//
کدخبر: ۱۷۱۵۹۳ //
معاون دادستان کرمانشاه :

نرخ دیه در سال آینده افزایش خواهد داشت / افراد تا پایان سال نسبت به پرداخت دیه اقدام کنند

با توجه به تورم پیش بینی می شود که در سال 98 با افزایش دیه مواجه باشیم.

نرخ دیه در سال آینده افزایش خواهد داشت / افراد تا پایان سال نسبت به پرداخت دیه اقدام کنند
به گزارش فرتاک نیوز،

محمد امین رحیمی معاون دادستان کرمانشاه گفت :با توجه به تورم سال جاری پیش بینی می شود نرخ دیه افزایش  داشته باشد لذا با توجه به اینکه پرداخت دیه به نرخ روز است محکومان،باید نرخ دیه را بر اساس نرخ روز پرداخت کنند.

رحیمی افزود: توصیه موکد این است که افراد تا پایان سال نسبت به پرداخت دیه خود اقدام کنند در غیر اینصورت مشمول افزایش قیمت دیه خواهند شد.

وی گفت:در جرائم عمدی پرداخت دیه در مدت یکسال قمری،جرائم شبه عمدی دو سال قمری و جرائم خطای محض سه سال قمری از وقوع جنایت است.

معاون دادستان کرمانشاه گفت:رییس قوه قضاییه در ابتدای هر سال میزان دیه را با نظر مقام معظم رهبری تعیین میکند.که میزان دیه در اول سال ۹۷در ماه های غیر حرام ۲۳۱میلیون تومان مشخص شد و در ماه های حرام(محرم،رجب،ذی القعده و ذی الحجه)با توجه به تقریض میزان دیه مقرر۳۰۸ میلیون تومان معین شد و چنانچه فردی محکوم شود باید این میزان دیه را پرداخت نماید.

رحیمی افزود:اگرمحکومین طبق ماده ۳قانون نحوه اجرای محکومیت مالی تا زمانی که دیه را پرداخت نکننددر حبس خواهند بود و اگر مالی نداشته باشند بایدیا رضایت شاکی را جلب کند یا تقاضای اعصار دهند(یعنی مالی ندارد)

رحیمی تصریح کرد: محکومینی که در اعمال عفو ۲۲بهمن سال ۹۷آزاد شده اند ممکن است مرتکب جرمی شوند با توجه به ستاد کنترل مجرمین حرفه ای و سابقه دار لیست کلیه زندانیان تهیه شده و هرساله با حفظ،حقوق شهروندی تحت رصد و پایش مقام های نظارتی هستند.

رحیمی ۵۰درصد ازسرقت های ارتکابی را سرقت از خودرو دانست و به همشهریان توصیه کرد که خودروهای خود را در کوچه های تاریک و خلوت،و حاشیه خیابانها رها نکنندو اشیا واموال قیمتی خود را در معرض دید نگذارند و از تجهیزات ایمنی برای مراقبت از خودرو استفاده کنند و چنانچه ضرورت داشت خودرو را بیرون پارک کنند در جاهای پرتردد با نور کافی باشد که از میزان سرقت ها کاسته شود.

وی گفت:ماده ۵۲۹آیین دادرسی، اختیاری به قاضی اجرای حکم می دهدکه در صورتی که محکوم به جزای نقدی ظرف مدت ۱۰روز از تاریخ ابلاغ حکم نسبت به پرداخت جزای نقدی حاضر شودقاضی اجرای حکم می تواند اورا از پرداخت ۲۰درصد معاف کند.

این مسئول افزود:به موجب بند الف بخش نامه عفو ۲۲بهمن ۹۷چنانچه محکومی به ۶ماه حبس و یا کمتر محکوم شده باشد تا تاریخ ۱۵ اسفند ۹۷ بتواند رضایت شاکی یا مدعی خصوصی را جلب کند مشمول عفو می شود لذا با توجه به مدت محدود سه روزه باقی مانده محکومینی که مشمول این بند هستند جهت رضایت شاکی اقدام کنند.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۷۱۵۹۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان