//
کدخبر: ۱۵۸۴۳۷ //

نگاهی به هشتمین نمایشگاه شهر هوشمند مشهد

داشتن شغل در دنیای مدرن امروز نیازمند فاصله گرفتن از کسب و کارهای سنتی و فعالیت در بستر فضای مجازی است و در این میان توسعه استارت آپ ها و حمایت از آنها می تواند مشکل بیکاری در جامعه را کاهش دهد.

نگاهی به هشتمین نمایشگاه شهر هوشمند مشهد
به گزارش فرتاک نیوز،

بخشی از هشتمین نمایشگاه تخصصی شهر هوشمند که در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی مشهد گشایش یافته است، بستری برای استارت آپ ها فراهم کرده تا از فضای بوجود آمده برای معرفی هر چه بیشتر فعالیت های خود بهره گیرند.

استارت آپ هایی که در این نمایشگاه برگزار شده است توسط جوانانی اداره می شود که با پروراندن ایده های جدید و در اختیار داشتن سرمایه اندک، متناسب با نیاز روز حرکت کرده و با عملیاتی کردن ایده های خود در بستر فضای مجازی به شغل و درآمد دست یافته اند.

125 غرفه از هشتمین نمایشگاه شهر هوشمند به استارت آپ ها تعلق داشت و شرکت های پشتیبان تلاش کردند فضایی رایگان در اختیارشان قرار دهند تا بتوانند به نوعی از آنها حمایت کنند.

* پای صحبت استارت آپ ها

مدیر عامل استارت آپ 'کوبالا' در باره نوع کارش به خبرنگار ایرنا گفت: این استارت آپ در زمینه هوشمندسازی ساختمان های ادارات و منازل فعالیت دارد و لوازم مربوط به کنترل هوشمند ساختمان ها، نورپردازی و سنسورها را براساس نیاز و خواست مشتری می سازد.

علیرضا سنجری افزود: سنسورهایی که در داخل ساختمان نصب می شود، قابلیت کنترل از راه دور را داشته و حتی از طریق شبکه های اجتماعی نیز می توان این کنترل را انجام داد.

وی اظهار داشت: نوآوری این استارت آپ به درآمد رسیده و میزان درآمد آن بیشتر از سرمایه اولیه می باشد و در مجموع چنین فعالیتی بیش از آنکه نیاز به سرمایه داشته باشد به دانشی نیاز دارد که قابلیت تجاری شدن دارد.

مدیر فنی 'استارت آپ میز' نیز به خبرنگار ایرنا گفت: این استارت آپ زمینه ای را فراهم می کند که صاحبان کسب و کارهای سنتی یا مجازی بتوانند میز کسب و کار خود را روی یک پلت فرم پیاده کنند.

علیرضا ناصح افزود: هر امکانی که یک کسب و کار برای معرفی خود نیاز داشته باشد، در استارت آپ میز وجود دارد و امکان ارتباط آن با مشتریان نیز پیش بینی شده است.

وی اظهار داشت: استارت آپ میز، یک کسب و کار بلند مدت است و سرمایه گذاری آن در آینده نتیجه بخش خواهد بود و در حال حاضر درآمدزایی این استارت آپ از طریق مدل های ساده ای مثل تبلیغات درون برنامه ای است.

مدیر عامل استارت آپ 'کالومین' نیز به خبرنگار ایرنا گفت: کار سامانه کالومین به نحوی است که افزایش تعداد فروش کالا در یک مدت مشخص، منجر به کاهش قیمت خرید کالا برای تمام مشتریان می شود.

غزل جانی درمیان افزود: در این بستر، همه در سود خرید مشارکت می کنند تا سطحی که قیمت خرید کالا تا قیمت عمده فروشی کاهش می یابد و در نتیجه اقشار مختلف مردم می توانند کالاهای باکیفیت ایرانی را با قیمت ارزانتر خرید کنند و از امتیازات و هدایای خرید نیز بهره مند شوند.

مدیر عامل سرای آستان ایرانیان که حامی استارت آپ ها و بسترساز حضور نمایشگاهی آنها بود، به خبرنگار ایرنا گفت: نام این رویداد نمایشگاهی که در آن 38 استارت آپ حضور دارند، 'ایران - استارت - اکسپو' است.

علیرضا امیدفر افزود: هدف از برگزاری این رویداد، ایجاد پلت فرمی برای معرفی استارت آپ ها به بازار بین المللی است و در صدد هستیم یک پاویون برای شبکه سازی استارت آپ ها بوجود آوریم.

وی اظهار داشت: اغلب استارت آپ ها به دلیل نداشتن امکانات زیرساختی مجبور می شوند به خارج از کشور بروند لذا درصدد برآمدیم با تامین زیرساخت ها و درگیر کردن آنها با سرمایه گذاری های محلی مانع خروج انها از کشور شویم.

وی گفت: این رویداد نمایشگاهی فضایی را فراهم می کند که صاحبان استارت آپ ها با سرمایه گذاران ارتباط مستقیم برقرار کنند و شرکت هایی بتوانند مسئولیت حمایت از این استارت آپ ها را برعهده گیرند.

مدیر عامل سرای آستان ایرانیان افزود: هم اکنون مشکل اصلی استارت آپ ها، عدم هماهنگی بین بازار و بخش خصوصی با بخش بانکداری است، اگر سرمایه های صنوف وارد این حوزه شود و حجره نشینان به سوی کارهای استارت آپی روی آورند، مشکل کمبود سرمایه حل می شود.

امیدفر اظهار داشت: دانشگاه نتوانسته آینده شغلی دانشجویان را تضمین کند، در مقابل استارت آپ ها با خلق کسب و کارهای نو، برای دانشجویان شغل ایجاد می کنند و زمانی که آنان از دانشگاه دانش آموخته شوند می توانند از این شغل به درآمد دست پیدا کنند.

وی گفت: همکاری نزدیک بین استارت آپ ها، شتاب دهنده ها و صاحبان سرمایه می تواند کسب و کارهای نو را به درآمد برساند و مشکل بیکاری جامعه را حل کند و نمایشگاه بهترین فضا برای اتصال این سه بخش با یکدیگر است.

* شتاب دهنده ها و شرکتهای کمک کننده استارت آپ

شتاب دهنده ها می توانند تضمین کننده آینده استارت آپ ها و حمایت کننده مالی آنها باشند، در هشتمین نمایشگاه شهر هوشمند حضور شتاب دهنده ها قابل توجه بود، هرچند تعداد آنها کم بود اما امیدبخش به نظر می رسید.

نماینده شتاب دهنده 'تریگ آپ' در مشهد به عنوان یکی از شتاب دهنده های حاضر در این نمایشگاه به خبرنگار ایرنا گفت: به تازگی در مشهد مستقر شده ایم و طی چهار ماه گذشته مذاکرات خود را به صورت جدی با سه استارت آپ آغاز کرده ایم.

مصطفی میرقاسمی اظهار داشت: نتیجه این مذاکرات به سرمایه گذاری بر روی 2 استارت آپ که در حوزه تجهیزات پزشکی مشغول فعالیت بودند، انجامید.

وی بیان کرد: شتاب دهنده با در اختیار داشتن نیروی پشتیبان یا خدمات به استارت آپ کمک می کند تا رشد کند و به کاربران بیشتری خدمات ارائه دهد.

وی افزود: شتاب دهنده ها در ایران نوپا هستند و در مقابل استارت آپ های اندکی هستند که به سود دهی رسیده اند و از سویی برنامه شتاب دهنده، یک برنامه بلندمدت است و رسیدن به سوددهی آن چند سال به طول می انجامد.

نماینده شتاب دهنده 'تریگ آپ' در مشهد گفت: این شتاب دهنده در کشور تاکنون در زمینه 40 استارت آپ برنامه ریزی کرده و برای 300 نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد کرده است.

در هشتمین نمایشگاه شهر هوشمند، شرکت هایی حضور داشتند که به تبلیغات کسب و کارها در فضای مجازی و اتصال آنها به مشتریان کمک می کردند و این مهم می تواند یاریگر استارت آپ ها به عنوان کسب و کارهای نوین نیز باشد.

مدیرعامل شرکت 'الگوریتم شرق' که در این نمایشگاه حضور داشت، به خبرنگار ایرنا گفت: این شرکت خدماتی از جمله طراحی پورتال یکپارچه تمام وب، فروشگاه آنلاین، اپلیکیشن، خدمات تخصصی، تولید محتوا و طراحی های تبلیغاتی را بر عهده دارد و به شرکتهای مختلف بسته به نوع فعالیتشان، یک پلن و پکیج طراحی و برای آنان پیاده سازی می کند.

سالار اکبرزاده اظهار داشت: فضای مجازی و تولید محتوا در آن در همه جای دنیا، صنعت درآمدزا می باشد به شرط آنکه علم این کار وجود داشته باشد زیرا در صورت داشتن علم با یک میز و صندلی و یک رایانه می توان اشتغالزایی و درآمد کسب کرد، در مقابل مشتری خدمات این کسب و کار نیز بیش از 50 میلیون کاربر است.

وی افزود: فیلترینگ شبکه های مجازی روی این بخش اثر بسیار می گذارد و باعث افزایش هزینه ها و کاهش درآمد می شود.

مدیر عامل شرکت 'گنجینه طلایی شاتوت' که یکی دیگر از غرفه داران این نمایشگاه بود نیز به خبرنگار ایرنا گفت: این شرکت، تولید کننده نرم افزارهای حوزه کسب و کار است و در بستر فضای مجازی خدماتی از جمله باشگاه مشتریان، فروش و انبار، خزانه داری و حسابداری و در مجموع سیستم های داخلی کسب و کار را ارائه می دهد

رضا پیوندی اظهار داشت: این شرکت ارتباط موثر بین مشتری و صاحب کسب و کار برقرار و سعی می کند با ارائه روشهایی، صاحب کسب و کار مشتریان خود را راضی نگه دارد.

وی بیان کرد: این شرکت برای 10 نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد کرده است و برای رسیدن به درآمد مطلوب هنوز راه زیادی در پیش دارد.

وی گفت: در کسب و کارها در بستر فضای مجازی، داشتن علم و نیروی انسانی کارآمد بسیار حایز اهمیت است لذا کمبود سرمایه را می توان با تلاش، علم و صرف انرژی جبران کرد.

* استارت آپ، کارآفرینی جدید

مدیر عامل مرکز مشاوره و اطلاع رسانی حامی پیوند کارآفرینان خراسان رضوی که در این نمایشگاه حضور داشت، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، استارت آپ ها را یک کارآفرینی مدرن ذکر کرد و گفت: بحث جدیدی که در ارتباط با کارآفرینی وجود دارد، نگاه جدید به استارت آپ هاست.

محمود جانی درمیان افزود: استارت آپ، ایده ای است که باید تجاری سازی شود، لذا برای تجاری شدن یک ایده نیاز به ارائه خدمات مراکز مشاوره است، سپس برای رسیدن محصول استارت آپی به بازار حمایت از آن مورد توجه قرار می گیرد.

وی بیان کرد: حمایت از ایده های استارت آپی در رویداد نمایشگاهی 'ایران – استارتاپ- اکسپو' در نمایشگاه بین المللی مشهد رخ داده است.

وی گفت: وقتی استارت آاپ ها با ایده های مختلف در فضایی مانند نمایشگاه در کنار هم قرار می گیرند، با یکدیگر تعامل کرده و ایده هایشان را به اشتراک می گذارند، از سوی دیگر سرمایه گذار نیز با ایده های استارت آپی آشنا شده و بستر ورود محصول استارت آپی به بازار را فراهم می کند.

جانی درمیان اظهار داشت: در حوزه استارت آپ نباید سرمایه بسیار داشت، برخی طرحها با سرمایه اندک درآمد و اشتغالزایی بسیار دارند.

وی افزود: استارت آپ های موفق در خراسان رضوی شامل استارت آپ هایی می شوند که در مارکتینگ، صنعت کشاورزی یا هوشمندسازی ساختمان مشغول فعالیت هستند و هزینه های تولید را بسیار کاهش داده اند.

وی بیان کرد: از آنجا که سرمایه گذاران به دنبال سوددهی سرمایه گذاری در کوتاه مدت هستند، شاید خیلی از ایده های استارت آپی استقبال نکنند لذا به مرکزی نیاز است که ارتباط بین فرد دارای ایده با سرمایه گذار را برقرار و مفهوم استارت آپ را برای سرمایه گذار تبیین نماید.

وی پیشنهاد کرد، پایان نامه های دانشجویی براساس یک ایده قابل تجاری شدن شکل گیرد، به این معنا که دانشجو از ابتدای تحصیل بداند که برای دانش آموختگی باید طرحی که قابلیت تجاری شدن داشته باشد را برای پایان نامه در نظر بگیرد که در صورت تحقق این مهم مشکل اشتغال دانشجو بعد از دانش آموختگی نیز برطرف می شود.

* تکمیل زیرساخت های ارتباطی برای استارت آپ ها

مدیر عامل شرکت مخابرات خراسان رضوی که در این نمایشگاه حضور داشت نیز در باره حمایت این نهاد از استارت آپ ها گفت: برگزاری این نمایشگاه فرصت بسیار مناسب برای فعالان در حوزه فناوری بویژه استارت آپ هاست.

علی کارگزار اظهار داشت: مخابرات همواره تلاش کرده است با مهیا کردن زیرساخت لازم ارتباطی برای شرکت ها و استارت آپ ها حامی آنها باشد و نیازهایشان را با ارائه سرویس های نوین ارتباطی برطرف کند.

وی بیان کرد: هم اکنون همه شهرهای استان خراسان رضوی زیرپوشش شبکه گسترده همراه اول است، زمانی که زیرساخت ارتباطی در استان مهیا باشد، استارت آپ ها می توانند خدمات خود را از طریق نرم افزارهایی که طراحی می کنند به مردم ارائه کنند.

وی افزود: زیرساخت ارتباطی لازم در تمام شهرهای خراسان رضوی و اکثر روستاهای این استان ایجاد شده است.

* حمایت دولت از استارت آپ ها

معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: استارت آپ ها در واقع صاحبان ایده های جدید برای فضای کسب و کار هستند که ایده هایشان به کمک شتاب دهنده ها و مراکز مشاوره به محصول تبدیل می شود.

محمد امین بابایی افزود: برای حمایت از کارآفرین در حوزه استارت آپی در ابتدا مراکز مشاوره را در استان خراسان رضوی فعال کردیم اما بعد از مدتی حمایت مالی از این استارت آپ ها ضروری به نظر رسید لذا صدور مجوز برای فعالیت شتاب دهنده ها از سوی این اداره کل به منظور حمایت مالی از استارت آپ ها صادر شد.

وی با بیان اینکه قانون اجازه صدور هیچ مجوزی به فعالیت استارت آپ ها را نمی دهد، افزود: تاکنون در خراسان رضوی به 2 شتاب دهنده و 18 مرکز مشاوره در این خصوص مجوز فعالیت از سوی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی صادر شده تا به فعالیت استارت آپ ها کمک شود.

وی بیان کرد: رویکرد استارت آپ ها، کسب و کارهای نوین است اما آنها دارای 2 مشکل بیمه و دریافت تسهیلات از بانک هستند.

معاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: سازمان تامین اجتماعی برای حمایت بیمه ای از استارت آپ ها بویژه استارت آپی مانند تاکسی های اینترنتی که کسب و کار سیار دارند را در دستور کار قرار داده اما هنوز قطعی نشده است.

بابایی اظهار داشت: از آنجا که فعالیت استارت آپ ها بر پایه فناوری اطلاعات و ارتباطات است، قادر نیستند از بانک تسهیلاتی در قالب سرمایه در گردش دریافت کنند زیرا بانک بنا به خرید تجهیزات به سرمایه گذاران وام می دهد اما استارت آپ ها دارای ایده هستند نه تجهیزات.

وی افزود: در تلاش هستیم مدلی ارائه دهیم تا سیستم بانکی مجاب شود که به استارت آپ ها برای تامین سرمایه در گردش، تسهیلات دهد و از سوی دیگر درصدد ایجاد مکانی به نام 'کافه کارآفرینی' هستیم تا بستر ارتباط بین فعالان حوزه کسب و کارهای نوین و صاحبان ایده فراهم شود.

هشتمین نمایشگاه شهر هوشمند و بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی کامپیوتر که 12 دی ماه به صورت همزمان در محل نمایشگاه بین المللی مشهد گشایش یافته بود امروز به کار خود پایان داد.

نمایشگاه بین المللی کامپیوتر در سالن های ابوسعید و مولوی و نمایشگاه شهر هوشمند در سالن فردوسی و در قالب 250 غرفه برگزار شد که 125 غرفه از این تعداد مربوط به شرکت های کامپیوتری و 125 غرفه نیز در اختیار استارت آپ ها بود. 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۵۸۴۳۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان