//
کدخبر: ۱۲۶۳۴ //
محمدی:

مأموران خاطی فرودگاه جده محاکمه شدند/ عربستان انتظارات ایران را تامین کند، مسیر اعزام حجاج ایرانی باز خواهد شد

سرپرست سازمان حج و زیارت گفت: مذاکرات ما با طرف سعودی پیشرفت نسبی داشته و اگر در ارتباط با تحقق انتظارات مورد تاکید، به نتیجه دست پیدا کنیم، مسیر حج برای زایران ایرانی باز خواهد شد.

مأموران خاطی فرودگاه جده محاکمه شدند/ عربستان انتظارات ایران را تامین کند، مسیر اعزام حجاج ایرانی باز خواهد شد
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت، حمید محمدی رئیس هیئت حج جمهوری اسلامی ایران، پیش از ظهر امروز درباره سفر اخیر هیئت مذاکره کننده حج جمهوری اسلامی ایران به عربستان و نتایج مذاکرات اظهار داشت: با عنایت به قطع روابط دو جانبه میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی و همچنین محرومیت زایران ایرانی از حضور در حج گذشته، طبیعتا ابعاد و موضوعات ویژه‌ای وجود داشته است که به عنوان انتظارات جمهوری اسلامی ایران و حجاج ایرانی که لازم بود در این مذاکرات تصریح و تاکید کنیم که بدین منظور جلسات متعددی در این ارتباط ما بین طرفین در سطح روسای هیئت های طرفین به ریاست سرپرست سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران و وزیر حج و عمره عربستان و هم چنین در سطح کارشناسان برگزار شد.

سرپرست سازمان حج و زیارت افزود: در این جلسات بر اساس دسته بندی مورد نظر، برخی  موضوعات از جمله تحقق و حفظ امنیت، عزت و کرامت زایران، خدمات پزشکی، خدمات کنسولی و دیگر مباحث و موضوعات مورد نظر را مطرح کردیم و به صورت صریح، قاطع و شفاف انتظارات مورد نظر جمهوری اسلامی ایران را تبیین و تصریح کردیم. مذاکرات با پیشرفت نسبی همراه بود.

سرپرست سازمان حج و زیارت در این خصوص ادامه داد: در ارتباط با موضوعات مهمی از جمله موضوع محاکمه ی دو پلیس خاطی فرودگاه جده که یکی از انتظارات جدی و به حق مردم ایران بوده است که پیش از این در خصوص سرنوشت این دو پلیس ابهاماتی وجود داشت، در این مذاکرات سعودی ها تصریح کردند که این دو پلیس رسما محاکمه شده‌اند و اکنون در حال گذراندن دوران محکومیت خود هستند.

محمدی در ادامه افزود: بحث محرومیت از خدمات پزشکی به حجاج ایرانی و ممنوعیت در این خصوص به ویژه در مشاعر مقدس یکی از مشکلات جدی ما بود که سعودی ها این مسأله را نیز پذیرفتند و این محدودیت و ممنوعیت رفع شد.

رئیس هیئت حج جمهوری اسلامی ایران، در خصوص ارایه ی خدمات کنسولی به حجاج ایرانی با توجه به فقدان روابط دوجانبه میان دو کشور و فعال نبودن سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در جده گفت: سعودی ها چارچوب موضوع ارایه ی خدمات کنسولی با حضور کارشناسان کنسولی ما را پذیرفتند و طبیعتاً بر سر راه کارها و ساز کارهای اجرایی ارایه ی خدمات کنسولی هنوز در حال مذاکره هستیم.

سرپرست سازمان حج و زیارت کشورمان حفظ امنیت، عزت، کرامت و حرمت حجاج ایرانی را موضوع محوری جمهوری اسلامی ایران در این مذاکرات دانست و گفت: بر این اساس طرف سعودی تاکید کرد که مانع برخوردهایی مغایر تکریم با زایران ایرانی در مبادی ورودی که سعودی ها تاکید کردند این اصل را به خواهد شد و تدابیر لازم برای این که این موارد به ویژه در فرودگاه های عربستان مورد توجه قرار گیرد را خواهند داشت.

وی ادامه داد: مذاکرات ما با طرف سعودی پیشرفت نسبی داشته و اگر در ارتباط با سایر موارد هم به نتیجه برسیم، مسیر حج برای زایران ایرانی باز خواهد شد و حجاج ما به حج مشرف خواهند شد. بدیهی است تا زمانی که به نتیجه ی مورد انتظار و مورد نظر جمهوری اسلامی ایران و حجاج کشورمان دست یابیم، این مذاکرات ادامه خواهد داشت.

وی در خصوص تعهدات سعودی در خصوص مسایل مطرح شده در مذاکرات گفت: در خصوص موضوعاتی که به آن اشاره شد، عربستان بعضی از آن ها را صراحتا پذیرفته و در خصوص تامین برخی دیگر از مطالبات خود همچنان در حال رایزنی هستیم که همه ی این موارد در جلسات متعدد تشریح و تبیین و تصریح شده و مصادیق آن مشخص شده است. با عنایت به سیاست رسمی جمهوری اسلامی ایران در تحقق حج عزت مندانه، اگر همه ی موارد مذکور مورد توافق طرفین قرار گیرد، مسیر بسته شده، بازگشایی خواهد شد و اعزام زایران ایرانی به حجی مبتنی بر امنیت و عزت و کرامت به عنوان واجب شرعی انجام خواهد پذیرفت.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۲۶۳۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان