//
کدخبر: ۱۵۴۲۳۸ //

امید به زندگی در نگاه های چله نشینان زلزله زده کرمانشاه

یلدا در میان ما ایرانیان، بلندترین شب سال فرصتی برای جشن گرفتن به شکرانه کنار هم بودن و به یاد هم بودنمان ، قدمتی به بلندای تاریخ دارد ، زلزله زدگان کرمانشاه امسال با امید به آینده ای روشن و فردایی پرامید چله نشینی می کنند.

 امید به زندگی در نگاه های چله نشینان زلزله زده کرمانشاه
به گزارش فرتاک نیوز،

اگر چه یلدای زلزله زدگان غرب کرمانشاه با وجود پس لرزه ها پر از هراس و ترس است اما دست های پر از مهر هم وطنان، دستان سرد زلزله زدگان این منطقه را به گرمی می فشارد و تحمل مصیبت ها را برایشان آسان تر کرده است.

یلدا یکی از شب‌های مقدس در ایران باستان از سال 502 قبل از میلاد در زمان داریوش یکم به تقویم رسمی ایرانیان باستان راه یافت که به زمان بین غروب آفتاب از 30 آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز زمستان) گفته می‌شود.

خانواده‌های ایرانی در شب یلدا، شامی فاخر و همچنین انواع میوه‌ها از جمله هندوانه و انار و آجیل و تنقلات را مهیا کرده و دور هم میل می‌کنند.

جمع شدن در منزل بزرگترها و قصه‌ گویی بزرگان خانواده برای دیگر اعضای فامیل و همچنین فال ‌گیری با دیوان حافظ در این شب مرسوم و رایج است.

اینجا در غرب کرمانشاه یلدای زلزله زدگان متفاوت از سایر نقاط کشورمان است و بسیاری از زلزله زدگان سرپناهی ندارند که در آن یلدای آرامی را کنار عزیزانشان تجربه کنند.

این روزهای آخر پاییز در تمام جای جای ایران اسلامی ، مردم در پی تامین مایحتاج شب یلدا به عنوان میراثی ماندگار از گذشتگانمان هستند و دوست دارند تا بلندترین شب سال یعنی یلدا را برفی و بارانی ، یا سرد سپری کنند.

اینجا در مناطق زلزله زده غرب کرمانشاه ، دست های کوچک کودکان معصوم تا بلندای آسمان بالا رفته که خدایا مبادا باران و برف بیاید پدر و مادرها و بزرگترهای ما زلزله زدگان ، به زحمت و تکاپو بیفتند که از ورود و نفوذ سرما و آب به داخل چادر و یا کانکس محل سکونتمان جلوگیری کنند.

در غرب کرمانشاه این روزها گویی شادی رخت بر بسته و زندگی ساکنان این مناطق را هراس و وحشت فرا گرفته و هر لحظه منتظر وقوع یک پس لرزه هستند و گویی از یلدا همان سیاهی شب را می شناسند و بس ، خبری از سرخی نیست.

21 ابان پارسال زلزله 7.3 ریشتری غرب کرمانشاه که آمد بسیاری از امیدها را ناامید و هزاران سقف را فرو ریخت و بسیاری از خانواده ها را تا قیام قیامت عزادار عزیزانشان کرد.

هنوز هم خرابی هایی زلزله پارسال به طور کامل پاک نشد که چهارم آذر امسال نیز یک زمین لرزه با قدرت 6.4 ریشتری باز هم غرب کرمانشاه را به لرزه در آورد.

اگرچه زمین لرزه امسال تلفات جانی نداشت اما بسیاری را بی خانمان و روانه چادرها و کانکس های اسکان موقت کرد و بازهم باعث رعب و وحشت ساکنان این مناطق شده و هنوز پس لرزه های آن ادامه دارد و آرامش را از این مردم گرفته است.

گویا زمین شادی ساکنان مناطق زلزله زده غرب کرمانشاه را نمی خواهد ببیند و این در حالی است که مردم تنها آرزوی این روزها و شب هایشان داشتن رنگ آرامش و بازگشت به زندگی عادی است.

امسال سفره یلدای بسیاری از زلزله زدگان کرمانشاه بر مزار عزیزانشان که در زلزله پارسال جان باختند گسترده می شود و بسیاری نیز به دلیل نامناسب اوضاع مالی و تورم و گرانی های موجود و خراب شدن منازلشان که درگیر ساخت و ساز هستند ، توان خرید اقلام شب یلدا و پهن کردن سفره ای برای جشن گرفتن این شب را ندارند.

بسیاری نیز سفره هایشان را در کنار خرابه های منازلشان پهن می کنند و به یاد یلداهای گذشته که شاد و خرم بودند ، حسرت فرصت هایی را می خورند که چقدر زود دیر شد و گذشت.

تلاش های بسیاری در مناطق زلزله زده صورت گرفته تا مردم این مناطق بازهم به زندگی عادی خود بر گردند و همه از دولتمردان گرفته تا دیگر نهادها خدمات بسیاری را به مردم این مناطق ارائه کرده اند و با وجود پس لرزه ها هم اکنون شاهد روند مناسبی از ساخت و سازها در این مناطق هستیم.

طبق آمارهای موجود بیش از 20 هزار واحد احداث و بیش از 55 هزار واحد مسکونی نیز تعمیر شده اند اما مردم این مناطق هنوز هم با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کنند و نیاز است عزیزانمان در دیگر نقاط کشور با دست های توانگرشان دستان نیازمندان زلزله زده را بگیرند که مبادا گرد بی کسی زندگیشان را تیره و تار کند.

اکنون دست های توانگر دولتمردان در کنار دیگر نهادها و دستگاه ها و سازمان ها و مردم مهر دوست ایران اسلامی همه و همه در تلاشند تا خرابی های ناشی از زلزله ویرانگر پارسال و امسال را از این منطقه پاک کنند.

** ساخت 21 هزار واحد مسکونی در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه

رئیس ستاد هماهنگی بازسازی کرمانشاه گفت: در مجموع در مناطق زلزله زده استان ساخت 21 هزار واحد مسکونی پایان یافته است و برای 34 هزار و 900 واحد اجرای آرماتوربندی، 31 هزار و 500 واحد اجرای اسکلت، 26 هزار و 700 واحد دیوارچینی ، 27 هزار و 660 واحد سقف گذاری، 22 هزار واحد نیز گچ و خاک انجام شده است.

رضا خواجه ای به خبرنگار ایرنا افزود: از مجموع 60 هزار واحد مسکونی که عملیات تعمیری آن ها آغاز شده نیز تعمیرات بیش از 55 هزار واحد مسکونی به پایان رسیده است.

وی در پایان با اشاره به تامین آهن آلات با قیمت یارانه ای برای زلزله زدگان افزود: علاوه بر 54 هزار تن آهن آلاتی که قبلا برای مناطق زلزله زده تامین شده بود خوشبختانه امروز نیز 20 هزار تن دیگر خریداری شده و در مرحله حمل و تحویل به انبار بنیاد مسکن می باشد و به محض ورود به شهرستان با رعایت مقررات و ضوابط مربوطه بین متقاضیان توزیع می شود.

رئیس ستاد هماهنگی بازسازی استان کرمانشاه گفت: تا پایان امسال تمام واحدهای تخریبی روستایی برابر برنامه زمانبندی و تعهد بنیاد مسکن به پایان خواهد رسید.

خواجه ای اظهار داشت: در مناطق شهری نیز برنامه زمانبندی اعلام شده تا پایان نیمه اول سال آینده ، با ورود آهن آلات و رفع مشکلات مصالح ساختمانی به این مهم دست خواهیم یافت و جشن بازسازی را برگزار می کنیم.

** خدمات دولت در مناطق زلزله زده قابل تقدیر است

نماینده مردم قصرشیرین ، گیلانغرب و سرپل ذهاب در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت از ابتدای وقوع زلزله 7.3 ریشتری در مناطق غرب کرمانشاه ، تاکنون در مجموع خدمات در خور توجه و شایانی به زلزله زدگان ارائه کرده که قابل تقدیر است.

فرهاد تجری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در زلزله ناگوار پارسال غرب کرمانشاه ، سطح وسیعی از منطقه دچار آسیب دیدگی شد که همه مسئولان از رهبر معظم انقلاب اسلامی تا رئیس جمهوری و دولتمردان و وزرا ، اورژانس و دستگاه های نظامی، ارتش و سپاه در منطقه حضور یافته و خدمات خوبی را ارائه کردند.

وی اظهار داشت: هرقدر که به مرور زمان جلوتر رفتیم در امر بازسازی شاهد افزایش قیمت ها و ایجاد مشکلاتی برای مردم شدیم که البته دولت متمم هایی را در این خصوص به مردم داد و امید است دولتمردان در ادامه نیز تا پایان بازسازی همانند سابق کنار مردم کرمانشاه باشند.

نماینده مردم قصرشیرین ، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی گفت: البته حضور چندمین بار معاون اول رئیس جمهوری را در هفته های گذشته در مناطق زلزله زده شاهد بودیم و تلاش است با مصوبه ها و تصمیمات خوبی برای خدمت به مناطق زلزله زده در بحث تامین آهن آلات سیمان و مصالح همچنین کمک ها و تسهیلات را افزایش دهیم.

تجری عنوان کرد: در کل خدمات خوبی تاکنون به زلزله زدگان ارائه شده اما با توجه به اینکه مردم در جنگ یک بار زندگی خود را باختند، نیاز است دولتمردان عنایت بیشتری به آنها داشته باشند.

اگر امسال یلدا را کنار عزیزانتان تا پاسی از سحر نشستید برای صبوری دل های زلزله زدگان داغ دیده و رنج کشیده دست بر دعا بر دارید که خداوند کمک کند تا زمستانی بدون درد و آرام و به دور از هرگونه پس لرزه و با آرامش را سپری کنند.

دعا کنید که خداوند به همه کسانی که هم اکنون در مناطق زلزله زده تلاش شبانه روزی دارند تا سرپناهی را برای عزیزی که خانه اش به یکباره با قهر زمین فرو ریخت ، همتی بلند عطا فرماید که بتواند تا پایان بهره برداری از آخرین منزلی که باید احداث شود همچنان استوار خدمت کند.

در زلزله 6.4 ریشتری یکشنبه چهارم آذر 97 تلفات جانی نداشتیم ولی 771 نفر دچار جراحت سطحی شدند.

بر اثر این زمین لرزه 600 واحد مسکونی در مناطق غربی استان کرمانشاه تخریب و سه هزار و 500 واحد هم نیاز به تعمیر پیدا کردند.

زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان سال گذشته نیز در 11 کیلومتری بخش ازگله و 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب رخ داد و 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشت.

این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 932 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی 103 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۵۴۲۳۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان