//
کدخبر: ۱۸۱۲۰۵ //

برآورد اولیه خسارت سیل لرستان۳۷ هزار میلیارد است

روستای سیل زده لرستان درگیر مشکلات و مسائلی از جمله خاموشی و تخریب راهها هستند با وجود آنکه خیلی از مشکلات برطرف شده آب و غذای کافی به مردم این منطقه رسیده و در اختیارشان هست اما هنوز مشکلات عمرانی دارند.

برآورد اولیه خسارت سیل لرستان37 هزار میلیارد است
به گزارش فرتاک نیوز،

 دکتر احمد مرادپور بیان کرد: از ابتدای سیل اخیر تاکنون راه ارتباطی بیش از 728 روستای لرستان وصل شده است.

وی ضمن تقدیر و تشکر از همه عواملی که در این مدت پای کار بوده به ویژه عوامل راهداری، راه و شهرسازی، قرارگاه خاتم و... ادامه داد: با پیگیری‌ها و تلاش‌های شبانه‌روزی  عوامل راهداری 18 استان از 816 روستا که راه ارتباطی آنها قطع شده تاکنون راه ارتباطی بیش از 728 روستا وصل شده است.

وی عنوان کرد: تلاش‌ها همچنان برای بازگشایی راه‌های روستای و اصلی قطع شده لرستان ادامه دارد.

راه بسیار سخت کار برق‌رسانی به ۸ روستا را دشوار کرده است

مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان گفت: از مجموع ۱۱۴۵ روستای بی‌برق شده ناشی از سیل ۸ روستا با راه بسیار دشوار باقی‌مانده است.

 فریدون خودنیا بیان کرد: ۸ روستای بدون برق در سطح استان باقی‌مانده که نداشتن راه دسترسی تا این لحظه ساکنین آنها را بدون برق گذاشته است.

وی ادامه داد: سه روستا در منطقه قلایی الشتر راه‌شکافی شد که بلافاصله گروه طراحی و نظارت برای تعیین جای پایه‌های بتونی و پیکتاژ به محل مراجعه و مسیر شبکه جدید را طراحی و چاله‌های محل نصب تیر را مشخص و آماده اجرا شدند.

خودنیا ادامه داد: سه روستای مذکور امروز برق‌رسانی می‌شوند و ۵ روستای دیگر فعلا شرایط جاده آنها برای حمل تجهیزات مناسب نیست.

وی افزود: ۱۰ اکیپ اجرایی همچنان آماده و پای کار هستند و در صورت مهیا شدن شرایط قطعا روستاهای بی‌برق را برقدار خواهند کرد.

وی تعداد خانوار روستاهای باقیمانده را ۵۰ خانوار اعلام و بیان کرد: این روستاها از تعداد خانوار کمتری برخوردارند و اکثریت روستاهایی با ۵ الی ۷ خانوار می‌باشند.

خودنیا در ادامه ابراز گفت: در صورت بارندگی کار برای تامین برق ۸ روستای باقیمانده بسیار سخت‌تر خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان:

میزان خسارت وارد شده ناشی از سیلاب به راه‌ها و ابنیه‌های استان ۱۵۰۰ میلیارد برآورد شده است

 مدیرکل راه و شهرسازی لرستان گفت: برآورد اولیه میزان خسارت وارد شده ناشی از سیلاب به راه‌ها و ابنیه‌های استان ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعلام شده است.

به گزارش ایسنا، رضا خالقی اظهار کرد: به دنبال سیلاب فروردین ماه 2000 کیلومتر از راه‌های اصلی، فرعی و روستایی آسیب جدی دیدند.

وی ادامه داد:1000 ابنیه فنی شامل پل‌های مسیر اصلی، پل‌هایی که روی رودخانه کشکان قرار داشتند و پل‌های روستایی خسارتی بین ۲۰ تا ۱۰۰ درصدی وارد شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان میزان خسارت وارد شده  به راه‌ها و ابنیه‌های استان ۱۵۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: با کمک استان‌های معین از سراسر کشور، راهداران و بخش خصوصی اقدام به ایجاد راه دسترسی کردیم.

خالقی با اشاره به اینکه در این سیلاب راه دسترسی ۸۰۰ روستای استان مسدود شده بود، گفت: با تلاش همه توانستیم مسیر دسترسی ۶۳۰ روستا را فراهم کنیم و در این راستا ۱۷۰ روستا باقی مانده است.

وی با تقدیر از همکاری پیمانکاران بخش خصوصی در امر بازگشایی جاده‌ها عنوان کرد: از توان و ماشین آلات پیمانکاران استفاده کردیم و توانستیم راه دسترسی برخی روستاها را بازگشایی کنیم.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان خاطر نشان کرد: پیمانکاران بخش خصوصی بدون هیچ قرارداد مالی در ۲۱ محور که شامل راه اصلی خرم‌آباد_پلدختر از مسیر ویسیان_معمولان همچنین محورهایی مانند کوهدشت شمالی مسیر چم چرا_دوآب، محور بلیلوند، دلبرسادات، سرفراش و محورهای شهرستان دلفان از جمله گردنه گاماسیاب،نورآباد و خرم‌آباد بیش از ۱۰۰ دستگاه ماشین آلات سنگین را در اختیار ما گذاشتند.

نماینده ولی فقیه در لرستان:

افراد توانمند و متخصص با امکانات و تجهیزات مدرن در امر هواشناسی به کار گرفته شود

نماینده ولی فقیه در لرستان گفت: افراد توانمند و متخصص با امکانات و تجهیزات مدرن در امر هواشناسی به کار گرفته شود.

 آیت‌الله سید احمد میرعمادی در در دیدار با سحر تاج بخش مسلمان، رییس سازمان هواشناسی کشور اظهار کرد: سیل آزمونی است برای همه و هر کس باید تجربه کسب کند و نقاط قوت و ضعف خود را بررسی کند.

وی با بیان اینکه در قضیه سیل سه عامل باعث کم شدن تلفات انسانی شد، ادامه داد:  آمادگی مردم و مسئولین، هماهنگی بین دستگاه‌ها و اطلاع رسانی که بخش اعظم ایجاد آمادگی و اطلاع رسانی مرهون پیش بینی‌های هواشناسی بوده است.

میرعمادی با تقدیر از تلاش‌های مرکز هواشناسی لرستان اضافه کرد: باید از این حادثه سیل لرستان درس آموخت و افراد توانمند و متخصص با امکانات و تجهیزات مدرن در امر هواشناسی به کار گرفت.

امام جمعه خرم‌آباد دقت نظر در پیش‌بینی‌ها و و ضرورت جدی گرفتن هشدارهای هواشناسی از سوی دستگاه‌ها را ضروری دانست و پیشنهاد داد: در هیات دولت مصوبه‌ای برای عملیاتی کردن پیش‌بینی‌های هواشناسی صورت گیرد تا شاهد خلأ عدم حضور دستگاه‌ها در هنگام حوادث نباشیم.

استاندار لرستان:

ارتش به مثابه دژی مستحکم در حادثه سیل لرستان جانانه کوشید

استاندار لرستان گفت: ارتش، بازوی پرقدرت نظام جمهوری اسلامی ایران، به مثابه دژی مستحکم همانند دوران هشت سال دفاع مقدس، در حادثه سیل لرستان جانانه کوشید.

به گزارش ایسنا ، دکتر سید موسی خادمی، در پیامی فرا رسیدن 29 فروردین روز ارتش را تبریک گفت:

در این پیام آمده است:

 روز ارتش ‎به فضل پروردگار، ارتش جمهوری اسلامی ایران همانطوری که امام بزرگوار(ره) می‌خواستند و آرزو می‌کردند و بارها بر زبان آورده بودند، یک ارتش مردمی و خدایی است. (مقام معظم رهبری)

 29 فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی ایران، سالروز گرامیداشت حماسه جوانمردی، دلاوری و ایثار فرزندان سلحشور این آب و خاک پر گهر است.

طلیعه دارانی که  دفاع از عزت ایران اسلامی و دفاع از میهن خویش را سرلوحه کارهای خود قرار دادند.

و امسال نیز در نخستین روزهای فروردین و در جریان سیل اخیر در برخی از شهرستان‌های استان لرستان و استان‌های کشورمان، ارتش، بازوی پرقدرت نظام جمهوری اسلامی ایران، در آغازین لحظات این حادثه طبیعی،  وارد صحنه نبرد شدند و به مثابه دژی مستحکم همانند دوران هشت سال دفاع مقدس، جانانه کوشیدند  و با همت عالی و نیتی خالصانه ، عملکردی در خور شأن و درخشان از خود به یادگار گذاشتند.

اینجانب ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای گرانقدر، روز ارتش جمهوری اسلامی ایران که پاسداشتی از مقام و ایثارگری دلیر مردان ارتش می باشد را تبریک عرض نموده و عزت ایران اسلامی را در پرتو رشادتهای ارتشیان جان بر کف از خداوند سبحان خواستارم و امیدوارم در سایه امید، ایمان و توکل به خدا و همدلی و وفاق موجود میان مردم و حافظان امنیت و آسایش، لرستان بیش از گذشته در مسیر رشد، اعتلاء و پیشرفت قرار گیرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد خبر داد:

تشکیل کارگروه روانشناسی سلامت توسط دانشگاه آزاد اسلامی در پلدختر

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد گفت:‌ کارگروه روانشناسی سلامت از سوی این واحد دانشگاهی در شهرستان سیل‌زده پلدختر تشکیل شد.

 داریوش جاوید اظهار کرد: به‌منظور تقویت روحیه و رسیدگی به وضعیت روحی و روانی سیل‌زدگان، کارگروهی متشکل از استادان و افراد خبره روانشناسی زیر نظر معاونت پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد در شهر سیل‌زده پلدختر تشکیل شد.

وی تصریح کرد: تیم روانشناسی قرارگاه جهادی با همکاری این واحد دانشگاهی متشکل از استادان و دانشجویان رشته‌های روانشناسی و روانپزشکی با حضور در شهرستان پلدختر فعالیت‌های پیشگیرانه و درمانی خود را آغاز کردند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد خاطرنشان کرد: این گروه با تشکیل کارگاه‌های آموزشی برای کارشناسان بهداشت روان و مربیان مهدکودک آموزه‌های متنوعی را در زمینه نحوه رفتار با افراد آسیب‌دیده از سیل اخیر، ارائه دادند و رهنمودهای لازم را به آنان گوشزد کردند. این جلسه در محل شبکه بهداشت و درمان پلدختر تشکیل شد.

جاوید اضافه کرد: این تیم روانشناس با حضور در کمپ‌های محل اسکان سیل‌زدگان با انجام غربالگری و گفتگوهای روان‌درمانی با ساکنان این مکان‌ها، نسبت به برگزاری جشن و بازی‌های روانشناختی همراه با توزیع اسباب‌بازی برای کودکان خانواده‌های ساکن در کمپ‌ها اقدام کردند.

کورش ساکی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان از کلینیک سیار دندانپزشکی قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی در پلدختر بازدید کرد.

در این بازدید پس از گزارش رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان پلدختر از فعالیت‌های درمانی و بهداشتی دانشگاه آزاد اسلامی، ساکی از همکاری قابل توجه و منظم دانشگاه آزاد اسلامی به‌ویژه پشتیبانی چشمگیر واحد بروجرد این دانشگاه قدردانی کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان:

برآورد اولیه خسارت سیل 37 هزار میلیارد است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان گفت: برآورد اولیه خسارت سیل در استان 37 هزار میلیارد ریال اعلام شده که بدون شک رقم واقعی چند برابر این میزان است.

احمد مرادپور در جمع خبرنگاران افزود: سیل 12 فروردین موجب قطع راه ارتباطی 816 روستای استان شد که با تلاش عوامل راهداری، راه و شهرسازی و سپاه پاسداران تا کنون راه 728 روستا برقرار شده است.

وی با بیان اینکه عوامل راهداری 18 استان کشور با حضور در لرستان نسبت به بازگشایی راههای روستایی اقدام کرده‌اند، افزود: هم‌اکنون نیز ماشین‌آلات شهرهای مختلف درجاده‌های بسته شده در حال عملیات بازگشایی هستند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان بیان کرد: 816 روستای استان به دلیل وقوع سیل 12 فروردین امسال دچار خسارت٬های زیرساختی آب، برق، گاز و راه شده است.

مرادپور اضافه کرد: جریان برق و آب بسیاری از این روستا ترمیم شده و تعداد روستاهای بدون راه از 166 روستا طی ابتدای هفته جاری به 88 روستا کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه خدمات زیرساختی آب، برق و گاز با تلاش شبانه‌روزی دستگاه‌های اجرایی برقرار شد، یادآور شد: بازگشایی راه‌ها توسط وزارت راه و شهرسازی صورت گرفته و صدها دستگاه ماشین آلات راهسازی و بنیاد مسکن در استان فعال است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان گفت: برآورد اولیه خسارت سیل در استان 37 هزار میلیارد ریال اعلام شده که بدون شک رقم واقعی چند برابر این میزان است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۸۱۲۰۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان