//
کدخبر: ۲۹۳۸۲۷ //

کدام رشته های تحصیلی پولساز و پرطرفدار هستند

در دهه های گذشته بسیاری از افراد بدون توجه به فاکتورهای مهم برای انتخاب رشته برای ادامه تحصیل در دانشگاه ها از قبیل بازار کار، میزان علاقه به رشته تحصیلی، میزان درآمد و پولساز بودن یک رشته، سختی رشته، مقدار زمان مورد نیاز برای برگشت سرمایه صرف شده و سایر فاکتورهای مهم، اقدام به انتخاب رشته کرده و به تحصیل در دانشگاه پرداخته اند.

کدام رشته های تحصیلی پولساز و پرطرفدار هستند
به گزارش فرتاک نیوز،

ناآگاهی و کم تجربگی متقاضیان ادامه تحصیل در دانشگاه های کشور و ضعف مدیریت فارغ التحصیلان رشته های مختلف تحصیلی در بازار کار ایران توسط دولت موجب شد تا به تدریج بازار کار برخی از رشته های تحصیلی نظیر مهندسی با کمبود پیشنهاد شغلی و بیکاری مواجه شوند و آمار بیکاری افراد تحصیل کرده افزایش پیدا کند.

در واقع برای برخی از افراد، قبولی در کنکور و ورود به محیط دانشگاه، بیش از هر عامل دیگری اهمیت داشته و توجه چندانی به چشم انداز کاری و آینده شغلی خود در ایران و یا یک کشور خارجی ندارند.

اما امروزه بسیاری از متقاضیان تحصیل در دانشگاه های ایران با دقت و آگاهی بیشتری به ارزیابی رشته های تحصیلی دانشگاه پرداخته و با نیم نگاهی به بازار کار و پولساز بودن رشته تحصیلی در آینده، آن را انتخاب می کنند. 

متاسفانه بازار کار ایران دارای سمت و سویی است که در آن کمتر به رشته های فنی و حرفه ای و یا علوم انسانی توجه می شود و به جز برخی استثنائات، نمی توان با تحصیل در این رشته های دانشگاهی توقع درآمد و پول زیادی را داشت.

از این رو پیشنهاد می کنیم پیش از انتخاب رشته و دانشگاه و شرکت در کنکور، به خوبی در زمینه بهترین رشته های تحصیلی در دنیا و آینده دار تحقیق کرده و از مشاوره کارشناسان این امر استفاده کنید. در ادامه پولسازترین رشته های تحصیلی در ایران و خارج از کشور را به شما معرفی می کنیم:

رشته های تحصیلی پولساز در ایران

پیش از معرفی رشته های پرمخاطب و پولساز در ایران و جهان، باید به این موضوع توجه داشته باشید که علاقه به یک رشته تحصیلی از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و صرف بازار کار خوب و پردرآمد بودن یک رشته نباید آن را انتخاب کرد.

رشته کامپیوتر

رشته کامپیوتر یکی از رشته های تحصیلی پرمخاطب در ایران است که دارای دو گرایش اصلی سخت افزار و نرم افزار بوده و تقاضا برای فارغ التحصیلان این رشته خصوصاً در بخش نرم افزار بسیار زیاد است.

معمولاً در کنار دوره های دانشگاهی در ایران، ممکن است نیاز شود تا در برخی از دوره های جانبی موسسات آموزشی نیز شرکت کنید تا بتوانید به یک فارغ التحصیل و متخصص کامپیوتر شش دانگ و کاملاً به روز تبدیل شوید.

با رجوع به وب سایت های کاریابی، می توانید به راحتی از این موضوع باخبر شوید که بازار کار برنامه نویسی و گرایش نرم افزار در ایران بسیار داغ بوده و حقوق های بسیار خوبی برای این مشاغل در نظر گرفته شده است.

مدیریت بازرگانی گرایش بیمه

همواره رشته های مدیریت در ایران از اقبال خوبی در بازار کار کشور برخوردار هستند و مدیریت بازرگانی گرایش بیمه در ایران جزو رشته های پولساز محسوب می شود. معمولاً فارغ التحصیلان این رشته اطلاعات وسیعی در رابطه با بازاریابی، امور بازرگانی، امور مالی و اقتصادی در حوزه بیمه، روابط انسانی و موارد مهم دیگر دارند و می توانند به عنوان مدیران اجرایی بسیاری از شرکت های فعال مشغول به کار شوند.

داروسازی

در حال حاضر به ازای هر 110 تخت بیمارستان، دو دکتر داروساز عمومی و یک دکتر داروساز بالینی مورد نیاز است. به همان اندازه که دریافت مدرک دکترای داروسازی سخت و زمان بر بوده و دریافت آن زحمت زیادی دارد، بازار کار این رشته تحصیلی هم از وضعیت خوبی در ایران برخوردار است و داروسازی یک شغل و رشته پولساز در ایران محسوب می شود.

با در نظر گرفتن اینکه به طور تقریبی 97 درصد داروهای مورد نیاز کشور در کارخانه های داروسازی داخلی تولید می شود، بسیاری از فارغ التحصیلان این رشته تحصیلی جذب صنایع داروسازی و یا آرایشی و بهداشتی، امور اجرایی وزارت بهداشت و درمان می شوند و یا وظایف مختلف مشاوره دارویی، تحقیقات داروخانه و یا فعالیت در بخش داروهای گیاهی را بر عهده می گیرند.

برخی از داروسازان هم اقدام به دریافت مجوز داروخانه کرده و شغل پولساز مدیریت داروخانه را پیش می گیرند.

علوم آزمایشگاهی

با وسعت هر چه بیشتر انواع ویروس ها، نیاز به مشاغل آزمایشگاهی در ایران و سراسر دنیا بیشتر احساس می شود و باید فارغ التحصیلان این رشته علل ایجاد بیماری های مختلف و عوامل ایجاد کننده آنها را هر چه سریعتر شناسایی کرده و تشخیص دهند.

علوم آزمایشگاهی دارای گرایش های مختلفی نظیر توانبخشی و رادیولوژی است، از بازار کار خوبی برخوردار است و جزو رشته های پولساز حال حاضر ایران محسوب می شود.

 

مدیریت

رشته تحصیلی مدیریت و یا همان MBA در حدود 10 سال است که در دانشگاه های ایران و موسسات آموزشی آزاد تدریس می شود و از بازار کار بسیار خوبی برخوردار است. رشته MBA برای خلق مهارت های مختلف مدیریتی رشته های مختلف مهندسی به کار می رود و یکی از مدارک تحصیلی پرکاربرد مدیریت کسب و کار محسوب می شود.

در حال حاضر اغلب شرکت های دولتی و خصوصی در ایران به مدیرانی در زمینه منابع انسانی، تجارت و کارآفرینی، بازاریابی و مارکتینگ و مدیریت استراتژیک برای پیشبرد کارهای خود نیاز دارند. به همین خاطر رشته مدیریت از بازار کار خوبی در ایران برخوردار بوده و درآمد بسیار خوبی دارد.

حسابداری

یکی دیگر از رشته های پولساز تحصیلی در ایران بدون شک رشته حسابداری است. این بدین خاطر است که در تمامی زمینه های کاری از دفاتر تجاری خصوصی و کوچک گرفته تا کارخانجات تولیدی بزرگ، برای رسیدگی به امور مالی، اظهارنامه مالیاتی و بسیاری از کارهای مرتبط نیاز به یک یا چند حسابدار خبره وجود دارد.

به طور کلی میزان تجربه، دانش و رزومه کاری فارغ التحصیلان این رشته در درآمد آنها تاثیر بسزایی دارد، اما در حالت کلی حسابداری جزو رشته های پولساز در ایران و خارج از کشور محسوب می شود.

به طور کلی می توان اینطور گفت که رشته های پزشکی، کاردرمانی و فیزیوتراپی، مهندسی برق، عمران، مهندسی کامپیوتر، رشته های حقوق، روانشناسی، دندانپزشکی، پیراپزشکی جزو رشته های تحصیلی پرمخاطب و پولساز حال حاضر ایران محسوب می شوند و از بازار کار بسیار خوبی برخوردار هستند.

در این میان بنابر آمار وب سایت salary explorer، رشته های تحصیلی و 10 مشاغل پر درآمد ایران شامل موارد زیر می شوند:

دکتر متخصص جراحی با میانگین درآمد 16 میلیون و هفتصد هزار تومان
قاضی دادگاه با میانگین درآمد 14 میلیون تومان
وکالت با میانگین درآمد 11 میلیون و 300 میلیون تومان
مدیر بانک با میانگین درآمد 10 میلیون 700 هزار تومان
مدیر اجرایی CEO با میانگین درآمد 10 میلیون تومان
مدیر ارشد مالی با میانگین درآمد 9 میلیون و 330 هزار تومان
ارتودنسی با میانگین درآمد 9 میلیون تومان
استاد دانشگاه با میانگین درآمد 8 تا 12 میلیون تومان
خلبان با میانگین درآمد 6 میلیون و 600 هزار تومان
مدیر بازاریابی با میانگین درآمد 6 میلیون تومان

رشته های تحصیلی پولساز بین المللی

در مقابل رشته های تحصیلی پولساز در ایران، بد نیست با رشته های تحصیلی پردرآمد بین المللی برای پذیرش تحصیلی آشنا شوید:

جراح مغز و اعصاب با میانگین درآمد 381.500 هزار دلار در سال
متخصص بیهوشی با میانگین درآمد 208.000 هزار دلار در سال
توسعه دهنده نرم افزار یا برنامه نویس با میانگین درآمد ساعتی 45 دلار و سالانه 103.620 هزار دلار
مدیر ارشد اجرایی با میانگین درآمد 184.460 هزار دلار در سال
متخصص پوست با میانگین درآمد 212.900 هزار دلار در سال
فیزیوتراپ با میانگین درآمد ساعتی 38 دلار و سالانه 87.930 هزار دلار
تحلیل گر مالی با میانگین درآمد ساعتی 37 دلار و سالانه  85.660 هزار دلار در سال
مترجم همزمان با میانگین درآمد ساعتی 22 دلار و سالانه 49.930 هزار دلار در سال
متخصص آموزش و توسعه با میانگین درآمد ساعتی 29 دلار و سالانه 61.210 هزار دلار در سال
سرپرست پایگاه داده با میانگین درآمد ساعتی 37 دلار و سالانه  93.750 هزار دلار در سال

در این میان رشته های تحصیلی و مشاغل دیگری از جمله تحلیلگر امنیت اطلاعات، بانکداری، مهندسی نفت، خلبانی، مهندسی هوا-فضا، پرستاری، پزشک ورزشی، حسابدار رسمی، متخصص زنان و زایمان، روانشناس، رادیولوژیست، مهندس مکانیک، جراح قلب و عروق، توسعه دهنده وب سایت و لجستیک نیز جزو رشته های تحصیلی پردرآمد و پولساز بین المللی محسوب می شوند.

به شما توصیه میکنیم اگر به رشته های مهندسی علاقه مند هستید حتماً با بهترین رشته های مهندسی برای اپلای نیز آشنا شوید و در نهایت اگر قصد دارید تا برای چند سال آینده تحصیلی و کاری خود برنامه ریزی کرده و به تحصیل در رشته ای مشغول شوید که دارای بازار کار بسیار خوب است، حتماً به علایق اصلی خود رجوع کرده و با استفاده از یک مشاوره تحصیلی همه جانبه و تخصصی، بهترین انتخاب را برای تحصیل در دانشگاه انجام دهید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۹۳۸۲۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان