//
کدخبر: ۱۷۲۵۷۲ //

کشت گونه‌های کم‌آب‌بر در استان همدان مورد توجه قرار گیرد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با اشاره به اینکه کشت گونه‌های کم‌آب‌بر در استان همدان باید مورد توجه قرار گیرد، گفت:اگر گیاهان دارویی با برند همدان به سایر نقاط صادر شود، می‌تواند باعث شهرت بیشتر نام همدان شود.

کشت گونه‌های کم‌آب‌بر در استان همدان مورد توجه قرار گیرد
به گزارش فرتاک نیوز،

 اسفندیار خزایی ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه های نماز عبادی سیاسی جمعه همدان اظهار داشت: امروز در سومین روز از هفته منابع طبیعی قرار داریم. در روز‌شمار این هفته امروز روز‌ منابع طبیعی، مردم و ائمه جماعات نام‌گذاری شده است.

وی تصریح کرد: حفظ طبیعت از دیدگاه اسلام‌‌ اهمیت والایی دارد. بنا به فرموده پیامبر(ص) کاشت درخت صدقه جاریه است که بعد از‌ مرگ انسان هم ادامه دارد.

مدیرکل منابع طبیعی استان همدان با بیان اینکه طبیعت جایگاه ویژه‌ای دارد عنوان کرد: بیش از 4500 ماده و گیاهان دارویی از طبیعت دریافت می‌شود و 25 درصد نیاز غذایی انسان از گیاهان است.

خزایی با بیان اینکه با رشد درخت، رونق کشاورزی و نشاندن یک بذر در دل خاک، برای بارش باران و رحمت الهی دعا می‌کنیم بیان کرد: زراعت درست کشاورزی روشی است که منابع آب کمتری ببرد.

وی با تاکید بر اینکه درختکاری و احداث باغات با کمترین آب، نیاز امروز بشر است گفت: منابع طبیعی باید به منافع عمومی تبدیل شود و همه برای حفظ و نگهداری آن بکوشند.

خزایی با بیان اینکه اگر طبیعت آسیب ببیند جبرانش آسان نیست، افزود: همه ما در بخش فرهنگ‌سازی می‌توانیم نقش موثری ایفا کنیم.

وی با اشاره به اینکه حفظ طبیعت بخاطر آب، خاک و هوای پاک ضروری است، ابراز کرد: در این هفته در سراسر نقاط استان با هدف گرامیداشت یاد و نام شهدا چند صد نهال به نام شهدای استان کاشته شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تاکید کرد: ما باید سرزمین‌مان را حفظ کنیم تا برای تامین نیازهایمان به دیگران وابسته نباشیم.

خزایی با بیان اینکه امروزه باید با علوم جدید پیش برویم و نمی‌توان مثل گذشته آب را در مزرعه رها کرد، گفت: باید با استفاده از تکنولوژی های روز از آب بهترین بهره را ببریم.

وی با تاکیدبر اینکه استفاده بیش از اندازه از آب روش درستی نیست گفت: هیچ آبی از هیچ استانی وارد همدان نمی‌شود، پس باید در نوع کشت دقت کنیم، کشت گیاهان دارویی و چند ساله می‌تواند به ما کمک کند.

خزایی افزود: اگر گیاهان دارویی با برند همدان به سایر نقاط صادر شود، ما می‌توانیم نام همدان را بر سر زبان‌ها بیاوریم.

وی عنوان کرد: در سال گذشته کشت سیر در استان انجام شد اما بخش زیادی از این محصول بر روی دست کشاورزان ماند در حالی که کشاورزان می‌توانستند کشت موسیر که آب کمتری نیاز دارد را جایگزین سیر کنند.

خزایی با بیان اینکه امسال در اجرای عملیات آبخیزداری اقدامات مهمی انجام داده‌ایم گفت: با مدیریت درست و به‌کارگیری علوم و فنون روز می‌توانیم همدان را تبدیل به استانی سبز کنیم.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۷۲۵۷۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان