//
کدخبر: ۴۴۳۱۴۷ //
حج عمره

اعزام حج عمره ۱۴۰۲ همچنان در هاله ابهام

در پی تعلیق طولانی مدت سفر حج عمره، برخی از زائران انصراف داده و خواهان دریافت وجوه پرداختی خود هستند و به گفته این مسئولان میزان انصرافی ها بسیار ناچیز و اندک بوده است و بیشتر زائران منتظر و امیدوار به تعیین وضعیت عمره هستند.

 اعزام حج عمره ۱۴۰۲ همچنان در هاله ابهام
به گزارش فرتاک نیوز،

ماجرای حج عمره ۱۴۰۲ بسیار پیچیده تر از آنچه فکرش را کنیم شده است و همچنان هم خبری از تغییر وضعیت موجود و اعزام زائران نیست و باید دید عمر حل مشکل حج عمره به امسال قد خواهد داد یا نه؟

اواسط دی ماه امسال قرار بود پس از وقفه ۹ ساله در اعزام زائران ایرانی به حج عمره، مردم عازم سرزمین وحی شوند اما حدود ۲۰ روز از زمانی که توسط سازمان حج و زیارت برای آغاز اعزام اعلام شده بود گذشته و هنوز یک کاروان هم راهی عربستان نشده است.

مسئله حج و عمره و سایر موضوعات مورد اهتمام دو کشور موضوع گفت‌و‌گوی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در جده با معاون امیر مکه مکرمه بود.

اتفاقی که به گفته مسئولان ناشی از صادر نشدن مجوز پرواز از سوی عربستان سعودی است و رایزنی ها هم برای تغییر شرایط توسط نهادهای مربوطه ادامه دارد. سازمان هواپیمایی هم در آخرین اطاعیه خود اعلام کرده است مشکل اصلی برای صدور مجوز پرواز از سوی عربستان مربوط به برخی توافقات بین سازمان هواپیمایی دو کشور است که برای حل آن نیز از طرق مختلف در حال رایزنی هستیم.

اما در پی تعلیق طولانی مدت سفر حج عمره، برخی از زائران انصراف داده و خواهان دریافت وجوه پرداختی خود هستند. براساس گزارش ایسنا، پیگیری های صورت گرفته از سازمان حج و زیارت حکایت از آن دارد که ثبت‌نام در کاروان‌ها متوقف شده است و مسئولان این سازمان نیز از انصراف تعدادی از زائران خبر داده اند.

به گفته این مسئولان میزان انصرافی ها بسیار ناچیز و اندک بوده است و بیشتر زائران منتظر و امیدوار به تعیین وضعیت عمره هستند.

پیش از این هم محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده بود زائران می توانند در صورت تمایل به انصراف وجوه دریافتی خود را پس بگیرند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. موضوعی که غلامرضا رضایی، معاون سامان حج و زیارت هم بر آن تاکید داشت و پیش از این گفته بود: «افراد اگر به هر دلیلی دیگر نمی‌خواهند بیش از این منتظر مشخص شدن زمان اعزام‌ها باشند، می‌توانند وجوه پرداختی خود را پس بگیرند. این افراد با ثبتِ انصراف خود در سامانه ثبت‌نام، می‌توانند فرم انصراف را دریافت کنند و با مراجعه به بانک برای استرداد وجوه پرداختی خود اقدام کنند. بعد از طی این مراحل، حداکثر تا ۲۴ ساعت پول به حساب آن‌ها واریز خواهد شد.»

البته این اتفاق یک نگرانی را برای زائران انصرافی ایجاد می کند و آن هم از بین رفتن اولویت شان در اعزام است که معاون سازمان حج و زیارت هم به این نگرانی پاسخ داده است، به گفته رضایی، افرادی که قصد پس گرفتن وجوه پرداختی خود را دارند، نوبتشان برای اعزام محفوظ است و به محض اینکه ظرفیتی برای اعزام تعیین شود، در اولویت خواهند بود.

تا پیش از تعلیق عمره و توقف ثبت‌نام آن، بیش از ۱۷۰ هزار نفر از ودیعه‌گذاران اطلاعات خود را برای این سفر ثبت کرده بودند که کمتر از یک‌سوم این افراد با پرداخت هزینه، ثبت‌نام خود را قطعی کرده بودند.

عمره طبق تقویم عربستان معمولا تا پیش از آغاز مناسک حج تمتع انجام می‌شود و با توجه به آنچه اعلام شده است، حج تمتع ۱۴۰۳ از اوایل ماه ذی‌القعده (دهه سوم اردیبهشت‌ماه) آغاز خواهد شد و بدین ترتیب زمان چندان زیادی برای حج عمره باقی نمانده است و باید دید این ماجرا تا چه زمانی در هاله ای از ابهام قرار خواهد گرفت و به عمر انتظار مردم برای عمره یک سال دیگر افزوده خواهد شد یا نه؟

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۴۳۱۴۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان