//
کدخبر: ۱۲۹۹۸۲ //

اکبر کاووسی امید عضو شورای شهر با تاکید بر حفظ عمارت نورمهال همدان مطرح کرد: اولویت مردم مهمتر است

عمارت آمریکایی ها یا عمارت نورمهال واقع در کوی اعتمادیه، یکی از عمارت های تاریخی استان همدان است که مدتی است ساخت و ساز در حریم این عمارت جنجال برانگیز شده و اعتراض سینماگران و فعالان فرهنگی را برانگیخته است.

اکبر کاووسی امید عضو شورای شهر با تاکید بر حفظ عمارت نورمهال همدان مطرح کرد: اولویت مردم مهمتر است
به گزارش فرتاک نیوز،

این عمارت در اواخر دوره قاجار توسط آمریکایی ها به عنوان محلی برای آموزش و بهداشت در تپه نورمهال ساخته شد و محل استقرار آمریکایی ها و انگلیسی ها بوده است. بعد از انقلاب و رفتن آمریکایی¬ها این عمارت توسط  کمیته امداد امام خمینی مصادره شد و در دهه هشتاد توسط شهرداری و با نظارت سازمان میراث فرهنگی مرمت شد و به فرهنگسرا تغییر کاربری داد. مالک زمین های اطراف قصد ساخت برج دارد که فعالان حوزه میراث فرهنگی و گردشگری معتقدند این کار فضای سبز تپه نورمهال را ازبین می برد و به منظر زیبای آنجا آسیب می زند.

اکبر کاووسی امید عضو شورای شهر همدان می‌گوید: این محل بهترین جای همدان از نظر آب و هواست. وقتی از این محل بازدید کردم این به نظرم رسید که آنجا را به عنوان مرکزی قرار دهیم که افرادی که از لحاظ روحی روانی حال نامساعدی دارند در آنجا اقامت کنند و از آب و هوای مرغوب آنجا استفاده کنند و حالشان مساعدتر شود. یکی از موارد طب سنتی اسلامی در محل های مناسب قرار گرفتن است من فکر می کنم آنجا یک برند این چنینی می تواند پیدا کند. این بنا به عنوان محور رشد و توسعه پارک می تواند قرار بگیرد بالاخره ما می خواهیم آنجا را به عنوان برند گردشگری تبدیل کنیم باید شرایط را آماده کنیم البته متناسب با همان بنا.

این روزها مالک زمین‌های اطراف عمارت آمریکایی‌ها می خواهد در کنار این بنای تاریخی برج بسازد و اعتراضی که برخی شهروندان داشتند به این موضوع بود که کمیته امداد باید برای فقرا خانه بسازد نه اینکه برج سازی کند این تناقضی با رویکرد اولیه است و از طرفی از بین بردن فضای سبز و آسیب به منظر آنجاست. برای اینکه رویکرد شورا را در این باره جویا شویم از اکبر کاووسی امید می‌پرسم برنامه شورا چیست و او پاسخ می دهد: آنجا ساختمان کمیته امداد ساخته نمی شود، بلکه تعاونی مسکن کارمندان و کارکنان کمیته امداد خواهد بود. زمین متعلق به کمیته امداد است و پروانه هم گرفته و به پیمانکار خصوصی واگذار شده تا ساختمان ساخته شود اما ما وقتی می توانیم یک چیز مطلوب تر از مسکن برای کمیته امدادی ها بسازیم چرا این موقعیت را از دست دهیم؟

عمارت نورمهال

این عضو شورای شهر همدان در ادامه می گوید: همدان قطب گردشگری است یکی از بناهای مهمی که می توان در حوزه گردشگری کار کنیم همین بناست سیاست شورا این است که ما آنجا را یک قطب گردشگری تعریف کنیم که بنا خود برای گردشگری آماده است.

عمارت نورمهال

از او می پرسم مالک آنجا هرکس که باشد حق و حقوقی دارد برای حقوق مالک چکار باید کرد؟ او می گوید: ما آمادگی داریم با شهردار همدان صحبت کنیم اگر جای دیگری زمین داشته باشیم به این دوستان اختصاص دهیم. مالک این زمین و شهروندان حق و حقوقی دارند امیدواریم دوستان خویشتنداری کنند و اولویت های شهر همدان را به اولویت های خود ترجیح دهند ما باید از هر ظرفیت گردشگری استفاده کنیم چون اولویت اشتغالزایی و درآمدزایی برای استان همدان گردشگری است.  

گزارش : حسین زندی     

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۲۹۹۸۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان