//
کدخبر: ۱۷۹۲۵۶ //

ابراز تاسف 'می' از تعلل انگلیس در خروج از اتحادیه اروپا

«ترزا می» که برای شرکت در نشست اضطراری سران 27 کشور اروپایی درباره تاخیر بیشتر مهلت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به بروکسل سفر کرده است، از اینکه لندن تاکنون این اتحادیه را ترک نکرده ابراز تاسف کرد.

ابراز تاسف 'می' از تعلل انگلیس در خروج از اتحادیه اروپا
به گزارش فرتاک نیوز،

کمتر از دو روز مانده به ضرب‌الاجل اتحادیه اروپا برای خروج لندن از بروکسل، نخست‌وزیر انگلیس در گفت‌وگو با خبرنگاران یادآورشد که اینجا در کنار رهبران اروپایی هستم تا مهلت برگزیت را برای مدت کوتاهی تمدید کنم. می‌دانم برخی به دلیل برگزاری این نشست اضطراری خرسند نیستند چون معتقدند که انگلیس بایستی تاکنون اتحادیه اروپا را ترک کرده بود.
می همچنین پارلمان کشورش را که تاکنون سه بار با طرح موردنظر دولت درباره نحوه خروج از اتحادیه اروپا مخالفت کرده مقصر دانست و افزود: اما دولت لندن تلاش می‌کند تا راهی را برای حرکت به جلو پیدا کند، چنانچه ما با حزب مخالف دولت مذاکرات سازنده‌ای را داشتیم و این مذاکرات فردا هم ادامه خواهد داشت.
«می» هدف اصلی نشست امروز را تمدید مهلت برگزیت برای رسیدن به توافق با اتحادیه اروپا خواند و یادآور شد که انگلیس در این رابطه 30 ام ژوئن (یازده خرداد) را پیشنهاد کرده اما ممکن است پیش از برگزاری انتخابات پارلمان اروپا (23 می) این اتحادیه را ترک کند.
وی در مقابل پرسشی درباره تمدید طولانی‌تر برگزیت و این احتمال که اتحادیه اروپا ضرب‌الاجل برگزیت را فراتر از 30 ژوئن(9 تیر) تعیین کند، پاسخ روشنی را ارائه نداد و تصریح کردکه دولت قصد دارد تا پیش از زمان یادشده اتحادیه اروپا را ترک کند. نخست‌وزیر انگلیس هدف اصلی دولت را خروج با توافق از اتحادیه توصیف و تصریح کرد که این مساله به نفع همه خواهد بود.
سران کشورهای اتحادیه اروپا امشب برای دومین بار درباره تمدید مهلت برگزیت تصمیم‌گیری خواهند کرد. «می» در روزهای گذشته با برخی از رهبران کشورهای اروپا ازجمله آلمان، فرانسه و رئیس شورای اروپا دیدار و درباره تمدید برگزیت رایزنی کرده است.
پیش‌نویس بیانیه رهبران کشورهای اتحادیه اروپا که قرار است امشب درباره این موضوع تصمیم‌گیری کنند حاکی است که برگزاری انتخابات پارلمان اروپا توسط انگلیس یکی از شروط موافقت با تاخیر در برگزیت است. درصورتی‌که انگلیس این شرط را اجرا نکند، اتحادیه اروپا در اول ژوئن (شنبه 11 خرداد) انگلیس را اخراج خواهد کرد. 
هنوز تاریخ نهایی برای تاخیر موردتوافق اتحادیه اروپا برای برگزیت نهایی نشده و عصر امروز دیپلمات‌های اروپایی در این خصوص بحث خواهند کرد. بر اساس پیش‌نویس بیانیه رهبران اروپایی، اتحادیه اروپا با 'تمدید مهلت برای اجرای برگزیت موافقت خواهد کرد تا فرصت لازم برای تصویب توافق خروج فراهم شود '. 
درصورتی‌که انگلیس و اتحادیه اروپا این توافق را تصویب کنند، این مهلت ممکن است کوتاه شود. رهبران اروپایی تاکید خواهند کرد که اگر انگلیس در روزهای 23 تا 26 ماه مه همچنان عضو اتحادیه اروپا باشد و تا 22 مه توافق خروج را تصویب نکرده باشد، در این صورت این کشور باید انتخابات پارلمان اروپا را برگزار کند. اگر انگلیس به این تعهد خود عمل نکند، خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در روز اول ژوئن عملی خواهد شد. 
چندین دیپلمات اروپایی گفته‌اند که تمدید یک‌ساله مهلت برگزیت که 'دونالد توسک' رئیس شورای اتحادیه اروپا پیشنهاد کرده بعید است که مورد موافقت قرار گیرد و چندین کشور اروپایی با فرانسه اتفاق‌نظر دارند که این مهلت بسیار طولانی است.
یک سخنگوی دولت فرانسه گفت: خروج بی توافق انگلیس از اتحادیه اروپا آخرین گزینه موردنظر ماست اما پاریس خود را برای آن آماده کرده است. وی افزود، فرانسه با تمدید برگزیت موافقت خواهد کرد اما از انگلیس می‌خواهد که دورنمای روشنی را از برنامه خود ارائه دهد.
انگلیس قرار بود جمعه دو هفته پیش رسما از اتحادیه اروپا خارج شود، اما اختلاف های داخلی بر سر آینده همکاری‌های تجاری با اروپا و وضعیت ایرلندشمالی در آینده مرزبندی‌های اقتصادی، موانع جدی ایجاد کرده است. جمعه این هفته آخرین‌مهلتی است که اگر اتحادیه اروپا با تمدید برگزیت مخالفت کند، انگلیس مجبور خواهد شد تا اتحادیه اروپا را بدون دست‌یابی به توافق ترک کند. گزارش‌ها حاکی است که اقتصاد انگلیس در صورت خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا 8 درصد ضعیف‌تر خواهد شد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۷۹۲۵۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان