//
کدخبر: ۸۴۴۸۸ //
روز 13 فروردین، روز طبیعت گردی و بهره‌بردن از مواهب خدادادی

۱۳ بدر؛ روزی که نحس نیست/ رسوم بخت‌گشایی در ۱۳ بدر

هر ساله در آخرین روز تعطیلات نوروز که به آن ( سیزده بدر یا روز آشتی با طبیعت ) گفته می‌شود و از جشن‌های نوروزی ایران به شمار می‌رود، افراد بسیاری جهت گذراندن ساعاتی در کنار خانواده و دامان طبیعت به اطراف شهرها و پارک‌ها و مناطق خوش آب و هوا می‌روند و اینگونه آماده شروع مجدد فعالیت‌های روزمره کاری خود می شوند.

13 بدر؛ روزی که نحس نیست/ رسوم بخت‌گشایی در ۱۳ بدر
به گزارش فرتاک نیوز،

 روز 13 فروردین، روز طبیعت گردی و بهره‌بردن از مواهب خدادادی است. روزی که ایرانیان به پاسداشت سنت‌های گذشته، روز را خارج از خانه و در دامان طبیعت سپری می‌کنند، اما بی‌توجهی‌ برخی از گردشگران، گاه موجب وارد شدن خسارت‌های جبران ناپذیری به عرصه‌های طبیعی شده است.

سیزدهم فروردین یکی از روزهایی است که طبیعت به‌دلیل بی مبالاتی ما بیشترین آسیب‌ها را متحمل می‌شود، پس امسال عهد ببندیم در روز طبیعت میهمانی خوب برای طبیعت باشیم و اصول و الزامات طبیعت گردی را رعایت کنیم و به دیگران نیز آموزش دهیم.

بی‌تردید، می‌توان از امسال تصمیم گرفت که با در پیش‌گرفتن روش‌های اصولی‌تر، محیط زیستی سالم داشت. محیط زیست داشته‌ای است عمومی و همه نسبت به حفظ آن مسئول هستیم. پس از امروز که در آستانه روز طبیعت است، با خود عهد ببندیم که رعایت اصول مهم در حفظ طبیعت و محیط زندگی را سرلوحه کارها قرار دهیم و بدانیم که رفتار هر شهروند می‌تواند الگویی برای دیگران باشد.

رسوم بخت‌گشایی در ۱۳ بدر

سبزه گره زدن در روز «سیزده بدر» یکی از اعمالی است که هر ساله زن، مرد، پیر و جوان آن را انجام می‌دهند اما گفته می‌شود این امر بیشتر برای بخت‌گشایی جوانان است که به ویژه دختران دم‌بخت آن را به جا می‌آورند.

با توجه به اطلاعاتی که در کتاب‌های تاریخی از جمله «سنی ملوک الارض و انبیاء» حمزه اصفهانی، جلد دوم کتاب «مروج الذهب» علی بن حسین مسعودی و کتاب «آثار الباقیه» ابوریحان بیرونی آمده است، مشیه و مشیانه روز سیزده فروردین با هم ازدواج می‌کنند و به وسیله گره زدن دو شاخه پایه ازدواج خود را بنا می‌گذارند. این مراسم را به ویژه دختران و پسران دم بخت انجام می‌دادند و امروز هم دختران و پسران برای بستن پیمان زناشویی نیت می‌کنند و سبزه گره می‌زنند.

13 بدر؛ روزی که نحس نیست

یکی از پیام‎های سیزده بدر این است که دوازده روز تعطیلات نوروز که نماد دوازده ماه سال بوده است، تمام می‌شود و در روز سیزدهم باید طبیعت را نظافت کرد و از فردای آن روز آماده کار شد.

عده ای آنقدر بر روی نحسی عدد سیزده فروردین تاکید می‌کنند، در حالی که هیچ محقق یا هیچ کتاب تاریخی سندی در خصوص نحسی سیزده بدر ارائه نکرده است.

هیچ عددی در بین اعداد، چه از نظر علم نجوم و چه از نظر باستان شناسی و دیرینه شناسی، نحس و بد یمن نبوده، بلکه حتی این اعداد نیز گاهی خوش قدم بوده‌اند.

ایرانیان هیچگاه در گاهشمار خویش روز نحس نداشته‌‎اند بلکه روز سیزدهم فروردین، روز شکرگزاری سال نو در دل طبیعت و همراه شدن با این نعمت خدادادی است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۸۴۴۸۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان