//
کدخبر: ۲۵۸۱۸۳ //

آمریکا خواستار تمدید تحریم‌ تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران شد

وزیر خارجه آمریکا بار دیگر با طرح اتهامات واهی و بی‌اساس علیه کشورمان، خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران شد.

آمریکا خواستار تمدید تحریم‌ تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران شد
به گزارش فرتاک نیوز،

و به نقل از فاکس نیوز، مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا روز شنبه در بیانیه‌ای با تکرار  اتهامات واهی علیه کشورمان و با استناد به پرتاب اخیر یک ماهواره نظامی در تهران خواستار تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران شد.

به دنبال توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای 1+5 در سال 2015، مقرر شد تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران در اواخر اکتبر سال 2020 (مهر 99) منقضی شود.

وزیر خارجه آمریکا که همچون دیگر مقامات کشورش از پرتاب نخستین ماهواره نظامی ایران خشمگین شده است در بیانیه‌ای بار دیگر مدعی شده است که ایران دولت پیشرو در زمینه حمایت از تروریسم است و نباید اجازه خرید و فروش سلاح به آن داده شود.

وی در ادامه مدعی شده است: اعلامیه ایران در روز چهارشنبه مبنی بر قرار گرفتن اولین ماهواره نظامی در مدار نشان داد که برنامه فضایی آن که ایران بر صلح آمیز و غیرنظامی بودن آن اصرار دارد در حقیقت نه صلح آمیز است و نه کاملا غیرنظامی.

وزیر خارجه آمریکا که از پیشرفت‌های ایران در زمینه فضایی به خشم آمده است در ادامه اتهام زنی‌ها به ایران گفت: فناوری مورد استفاده برای پرتاب ماهواره «نور» با آنچه در پرتاب موشک‌های بالستیک به کار می‌رود یکسان و سازگار است.

پامپئو همچنین مدعی شد: همه ملت‌های صلح دوست باید توسعه فناوری‌های ایران در زمینه موشک‌های بالستیک را رد کرده و با یکدیگر برای محدود برنامه‌های موشکی خطرناک ایران متحد شوند.

وی همچنین بار دیگر از اتحادیه اروپا خواست تا افراد و اشخاصی که در برنامه‌های موشکی ایران فعالیت می‌کند را تحریم کند.

پامپئو پیش از این نیز به پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره نظامی ایران واکنش نشان داده بود و ایران را به نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد متهم کرده بود.

وزیر امور خارجه آمریکا که پیش از این نیز بارها اتهامات بی‌اساسی را علیه ایران مطرح کرده است، روز چهارشنبه گذشته بار دیگر با متهم کردن ایران به انجام اقدامات بی‌ثبات‌کننده در منطقه و نقض تعهدات بین‌المللی خود، مدعی شده بود: «امروز سپاه پاسداران که یک موشک [ماهواره‌بر قاصد] را پرتاب کرده است، من اظهارنظر درباره جزئیات آن را به وزارت دفاع واگذار می‌کنم؛ اما وقتی از قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل حرف می‌زنیم، من فکر می‌کنم هر کشوری وظیفه دارد که به سازمان ملل مراجعه کند و ببیند که آیا پرتاب این موشک با قطعنامه‌های شورای امنیت سازگاری دارد یا خیر.»

صبح روز چهارشنبه سوم اردیبهشت‌ماه 1399 ماهواره نظامی ایران با نام «نور» توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و به‌وسیله ماهواره‌بر سه‌مرحله‌ای «قاصد» در مدار 425کیلومتری زمین قرار گرفت.

این پرتاب از پایگاه پرتاب فضایی سپاه در منطقه شاهرود و در کویر مرکزی ایران به انجام رسید، پایگاهی که سالها پیش آماده شده بود تا پرتابگرهای فضایی سنگین سپاه از جمله ماهواره‌بر قائم از آن به فضا پرتاب شود.

ماهواره‌بر قاصد اولین پرتابگر سه‌مرحله‌ای آزمایش‌شده در کشور است. هنوز جزئیاتی از ابعاد و تناژ و قابلیت‌های فنی آن اعلام نشده اما همین تصاویر منتشرشده نشان می‌دهد که سپاه مسیر توسعه پرتابگرهای فضایی خود را با تنوع مورد نیاز پیگیری کرده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۵۸۱۸۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان