطراف ما کشورهایی وجود دارند که فاقد این ساختارهای نظام مند هستند البته در ارکان مهم و تصمیم گیر کشور نیز برای ارتقاء شاخص های سلامت تعهد وجود دارد.

**ایران از معدود کشورهای تلاشگر جهان برای حذف مالاریاست 
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با اشاره به انتقال محلی 57 مورد مالاریا در سال گذشته، خاطرنشان کرد: ایران از معدود کشورهایی است که برنامه حذف مالاریا را در نظام مراقبت های اولیه بهداشتی خود ادغام کرده و موفقیت های چشمگیری نیز به دست آورده است.
دکتر علیرضا رئیسی افزود: باید به شاخص های توسعه، نگاه جامعی داشته باشیم.
وی با بیان اینکه سیستان وبلوچستان با پاکستان و افغانستان همجوار است، خاطرنشان کرد: سال گذشته در پاکستان 2 میلیون نفر و در افغانستان 320 هزار نفر به مالاریا مبتلا شدند.
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مالاریا حذف شده ولی سالانه 16 هزار نفر در حوادث جاده ای جان خود را از دست می دهند و باید برای این نیز فکری کرد.
وی تصریح کرد: جمعیت کشور در دهه 40 حدود 15 میلیون نفر بود که پنج میلیون نفر از آنان به مالاریا مبتلا بودند و سالانه بیش از 200 هزار نفر بر اثر این بیماری جان خودشان را از دست می دادند.
رئیسی ادامه داد: مالاریا در گذشته از عامل های اصلی مرگ ومیر مردم ایران بود اما امروزه شرایط متفاوتی دارد و تعداد مرگ ناشی از مالاریا به کمتر از 2 مورد در سال کاهش یافته که شگفت انگیز و افتخارآمیز است.

**حذف مالاریا یکی از بزرگترین افتخارات ایران است
رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت نیز گفت: با توجه به حجم تردد جمعیت بین 2 کشور پاکستان و افغانستان به ایران دستیابی به هدف حذف مالاریا یکی از بزرگترین افتخارات نظام جمهوری اسلامی است که بزودی جشن گرفته می شود.
دکتر محمدمهدی گویا افزود: ایران عزم جدی برای حذف مالاریا دارد و در بین 10 کشوریست که تصمیم گرفتند تا سال 2020 مالاریا را حذف کنند.
وی بیان کرد: حجم ترددهای غیر قانونی، حاشیه نشینی و همسایگی با کشورهای همسایه به عنوان مهمترین چالش های حذف مالاریا در کشور هستند.

**ساخت بیمارستان 540 تختخوابی در چابهار به ارتقاء شاخص های سلامت کمک می کند
نماینده مردم شهرستان های چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: تسریع در آغاز عملیات اجرایی پروژه بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی چابهار می تواند به ارتقاء شاخص های سلامت کمک کند.
عبدالغفور ایران نژاد از تامین اعتبار برای ساخت بیمارستان 540 تختخوابی چابهار از محل فروش زمین بیمارستان سینا انتقاد کرد.
وی جذب نیروهای سلامت بهداشت دهان و دندان را خواستار شد و افزود: این نیروها با نظر موافق وزیر بهداشت قرار بود جذب شوند.
نماینده مردم شهرستان های چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی از مجموعه وزارت بهداشت و درمان در حذف کنترل مالاریا تقدیر کرد و افزود: بهداشت و درمان در توسعه هر منطقه نقش بسزایی دارد.
وی تصریح کرد: چابهار در محور توسعه قرار دارد و این منطقه توجه خاص بهداشت و درمان را می طلبد.
ایران نژاد بر تکمیل و راه‌اندازی پروژه های بهداشتی و درمانی پیرسهراب، پلان، تنگ، زرآباد و تسهیلات زایمانی پیر سهراب و زرآباد تاکید کرد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۸۲۹۱۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان