//
کدخبر: ۳۲۷۳۰۵ //

آیا حمل کلت پنج‌ونیم‌ جرم است؟

در صورتیکه تفنگ بادی کالیبر 5/5 از طرف وزارت دفاع سلاح شناخته شود، حمل و نگهداری بدون مجوز آن جرم است .

آیا حمل کلت پنج‌ونیم‌ جرم است؟
به گزارش فرتاک نیوز،

کلت یک نوع اسلحه است. اسلحه کلت انواع و اقسام زیادی دارد. اسلحه کلت با کالیبرهای متفاوت وجود دارد. اسلحه کلت فقط افرادی می توانند داشته باشند که مجوز حمل سلاح برای آنها صادر شده باشد.  اسلحه کلت  با کالیبر 5/5 از طرف وزارت دفاع سلاح شناخته شود، حمل و نگهداری بدون مجوز آن جرم است .

 

آیا حمل و نگهداری اسلحه بادی کالیبر 5/5 جرم و اسلحه مذکور قاچاق محسوب است یا خیر؟ این سوالی است که برای پاسخ به آن توصیه می کنیم خواندن این گزارش را از دست ندهید.

نظریه اداره حقوقی با توجه به تبصره 2 اصلاحی مصوب 3/4/54 ماده یک قانون تشدید مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و قاچاقچیان مسلح مصوب 26/11/1350 مبنی بر اختیار تعیین انواع اسلحه سرد جنگی و شکاری و مواد منفجره و محترقه وسیله وزارت دفاع چنانچه تفنگ بادی کالیبر 5/5 از طرف وزارتخانه نامبرده سلاح شناخته شود اخذ جواز حمل برای آن ضرورت داشته و حمل و نگهداری بدون مجوز آن جرم و تفنگ نیز قاچاق خواهد بود

جرم حمل تفنگ بادی چیست؟

 حمل تفنگ بادی و سایر ملزومات آن، با توجه به خطرات جانی و آسیب های مالی که برای افراد جامعه دارد و به انتشار خشم کمک می کند، جرم محسوب می شود و استفاده از تفنگ بادی در چارچوبی که قانون تعریف کرده است ممکن است. جرم حمل تفنگ بادی در ایران نیز مانند هر جای دنیا قوانین و مقرراتی دارد که در ادامه با آن ها آشنا خواهیم شد. برای بسیاری از افراد علاقه مند به شکار با تفنگ بادی سوال است که آیا حمل تفنگ بادی و پوکه های آن جرم حساب می شود؟ حمل تفنگ بادی 5.5 مجوز می خواهد؟ و یا تفنگ بادی تا چند ژول مجاز است؟

ابتدا باید بدانید که پوکه تفنگ بادی به این دلیل که از مهمات جنگی محسوب نمی شود، جرم ندارد اما در مورد جرم حمل تفنگ بادی ، باید بدانید که باید طبق نظر وزارت دفاع عمل کنید. استفاده و حمل تفنگ بادی در بسیاری از کشورها برای شهروندان ممنوع است و مجازات دارد. در کشور ما، ایران نیز برای حمل سلاح غیرمجاز مجازات سختی درنظر گرفته شده است و قوانین آن با سختگیری بالایی نوشته شده است. اگر شما قصد خرید تفنگ بادی دارید ابتدا بهتر است با قوانین آن آشنا شوید، با ما همراه باشید :

مجازات حمل اسلحه شکاری غیرمجاز چیست؟

برای تبیین مجازات حمل اسلحه شکاری غیرمجاز، ابتدا باید با تعریف سلاح آشنا شوید و بدانید که به چه وسیله ای نام سلاح اطلاق می شود. بر اساس ماده 2 قانون مجازات اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز، تعریف سلاح به این شرح است: سلاح شامل انواع اسلحه های گرم و سرد جنگی و ابزارهای شکاری از گلوله زنی و غیرگلوله زنی و مهمات آن هاست.

حمل سلاح شکاری و خرید و فروش اسلحه های گرم وسرد می تواند باعث ایجاد رعب و وحشت در بین مردم و کشتار شود. لذا قانون گذار با وضع مجازات حمل اسلحه شکاری غیرمجاز و سایر سلاح های شکاری، برای ایجاد جامعه ای آرام کوشیده است.=

طبق ماده پنج قانون مجازات قاچاق سلاح، مهمات و دارندگان اسلحه های غیرمجاز، کسی که به کار قاچاق سلاح های سرد، گرم یا شکاری و قطعات، لوازم و مهمات آن ها مشغول باشد و یا در ساخت، فروش و توزیع آن نقش داشته باشد، حبس و مجازات ان به شرح زیر است:

    اسلحه سرد، اسلحه شکاری و مهمات آن ها، بین 6 ماه تا 2 سال حبس

    اسلحه گرم سبک غیرخودکار، قطعات مهم و یا مهمات آن ها، بین 2 تا 5 سال حبس

    اسلحه گرم سبک و خودکار، قطعات مهم و یا مهمات آن ها، بین 5 تا 10 سال حبس

    اسلحه گرم سنگین و یا نیمه سنگین، قطعات مهم و یا مهمات آن ها، بین 10 تا 15 سال حبس

طبق تبصره مرتبط با این ماده قانونی، درصورتی که بیش از یک قبضه یا قطعات مهم بیش از چند قبضه باشد، مجازات مورد نظر یک درجه تشدید خواهد شد.

در ارتباط با حمل سلاح غیرمجاز، در ماده 6 قانون مجازات قاچاق سلاح بررسی کرده است که به شرح زیر است.

در صورتی که فرد به طور غیرمجاز به خرید و فروش، نگهداری و حمل سلاح سرد یا گرم جنگی و یا اسلحه شکاری و قطعات مهم و موثر آن ها کوشش کند، مجازات حبس تعزیری به شرح زیر دارد:

اسلحه سرد جنگی، اسلحه شکاری و مهمات آن ها، نود روز تا 6 ماه حبس و یا جزای نقدی بین 10 میلیون تا 20میلیون ریال

  اسلحه گرم غیرخودکار و سبک، مهمات و قطعات مهم و موثر ان ها، 6 ماه تا 2 سال حبس و یا 20میلیون تا 80 میلیون ریال جزای نقدی

    اسلحه گرم سبک و خودکار، مهمات و قطعات مهم و موثر آن ها، بین 2 تا سال حبس

    اسلحه گرم سنگین و نیمه سنگین، مهمات، قطعات مهم و موثر آن ها، بین تا سال حبس

جرم حمل تفنگ بادی

آیا حمل تفنگ بادی 5.5 مجوز می خواهد؟

بنابر تبصره 2 اصلاحی ماده 1 قانون تشدید مجازات قاچاق اسلحه و مهمات آن ها و قاچاقچیان مسلح، در مورد تعیین انواع سلاح سرد جنگی و اسلحه شکاری و مواد محترقه و منفجره، در صورتی که وزارت دفاع تفنگ بادی کالیبر 5.5 را سلاح بشناسد، برای حمل و نگهداری آن به مجوز از سمت سازمان مربوطه احتیاج دارید و حمل تفنگ بادی کالیبر5.5 بدون مجوز، قاچاق محسوب می شود.

تفنگ بادی تا چند ژول مجاز است؟

برای تفنگ های پی سی پی قدرت  مجاز تفنگ بادی در ایران تا 40ژول می باشد و برای کالیبر 5.5 یا 22، همانطور که در بالا اشاره شد، طبق نظر وزارت دفاع باید برای اخذ مجوز از ارگان مربوطه اقدام نمایید.

مجازات خرید و فروش اسلحه چیست؟

بر اساس ماده یک قانون حمل سلاح، قاچاق اسلحه، مهمات آن ها و اقلام و وسایل و مواد تحت کنترل، چه وارد کشور شود و یا از کشور خارج شود کاملا غیرقانونی است و مجازات دارد. این قانون در شهریور سال 1390 تصویب شده است و تمامی قوانین قبل خود را نقض می کند.

جرم حمل تفنگ بادی

شرایط دریافت مجوز حمل سلاح شکاری چیست؟

با وجود اینکه شکار پرندگان و حیوانات چه با مجوز و چه بدون مجوز برای محیط زیست تهدید محسوب می شود، اما باید برای دریافت مجوز حمل سلاح شکاری، طبق قوانین کشور و بر اساس ضوابط باید عمل کرد که شرایط دریافت مجوز شکار توسط سازمان محیط زیست و نهاد های نظامی و امنیتی مورد بررسی قرار می گیرد.

مدارک لازم جهت صدور دفترچه ویژه شکارچیان

اصل جواز حمل سلاح و کپی دو طرف آن

کپی شناسنامه و  کارت ملی و فرم تکمیل شده

واریز مبلغ 55 هزار ریال برای سلاح ساچمه زنی و مبلغ 165 هزار ریال برای سلاح گلوله زنی به شماره حسابی که معرفی می شود.

برای شکار با اسلحه نیاز به مجوز است که در بالا به آن پرداختیم، اما سه گروه از افراد در ایران مجاز به حمل سلاح گرم هستند که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

در ایران چه کسانی اجازه حمل سلاح گرم  را دارند؟

اولین گروهی که مجاز به حمل اسلحه گرم هستند، افرادی می باشند که در مراکز انتظامی فعالیت می کنند و یا بسیجیانی هستند که زیر نظر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آموزش دیده اند.

گروه بعدی نیز نظامیان بازنشسته ای هستند که در طی خدمت خود مجاز به حمل سلاح بوده اند.

سومین گروه از این افراد، نیروهای مسلح هستند که در نیروی انتظامی مشغول به فعالیت هستند.

البته برای صدور اجازه حمل سلاح گرم توسط هر یک از این گروه افراد، ابتدا باید زیر نظر پلیس پیشگیری، آموزش های دقیق را بگذرانند و از لحاظ جسمی، روانی و سلامت حمل اسلحه مورد بررسی قرار گیرند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۷۳۰۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان