//
کدخبر: ۱۲۷۰۹۲ //

روند کاهشی بیماری "تب مالت" در کرمانشاه

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه از کاهش چشم گیر تب مالت در استان طی دو سال اخیر خبر داد.

روند کاهشی بیماری "تب مالت" در کرمانشاه
به گزارش فرتاک نیوز،

ابراهیم شکیبا با بیان اینکه میزان بروز تب مالت در استان در سال 1394 برابر 69 مبتلا در هر 100 هزار نفر بود و کرمانشاه جزو استانهای با بروز بالای تب مالت در کشورطبقه بندی می‌شد، گفت: با فعایتهای انجام شده شامل آموزش گسترده جمعیت روستایی و همکاری بین بخشی(واکسیناسیون دام)، میزان بروز این بیماری در سال 1395 به 43 مبتلا در هر 100 هزار و در سال گذشته به 37 مبتلا در هر 100 هزار نفر کاهش پیدا کرد.

وی اظهار کرد: تب مالت یک بیماری عفونی میکروبی و قابل انتقال از حیوان به انسان است که در اثر ابتلا به میکروبی به نام بروسلا که باعث بیماری در انسان و کاهش شیر و سقط جنین و... در دام می‌شود، ایجاد می شود.

شکیبا برای پیشگیری از بیماری تب مالت جوشاندن شیر محلی به مدت پنج دقیقه را بسیار ضروری دانست و گفت: قبل از مصرف شیر و یا تهیه سایر فرآورده‌های لبنی مانند پنیر، ماست، کشک و...  حتما شیر محلی باید به مدت پنج دقیقه جوشانده شود.

شکیبا همچنین بر ضرورت نگهداری پنیر تازه محلی در آب نمک به مدت سه ماه قبل از مصرف تاکید کرد و گفت: قبل از مصرف تمام خوردنی ها و نوشیدنی ها مانند بستنی و ساندویچ نیز که به نحوی در تهیه آنها از فرآورده های دامی مثل شیر، گوشت و ... استفاده می‌شود باید از سلامت آنها اطمینان حاصل کرد.

وی با اشاره به ضرورت استفاده از دستکش، عینک، کلاه، ماسک و لباس مخصوص در هنگام تماس با دام و خصوصـاً دامهــای مشکوک به بیماری، گفت: افراد باید تنها گوشت و مواد لبنی مورد تایید دامپزشکی و بهداشت را مصرف کنند.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۲۷۰۹۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان