//
کدخبر: ۱۲۸۶۰۵ //
پاسخگویی‌موجب‌دانایی‌می‌شود!

حسن سلیمانی: موافق شفاف سازی هستم و به آن هم عمل کرده ام/ جز ۷۲ نماینده ای هستم که داوطلبانه آمادگی خود را برای شفافیت آرا اعلام کرده ام

حسن سلیمانی نماینده مردم شرق استان کرمانشاه با حضور در دفتر روزنامه نقدحال با غلامرضا نوری علا مدیرمسئول، ثریا صفری سردبیر و خبرنگاران این رسانه به گفت وگو پرداخت.

حسن سلیمانی: موافق شفاف سازی هستم و به آن هم عمل کرده ام/ جز 72 نماینده ای هستم که داوطلبانه آمادگی خود را برای شفافیت آرا اعلام کرده ام
به گزارش فرتاک نیوز،

حسن سلیمانی را باید پاسخگو ترین نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی دانست. او از هر فرصتی برای حضور در رسانه ها و پاسخ گو بودن در برابر سوالات آنها استفاده می کند وهیچ ابایی از سوالات بی پرده منتدین هم ندارد و به همین منظور حتی سرسخت ترین منتقدین او در رسانه ها هم به این دیدگاه او احترام می گذارند و برای او ارزش فراوانی قائل می باشند.

حسن سلیمانی نماینده چندین دوره‌ی مردم شهرستان‌های صحنه، هرسین و کنگاور در مجلس شورای اسلامی است و چند روز پیش به‌دفتر روزنامه نقدحال رفت و گفت‌وگوهایی در موضوعات مختلف با ایشان انجام گردید  که ماحصل این نشست دو ساعته را که در روزنامه نقدحال منتشر گردیده است باز نشر می کنیم.

 

*نظرتان در مورد طرح شفاف‌سازی آرای نمایندگان مجلس را بفرمایید؟

در مورد شفافیت بنده دو اعتقاد دارم. یک: اینکه باعث می‌شود کسی که قرار است وظیفه‌ای را انجام ‌دهد، بداند که از او سوال می‌پرسند. دو: برای اینکه به وظیفه‌اش عمل کند، مجبور است خودمراقبتی داشته باشد. یعنی همان چیزی که قرار است در درگاه خداوند باشیم. بنده موافق شفاف‌سازی هستم و حتی عمل هم کرده‌ام. بنابراین باعث مراقبت می‌شود. یعنی فرد باید از خویش بپرسد که من کی و چه چیزی هستم؟! تا کسی که می‌خواهد مرا انتخاب کند، دچار اشتباه و اغوا نشود. یکی از مشکلات انتخابات ما این است که مثلا بنده خودم را یک چیزی معرفی می‌کنم که اگر آن چیز نباشم، رای‌دهنده احساس ندامت خواهد کرد.

 

* یعنی یکی از 59 نفری که به یک فوریت رای دادند شما بودید؟!

 بله. 72 نفر از نمایندگان مجلس تصمیم گرفته‌ایم که رای‌های خود را داوطلبانه اعلام کنیم. الان ما 72 نفر را اعلام کرده‌ایم و لیستش منتشر شده است. می‌توانید بخوانید. بنده اعلام کرده‌ام از هشت صبح اعلام کنید که کجا هستم، چه می‌کنم، چه رایی‌ای داده‌ام! تا مردم بتوانند قضاوت کنند. اگر ما یاد بگیریم که باید پاسخگو باشیم، دانایی خلق می‌کنیم و مردم‌فریبی نمی‌کنیم و در واقع فریب‌دهنده نمی‌شویم.

 

*طرح یک فوریتی که رد شد!

بله، اما ما الان در حال احیای آن هستیم. طرح تا 6 ماه دیگر نمی‌تواند دوبار مطرح شود. ما 72 نفر خود را به‌صورت داوطلبانه به مجلس معرفی کرده‌ایم که هر روز آرای ما را چه در کمیسیون و چه در مجلس اعلام کند. بنده معتقد هستم که با وجود شفافیت، فساد و دگردیسی سیاسی نخواهیم داشت. معلوم می‌شود که دین‌مان برای نام و نان‌مان است یا دین‌مان برای دین‌مان است!

حسن سلیمانی- غلامرضا نوری علا

*در‌باره‌ی وضعیت اف‌ای‌تی‌اف در مجلس بفرمایید.

از چهار بخش آن، سه‌ بخش‌اش را قبول داریم. یعنی به‌جز بند تامین مالی تروریست، باقی آن مشکلی ندارد. باید واقعیت را گفت. ما قانون مبارزه با پول‌شویی را در مجلس هفتم تصویب کردیم. این مشکلی ندارد و اتفاقا خیلی خوب است که معلوم شود منشا پول از کجاست! ما دنبال پول‌شویی نیستیم. اگر اف‌ای‌تی‌اف در این شرایط تحریم تصویب نشود چه اتفاقی خواهد افتاد؟! ‌ببینید؟! آن چیزی که مانده و ما الان با آن درگیر هستیم و مقام معظم رهبری هم گفت و بنده هم به ولایت ایشان معتقد هستم، خوب بنده در اندیشه سیاسی معتقد هستم اما نمی‌شود که از یک طرف بگویم معتقد هستم و از طرف دیگر به آن رای بدهم؟! این ریا نیست؟! اگر مبنا این باشد که ما بگوییم می‌خواهیم جرم سیاسی را تعریف کنیم، اگر در آن جرم، ارکانی بیاوریم که دامنه وسیعی را پوشش دهند و سبب شود که آن کسانی را که به قول خودمان، خودی و مورد حمایت ما هستند را هم در بر‌گیرد، شما با آن موافقت خواهید کرد؟! ما تحریفِ تعریف تروریست را داریم. چه کسی تروریست است؟ و چه کسی حامی آن است؟ که باید محاکمه شود! آیا این تعاریفی که در مجلس هم داریم، آیا می‌توانیم آن‌ها را در روابط بین‌المللی عوض کنیم یا نه؟! در جواب ما می‌گوییم آن مقداری را می‌پذیریم که با قانون اساسی مغایر نباشد. در قانون اساسی ما تعریف جرم تروریست نشده است که بتوان آن را پیدا کرد. از اول گفته‌اند آن جاهایی را که ما از نظر عقیدتی از آن درحال دفاع‌کردن هستیم به موجب قانون اساسی ما مقید و ملزم به دفاع از ارزش‌های اسلامی و نهضت‌های اسلامی در دنیا هستیم. خوب نهضت‌های اسلامی در دنیا در حزب‌اله، لبنان و فلسطین تجلی دارد. آیا اگر ما کمک کنیم، با این تعاریف در چه وضعیتی قرار خواهیم گرفت؟! پس ما می‌شویم حامی تروریست! آیا ما باید با یک قاعده حکومتی خود را آماده معرفی بکنیم؟! ما به‌جز بند پالرمو با باقی بندهای سند ‌هیچ مشکلی نداریم. ما ‌‌جزء منع‌کنندگان قوانین نیستیم چون سه‌تای آن را پذیرفته‌ایم! در واقع ما فقط با تعریف تروریست مشکل داریم. ببینید الفاظ حقوق بر مبنای خاستگاهش تایید می‌شود. کل فلسفه حقوق دو کلمه مهران مدیری است؛ اینی که گفتی یعنی چه؟! این می‌شود تفاوت بین گوینده و شنونده. لفظی را که من بیان می‌کنم باید همان مفهومی را ایجاد کند که در ذهن شما است. این می‌شود تفاهم، اگرنه مثلا من از برجام یک برداشت دارم و دیگری برداشت متفاوتی دارد. خاستگاه آن لفظ انگلیسی است، باید لفظی را استفاده کنند که من هم بتوانم از آن برداشت مشترک داشته باشم.

حاضر نیستند فارسی آن را بپذیرند، یعنی تعریفی که ما از تروریست داریم را نمی‌پذیرند. بنابراین ما یک قانون اساسی داریم و یک رفتار بین‌المللی، در این دو آیا واقعیتی وجود دارد که ما حامی تروریست هستیم یا نه؟! و این حمایت مجرمانه خواهد شد. حتی لفظی‌اش را ثابت کنند که می‌شود تحریک!

حسن سلیمانی- غلامرضا نوری علا

* سال‌ها‌ست که مراسم فرهنگی به‌عنوان هفته کرمانشاه و یا روز کرمانشاه را در برج میلاد، کیش یا قشم برگزار می‌شود و متولی آن هم سازمان میراث فرهنگی است. میراث فرهنگی از روی تنبلی، هرسال این مراسم را با نوعی موسیقی، رقص و لباس سورانی برگزار می‌کند و فرهنگ و هویت کرمانشاه را اینگونه تغییر و به خورد مردم می‌دهد، کرمانشاهی که اقوام مختلفی نظیر جاف، سنجانی، لک و... دارد. شما به‌عنوان نماینده بخش لک‌نشین استان چه کارهایی انجام داده‌اید؟! مثلا گلیم هرسین چه تفاوتی با گلیم کرمان دارد که ثبت جهانی نمی‌شود؟

 در رابطه با گلیم هرسین باید عرض کنم که ما کار ثبت‌اش را انجام داده‌ایم و در مرحله پایانی است. در کنگاور هم ساز فش ثبت شد. اما اینکه با ما هماهنگ نمی‌کنند کاملا درست است. من هم آن مراسمات را در شان کرمانشاه نمی‌بینم. فقط در همان روز به ما می‌گویند که دعوت هستید و تشریف بیاورید که البته من هیچ‌وقت فرصت رفتن را پیدا نکرده‌ام. وقتی ما از فرهنگ صحبت می‌کنیم یعنی جمع عادات و آیین‌ها. اگر این مجموعه‌نگری را نداشته باشیم حتما نقص است. بنابراین کرمانشاه یک مجموعه است و زیبایی آن نیز به همین مجموعه بودنش است. متاسفانه هویت کرمانشاه آن‌طور که باید و مستحق است نمایان نمی‌شود.

 

*چه کار باید کرد؟

 باید میراث فرهنگی یاد بگیرد که این هفته را مردمی برگزار کند نه دولتی. این سازمان باید به کسانی که هویت محلی دارند احترام گذاشته و با مشورت با ایشان این برنامه‌ها را برگزار کند تا مراجع فرهنگی کرمانشاه براساس احترام و پاسداشتی که از ایشان به‌عمل آمده خودشان را در انجام این مراسم شریک و ذی‌حق بدانند و تا سهمی نداشته باشند دفاع نخواهند کرد.

 

*پس ما می‌توانیم از شما توقع داشته باشیم که به وظیفه‌ی نظارتی خود به‌عنوان نماینده مجلس در برگزاری مراسم فرهنگی عمل خواهید کرد؟!

قطعا. بنده همین یکشنبه که برگردم حتما ضابطه، شرایط و دستورالعمل این مراسم‌ها را مطالعه می‌کنم تا ببینم چه کار باید کرد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۲۸۶۰۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان