//
کدخبر: ۳۳۲۶۵ //

البناء: فشار محور سعودی بر لبنان برای قطع رابطه با قطر

روزنامه «البناء» لبنان روز شنبه از دیدار سفیران امارات متحده عربی و مصر و کاردار سعودی با «جبران باسیل» وزیر امور لبنان برای تحت فشار قراردادن این کشور برای قطع رابطه با قطر خبر داد.

البناء: فشار محور سعودی بر لبنان برای قطع رابطه با قطر
به گزارش فرتاک نیوز،

به نوشته البناء، «حمد سعید الشامسی» سفیر امارات و «نزیه النجاری» سفیر مصر به همراه «سلطان السباعی» کاردار سفارت سعودی در دیداری سرزده از وزارت خارجه لبنان، با جبران باسیل وزیر خارجه لبنان دیدار کرده و او را در جریان جزئیات مربوط به تصمیم این کشورها برای منزوی ساختن قطر و تحولات منطقه ای پس از این تصمیم قرار دادند. نامبردگان همچنین موضع کشورهای خود و دلایل تصمیم آنها را برای باسیل تشریح کردند.

البناء در ادامه نوشت: فشارهای سفیران کشورهای خلیج (فارس) به لبنان برای همراهی با آنها در مجازات و تحریم قطر در حالی است که برخی منابع وابسته به وزارت خارجه و دیپلمات های سابق معتقدند که «کشورهای خلیج (فارس) نمی توانند لبنان را وادار به تحریم قطر کنند و باید به شرایط خاص لبنان توجه کنند چرا که این کشور با همه کشورها روابط اقتصادی و سیاسی خوبی دارد و نمی تواند از یک کشور علیه کشور دیگر جانبداری کند.»

این منابع افزودند: لبنان تحت تاثیر بحران به وجود آمده در خلیج (فارس) قرار نخواهد گرفت و وارد درگیری بین این کشورها نخواهد شد و به سخنرانی سوگند ریاست جمهوری و بیانیه وزارتی دولت متلزم می ماند.

به گفته این منابع، لبنان همانطور که رئیس جمهوری گفت جایگاه سعودی را در منطقه به رسمیت می شناسد با این وجود نمی تواند موضعی علیه قطر یا کشورهای دیگر اتخاذ کند بلکه روابط خوبی با همه دارد و در بحران های منطقه ای سیاست بی طرفی اتخاذ می کند.

به نوشته البناء، باسیل پیش از این در دیدار با «پیتر سیارتو» وزیر خارجه مجارستان تاکید کرده بود که لبنان هیچ کاری جز برقراری تفاهم بین برادران عرب خود انجام نمی دهد و در مسائل کشورهای دوست و عرب دخالتی نمی کند.

روز جمعه (12 خرداد) امیر قطر طی سخنانی ایران را قدرت منطقه دانست و خواستار تعامل جهان عرب با تهران شد و همچنین حمایت خود را از دو گروه مقاومت حزب الله و حماس اعلام کرد.

سخنان امیر قطر با واکنش مقامات سعودی مواجه شد و روز دوشنبه (16 خرداد) عربستان به دلیل این که دوحه از سیاست های ریاض در منطقه پیروی نمی کند، قطع رابطه خود را با قطر اعلام کرد؛ در همین حین دولت های امارات، بحرین، مصر و جزایر مالدیو و همچنین دولت خودخوانده شرق لیبی و رئیس جمهور فراری و مستعفی یمن حمایت خود را از سیاست های آل سعود علیه قطر اعلام و روابط سیاسی و دیپلماتیک خود را با دوحه قطع کردند.

 

منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۳۲۶۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان