//
کدخبر: ۱۶۹۳۰۴ //

وزیر علوم: دانشگاه باید در خدمت جامعه و مردم باشد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اهمیت ارتباط دانشگاه با جامعه، گفت: دانشگاه باید در خدمت جامعه و مردم باشد.

وزیر علوم: دانشگاه باید در خدمت جامعه و مردم باشد
به گزارش فرتاک نیوز،

عصر پنج‌شنبه، جلسه شورای عمومی دانشگاه اردکان با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و جمعی از مسئولین استان و شهرستان برگزار شد.

دکتر منصور غلامی در این جلسه با اشاره به تحول سریع و برق‌آسای توسعه علوم و فناوری‌ها در شرایط فعلی گفت: ما نیز باید درزمینهٔ رشته‌ها، دوره‌ها، مقاطع تحصیلی و محتوا و هم در موضوع مراکز دانشگاهی و مأموریت‌های آن‌ها تغییرات جدی انجام دهیم.

وی افزود: بعضی از دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به کار بیشتری نیاز دارد و برنامه‌ریزی وسیع‌تر و جدی‌تری را می‌طلبد. آنچه ما از آموزش عالی در کشور انتظار داریم این است که مشکل‌گشای کشور از جهات مختلف باشد و اثرات وجودی دانشگاه‌ها و مراکز علمی محسوس‌تر باشد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: از ابتدای انقلاب تاکنون در حوزه علوم، تحقیقات و فناوری وظایفی را که بر عهده دانشگاه‌ها گذاشته‌ایم خوب انجام داده‌اند و اگر کاری انجام‌نشده به آن‌ها به‌عنوان وظیفه تکلیف نکرده‌ایم و از آن‌ها نخواسته‌ایم.

وی افزود: آنچه الآن درزمینهٔ آموزش عالی داریم حاصل چهل سال تلاش همکاران ما، جوانان و اساتید دانشگاه‌هاست. تربیت نیروی انسانی دانشگاه‌ها در این مدت به‌صورت کامل انجام‌شده است. قبل از انقلاب کارشناسان خارجی در بخش‌های مختلفی مانند مراکز علمی، صنایع و مراکز نظامی حضور داشتند اما الآن بخش عمده اساتید دانشگاه‌های ما تحصیل‌کرده داخل کشور هستند و این نشان می‌دهد که دانشگاه‌ها درزمینهٔ تربیت نیروی انسانی کار خود را خوب انجام داده‌اند.

غلامی اظهار داشت: دانشگاه‌ها در حوزه پژوهش نیز خوب کارکرده‌اند. فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها در اواسط دهه 70 و در دهه 80 اوج گرفت و تحصیلات تکمیلی شکل گرفت که حاصل آن این است که ما ازنظر تولید علم در جهان رتبه شانزدهم را در اختیارداریم.

وی گفت: ما برای اینکه در سطح جهانی جایگاه داشته باشیم حتماً باید در سطح جهانی نیز تحقیقات انجام دهیم. تحقیقات ما به‌روز و قابل‌اعتماد است و برای همین مراکز علمی دنیا این تحقیقات را قبول دارند و در رده‌بندی در دنیا این جایگاه را پیداکرده‌ایم.

وزیر علوم گفت: به‌منظور کارآفرینی و ایجاد اشتغال، مراکز رشد در دانشگاه‌ها اتفاق افتاد که هم‌اکنون 192 مرکز رشد در دانشگاه‌های وزارت علوم وجود دارد که از شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های کوچک و استارتاپ ها را حمایت می‌کنند و صاحبان فکر و اندیشه فناورانه در این مراکز رشد حمایت می‌شوند.

وی اظهار داشت: 43 پارک علم و فناوری در کشور شکل‌گرفته است که شرکت‌های دانش‌بنیان را حمایت می‌کند و درواقع حامی توسعه فناوری‌های مبتنی بر دانش هستند. بیش از 42 هزار شغل پایدار در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد دانشگاه‌ها موردحمایت قرارگرفته‌اند.

این مقام مسئول تصریح کرد: ارتباط دانشگاه با جامعه باید گسترده‌تر شود و دانشگاه باید در خدمت جامعه و مردم باشد. در سال‌های اخیر بخش عمده‌ای از تحقیقات دانشگاهی به سمت حل مسائل و مشکلات جامعه هدایت‌شده است. تشکیل خوشه‌های علمی در دانشگاه‌ها در کنار مراکز دولتی و صنعتی اتفاق افتاده است. درزمینهٔ مسائل اجتماعی کارهای خوبی انجام‌شده است. در بخش صنعت نیز قراردادهای مختلفی با صنعت بسته‌شده است که بخش قابل‌توجهی از آن با همکاری دانشگاه‌ها اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به شرایط فعلی و تحریم‌ها گفت: ما باید تلاش کنیم و از محدودیت‌ها نهراسیم و از آن به‌عنوان فرصت استفاده کنیم. این دوران بارها در طول چهل سال عمر انقلاب اتفاق افتاده است و ما از آن عبور کرده‌ایم و از این دوره نیز عبور خواهیم کرد.

غلامی گفت: در حوزه ساماندهی آموزش عالی نیز تلاش می‌کنیم که کیفی سازی کنیم و با هم‌افزایی، امکانات را در کنار هم قرار دهیم. از پیشنهاد هم‌افزایی، ساماندهی و تقویت مراکز علمی حمایت می‌کنیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان ضمن قدردانی از خیران اظهار داشت: حضور افراد خیر و علاقه‌مند به حوزه علم و دانش در هر شهری مایه برکت است و باید آن‌ها را معرفی کرد تا فرهنگ‌سازی شود و جریان خیراندیشی و حمایت از علم و دانش، مستمر باقی بماند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: فارس
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۶۹۳۰۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان