//
کدخبر: ۱۷۳۲۹۵ //

۷۰درصد علل گرایش به آسیب‌های اجتماعی ناشی از داشتن دوستان ناباب است‌

رئیس اداره برآورد اجتماعی و افکارسنجی فرماندهی انتظامی آذربایجان شرقی گفت: متأسفانه ۷۰درصد علل گرایش به آسیب‌های اجتماعی از طریق دوستان ناباب صورت می‌گیرد.

۷۰درصد علل گرایش به آسیب‌های اجتماعی ناشی از داشتن دوستان ناباب است‌
به گزارش فرتاک نیوز،

حمید علی‌باغبان در دومین مجمع عالی بسیج شهرستان اهر با موضوع پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی، اظهار داشت: یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌های اجتماعی که متأسفانه جامعه امروز ما با آن دست‌به‌گریبان است بحث اعتیاد به مواد مخدر است.

وی شناسایی علل و عوامل معضل اعتیاد را برای غلبه بر آن ضروری دانست و گفت: ابتدا باید علل و عوامل منجر به سوق یافتن جوانان و نوجوانان به اعتیاد را در جامعه شناسایی کنیم و سپس برای حل آن اقدامات لازم را انجام دهیم.

رئیس اداره برآورد اجتماعی و افکارسنجی فرماندهی انتظامی آذربایجان شرقی، بر ضرورت آگاهی از مراحل و درمان‌های اعتیاد را تأکید کرد و عنوان داشت: سه مرحله اول تنها ده درصد روند مبارزه با مواد مخدر را تشکیل می‌دهند و نود درصد بقیه به مراقبت‌های پس از درمان بیماری بازمی‌گردد که بسیار مهم و حائز اهمیت است.

علی‌باغبان علت روی‌آوری دوباره معتادان به مواد مخدر را کوتاهی در مراقبت‌های پس از درمان دانست و اظهار داشت: متأسفانه بالای 80 درصد از مردم اطلاعاتی در مورد افراد معتاد در اطراف خود ندارند و نشانه‌های آن را نیز نمی‌شناسند که این امر سبب پیشرفت این معضل می‌گردد.

وی با ذکر اینکه در شناسایی افراد معتاد دو مرحله وجود دارد گفت: مرحله مقدماتی شناسایی افراد معتاد زیر شش ماه است که به‌آسانی قابل‌شناسایی نیست و متأسفانه بسیاری از خانواده‌ها در مرحله دوم یا پیشرفته بیماری متوجه آن می‌شوند که علائم اعتیاد در بدن فرد آلوده قابل‌مشاهده است.

رئیس اداره برآورد اجتماعی و افکارسنجی فرماندهی انتظامی آذربایجان شرقی، ابراز داشت: درمان قطعی برای اعتیاد وجود ندارد و به‌گفته کارشناسان فقط مصرف به‌صورت دوره‌ای قطع می‌گردد متأسفانه 70 درصد علل گرایش به آسیب‌های اجتماعی از طریق دوستان ناباب صورت می‌گیرد.

اباذر جامی روانشناس و کارشناس آسیب‌های اجتماعی هم در دومین مجمع عالی بسیج شهرستان اهر اظهار داشت: معاونت فرهنگی سپاه ناحیه اهر به‌دنبال لبیک‌گویی به فرامین مقام معظم رهبری در بحث کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی با همکاری مؤسسات و نهادهای دولتی و غیردولتی در سال 97 کارهای مؤثری انجام داده است.

وی با بیان اینکه این معاونت با بهره‌گیری از گروه‌های اجتماع‌محور و مربیان مجرب جمعیت همیاران شهرستان اهر اقداماتی را در جهت کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی انجام داده است گفت: اهم برنامه‌های اجراشده در این طرح شامل شناسایی محلات آسیب‌خیز و نیازسنجی آن محلات است که با توجه به ‌این‌که شناسایی محلات و نیازسنجی آن‌ها بر اساس اولویت آسیب در این محلات در جهت شروع طرح بسیار مهم بود با کمک گروه‌های اجتماع‌محور آموزش‌دیده این محلات شناسایی و سپس از پایش اطلاعات به‌دست‌آمده  برنامه‌های لازم جهت اجرا در آن محلات تدوین شدند.

روانشناس و کارشناس آسیب‌های اجتماعی، آموزش و توانمندسازی خانواده‌ها در قالب آموزش مهارت‌های زندگی را از دیگر اقدامات معاونت فرهنگی با همکاری  جمعیت همیاران شهرستان اهر عنوان کرد و عنوان داشت: ازآنجایی‌که آموزش و توانمندسازی خانواده‌ها در بحث پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی جزء موارد ضروری و اولویت‌دار است تصمیم بر آن شد تا با آموزش مهارت‌های زندگی بتوانیم خانواده‌ها را در چرخه آموزش جهت حصول نتیجه بهتر گنجانیده و در این راستا با همکاری ادارات و مؤسسات کلاس‌های آموزشی و آگاه‌سازی در محلات موردنظر برگزار گردد.

جامی برگزاری کلاس‌های آموزشی و آگاه‌سازی را نیز از دیگر اقدامات ذکر کرد و گفت: با توجه به این‌که آموزش و آگاه‌سازی مخصوصاً برای جوانان در بحث کنترل و پیشگیری از آسیب‌ها بسیار مهم است سعی بر آن شد تا با آموزش مستقیم با بهره‌گیری از مربیان مجرب در این حوزه اثرگذار باشیم.

وی برگزاری کلاس‌های آگاه‌سازی برای اقشار مختلف مردم در مساجد و پایگاه‌های محلات، نمایشگاه و پخش بروشور بین مردم در چندین نوبت در مکان‌های عمومی و پررفت‌وآمد همایش پیاده‌روی خانوادگی را نیز برنامه‌های اجراشده معاونت فرهنگی با همکاری جمعیت همیاران شهرستان اهر عنوان کرد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۷۳۲۹۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان