//
کدخبر: ۸۴۳۴۹ //

آشنایی با آداب و رسوم مردم بیرجند در روز طبیعت

در روز سیزدهم فروردین مردم به قصد رفتن به دشت و سبزه زار از خانه‌های خود بیرون می‌آیند و آنچه از آجیل و شیرینی از ایام عید باقی مانده است در آن روز به مصرف می‌رسانند.

آشنایی با آداب و رسوم مردم بیرجند در روز طبیعت
به گزارش فرتاک نیوز،

سیزده بدر در سیزدهمین روز فروردین ماه، آخرین مراسم از  آیین‌های نوروزی است و این روز در تقویم رسمی ایران روز طبیعت نامگذاری شده و مردم بیرجند این روز را بنا بر سنت فرهنگی و دیرینه به دامن طبیعت می‌روند.

مردم بیرجند هم در این روز به قصد گردش و تفریح در طبیعت از خانه بیرون می‌روند و افرادی که باغ و یا مکانی نزدیک شهر دارند به همراه اعضای خانواده به آنجا رفته و دیگر افراد هم از تفرجگاه‌های اطراف روستاها استفاده می‌کنند.

بنده دره، بند امیرشاه، چهارده، شوکت آباد، بیدخت، دامنه رشته کوه باقران، مجموعه باغ‌های اکبریه، امیرآباد و رحیم آباد از جمله مناطق دیدنی بیرجند است که مردم این شهر برای گذراندن سیزدهمین روز سال نو به این مکان‌ها می‌روند.

مردم بیرجند به تبعیت از آداب و رسوم گذشتگان خود این رسوم را اجرا کرده و خود را در آخرین روز از تعطیلات نوروزی به دامان طبیعت می‌سپارند تا سال خوبی را برای خود رقم بزنند.

مدیرکل محیط زیست خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: محیط زیست استان آماده دریافت ماهیان قرمز همشهریان است.

پرویز آرامنش ادامه داد: 50 هزار پلاستیک جمع‌آوری زباله در روز ۱۳ فروردین، بین طبیعت دوستان توزیع می‌شود.

وی تاکید کرد: برای پاکسازی طبیعت و جلوگیری از رهاسازی زباله‌های ناشی از حضور مردم و گردشگران در طبیعت کارکنان این اداره در خروجی شهرها و تفرجگاه‌های استان  پلاستیک جمع‌آوری زباله توزیع می‌کنند.

مدیرکل محیط زیست خراسان‌جنوبی اظهار کرد: از مردم می‌خواهیم با رعایت اخلاق طبیعت گردی و به کاربستن توصیه‌های زیست محیطی، در حفظ و حراست طبیعت و محیط زیست کوشا باشند.

آرامنش افزود: مردم در صورت مواجهه با تخلف‌هایی همچون آلودگی محیط هوا، زباله و پسماندها و شکارحیات وحش با سامانه 1540 تماس بگیرند.

وی تصریح کرد: برخی همشهریان، رهاسازی ماهی قرمز در رودخانه‌ها را که امری پسندیده می‌دادند اما مشاهده شده برخی شهروندان در 13 فروردین ‌و پایان ایام نوروز با دلسوزی اقدام به رهاسازی ماهی قرمز خود در رودخانه‌ها می‌کنند تا حیات خود را ادامه دهند.

وی ادامه داد: در صورتی که باید از انجام این عمل به ظاهر خیرخواهانه خودداری کرد چرا که ماهیان قرمز به صورت بالقوه برای آبزیان بومی استان خطرآفرین هستند.

مدیرکل محیط زیست خراسان‌جنوبی افزود: ماهی قرمز، گونه‌ای غیربومی بوده و می‌تواند با گونه‌های بومی ساکن رودخانه‌ها و سدهای استان بر سر منابع به رقابت بپردازند و منجر به حذف گونه‌های بومی از زیستگاه‌های طبیعی خود شوند.

آرامنش ادامه داد: ماهیان قرمز گونه‌ای مقاوم هستند که به سرعت تکثیر می‌یابند و با شرایط محیطی خود را وفق می‌دهند و احتمال وجود بعضی از بیماری‌ها در این گونه آبزی وجود دارد که منجر به انتشار آن در منابع آبی می‌شود.

وی اظهار کرد: شهروندان اگرچه بنا بر سنت گذشته اقدام به خرید این ماهی‌ها می‌کنند که اگر نخرند و جایگزین داشته باشند، بهتراست؛ اما از رهاسازی این گونه‌های مهاجم در رودخانه‌های جاری اجتناب کنند تاگونه‌های بومی از بین نرود.

 مدیرکل محیط زیست خراسان‌جنوبی یادآور شد: همشهریان در صورت تمایل می‌توانند ماهی‌های قرمز خود را در روز انس با طبیعت تحویل اداره کل حفاظت محیط زیست استان بدهند.

سنت دیرینه سیزده بدر، امسال با وفات حضرت زینب(س) مصادف شده است که می‌توان در کنار پاسداشت این آیین‌ها از اصول اسلامی نیز تبعیت کرد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۸۴۳۴۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان