//
کدخبر: ۴۳۱۸۵۹ //

هفته پُرخبر سازمان سنجش و تغییر زمان نام‌نویسی کنکور/تقویت ضرب‌آهنگ دیپلماسی علمی ایران

مجموعه آموزش عالی در هفته دوم آبان‌ با اخبار مختلفی به فعالیت خود ادامه داد؛ سازمان سنجش آموزش کشور مانند همیشه پُرخبر بود و ضمن پایان و آغاز زمان نام‌نویسی آزمون‌های ارشد و دکتری، تاریخ ثبت‌نام کنکور سراسری به پنجم آذر تغییر یافت و دیدارها با مقامات علمی و فرهنگی کشورهای عراق و افغانستان، ضرب‌آهنگ دیپلماسی علمی کشور را در مسیر رشد قرار داد.

هفته پُرخبر سازمان سنجش و تغییر زمان نام‌نویسی کنکور/تقویت ضرب‌آهنگ دیپلماسی علمی ایران
به گزارش فرتاک نیوز،

دانشگاه‌ها و دانشگاهیان دومین هفته از دومین ماه تحصیلی سال را با اخبار مختلفی گذراندند. دوشنبه گذشته خبری مبنی بر عارضه خفیف قلبی وزیر علوم در برخی رسانه‌ها منتشر شد و در نهایت روابط عمومی وزارت علوم خبر داد که محمدعلی زلفی گل در سفر پنجشنبه و جمعه گذشته (۱۱ و ۱۲ آبان) به قم دچار عارضه خفیف قلبی شد ولی وضعیت وی پس از مراجعه به مرکز درمانی، اکنون پایدار شده و بهبود یافت.

محمدعلی زلفی‌گل که برای دیدار با برخی مراجع عظام تقلید، شرکت در بیست و نهمین کنفرانس شیمی آلی ایران روزهای پنج‌شنبه و جمعه ۱۱ و ۱۲ آبان به قم سفر کرده بود، در خلال برنامه‌های خود در این سفر استانی، دچار عارضه خفیف قلبی شد.

سازمان سنجش، تغییر زمان ثبت‌نام کنکور و پایان و آغاز نام‌نویسی ارشد و دکتری

سازمان سنجش آموزش کشور هم مانند همیشه پرخبر بود. روند نام‌نویسی در آزمون کارشناسی ارشد که از هفتم آبان آغاز شده بود، در نهایت چهارشنبه ۱۷ آبان با نام‌نویسی نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر در این آزمون پایان یافت و ثبت نام برای آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ از همین روز آغاز شد و قرار است تا روز سه‌شنبه (۲۳ آبان) ادامه یابد.

البته سازمان سنجش خبر دیگری هم داشت و سرپرست معاونت آزمون‌های این سازمان از آغاز زمان نام نویسی نوبت اول آزمون سراسری و آزمون رشته‌های تحصیلی پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی سال ۱۴۰۳ از پنجم آذر امسال خبر داد، در حالیکه پیشتر قرار بود نام‌نویسی برای کنکور ۱۴۰۳ آبان ماه انجام شود.

170724436

علی صدر گفت: با توجه به تغییر زمان ثبت نام آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکتری سال ۱۴۰۳ برای جلوگیری از تداخل برنامه‌های زمانی نام نویسی آزمون‌ها، تاریخ نام نویسی نوبت اول آزمون سراسری و آزمون پذیرش اختصاصی دانشجومعلم در پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی از پنجم آذر سال ۱۴۰۲ تا ۱۱ آذر ماه خواهد بود.

حضور ۸۰ دانشگاه ایران در رتبه‌بندی دانشگاه‌های کشورهای گروه دی‌هشت

رییس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام نیز از نتایج رتبه‌بندی دانشگاه‌های کشورهای گروه دی‌هشت ۲۰۲۰ خبر داد و گفت این نتایج نشان می‌دهد کشورهای ترکیه، جمهوری اسلامی ایران و پاکستان و اندونزی بیشترین تعداد دانشگاه های حاضر در رتبه بندی را دارند.

سید احمد فاضل‌زاده بیان کرد: به منظور رتبه بندی دانشگاه‌های کشورهای گروه دی‌هشت، اطلاعات پژوهشی هزار و ۶۲۲ سازمان از کشورهای عضو گروه در پایگاه اطلاعاتی این‌سایت/ InCites در فاصله سال‌های ۲۰۲۰-۲۰۱۸ بررسی شده است. از بین این سازمان‌ها، دانشگاه هایی که بیش از ۱۵۰ مدرک را در این بازه زمانی منتشر کرده بودند جامعه هدف رتبه بندی را تشکیل دادند. تعداد دانشگاه‌هایی که این شرایط را داشتند ۴۹۶ دانشگاه بود که در رتبه بندی سال ۲۰۲۲ حضور یافتند.

وی افزود: تعداد دانشگاه های حاضر در رتبه‌بندی دانشگاه های کشورهای گروه دی‌هشت، نشان می‌دهد کشورهای ترکیه، جمهوری اسلامی ایران، پاکستان و اندونزی بیشترین تعداد دانشگاه های حاضر در رتبه بندی را داشته اند.

 

170724434

ایران و عراق به‌دنبال گسترش و ارتقای سطح همکاری‌های علمی

قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل و رایزن فرهنگی عراق در ایران هم این هفته در دیدار با رایزن فرهنگی عراق در ایران بر ضرورت گسترش و ارتقای سطح همکاری‌های علمی دو کشور در سطح کلان تأکید کردند.

ارتقای سطح همکاری‌های علمی از سطح موضوع رفت و آمد دانشجویی به سطح تبادلات پژوهشی و انتقال فناوری محور گفت‌وگوی وحید حدادی‌اصل قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل و یاسر عبدالزهرا الحجاج رایزن فرهنگی عراق در ایران بود.

رییس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم در این دیدار به اجلاس مشترک روسای دانشگاه‌های ایران و عراق و حضور ۲۵ رییس دانشگاه عراقی در ایران اشاره کرد و گفت: باید تلاش کنیم تفاهم‌نامه‌های امضا شده در این اجلاس به قرارداد تبدیل و اجرایی شوند.

قائم وزیر علوم در امور بین الملل گفت: اجلاس مشترک روسای دانشگاه‌های ایران و عراق به یک الگو تبدیل شده است و کشورهایی مانند چین و پاکستان هم از ما می‌خواهند اجلاس مشترک در این سطح برگزار کنیم.

ایجاد و توسعه زمینه همکاری‌های علمی ایران و عراق در زمینه پارک‌های علم و فناوری و انتقال فناوری از ایران به عراق از دیگر تاکیدات رییس مرکز همکاری‌های علمی و بین المللی وزارت علوم در این دیدار بود.

وی با بیان اینکه مدیریت منابع آب و وجود ریزگرد به عنوان مساله مشترک دو کشور اظهار داشت: همین دو موضوع می‌تواند سرآغاز همکاری‌های پژوهشی، فناوری و حتی اقتصادی باشد. عراق کشوری است که هیچ محدودیتی برای افزایش همکاری‌های علمی با آن نداریم.

ابلاغ آیین‌نامه حمایت از دانشجویان سرآمد دانشگاه‌ها

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در هفته ای که گذشت آیین‌نامه جامع شناسایی و حمایت از دانشجویان سرآمد را برای اجرا به دانشگاه‌های سراسر کشور ابلاغ کرد. آیین نامه جامع شناسایی و حمایت از دانشجویان سرآمد دانشگاه‌ها که از سوی سازمان امور دانشجویان تهیه و تنظیم شده است، از سوی وزارت علوم به دانشگاه‌های سراسر کشور ابلاغ شد.

برنامه‌ریزی و تمهیدات لازم برای شناسایی و جلب مشارکت فعالانه دانشجویان از جمله راهکارهایی است که می‌تواند جایگاه دانشگاه را آنگونه که شایسته بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و سند نقشه جامع علمی کشور است، به نمایش بگذارد.

 

براساس اعلام سازمان امور دانشجویان، ‌ در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب و بر اساس تکالیف معین در سند تحول دولت مردمی نسبت بر زیست سالم دانشجویی و همچنین با عنایت به اولویت‌های پنج گانه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به منظور شناسایی استعدادهای برتر، معرفی الگوهای مناسب دانشجویی و تشویق دانشجویان به افزایش فعالیت داوطلبانه و جهادی و تلاش برای نوآوری و فعالیت‌های موثر آموزشی، پژوهشی، فناورانه، نوآورانه، مهارتی، تجاری‌سازی، فرهنگی، ورزشی و هنری و حمایت از دانشجویان سرآمد، این آیین نامه تدوین و ابلاغ شده است.

برنامه‌ریزی و تمهیدات لازم برای شناسایی و جلب مشارکت فعالانه دانشجویان از جمله راهکارهایی است که می‌تواند جایگاه دانشگاه را آنگونه که شایسته بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و سند نقشه جامع علمی کشور است، به نمایش بگذارد.

در بخشی از آیین‌نامه آمده است: دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور افزون بر مسئولیت آموزش، انتقال دانش و آماده ساختن دانشجویان برای ورود به عرصه‌های تخصصی، رسالت مهم تربیت انسان‌های کارآمد، اخلاق‌گرا، متعهد، مسئولیت‌پذیر و متخصص تراز انقلاب اسلامی را بر عهده دارند.

توسعه همکاری‌های دانشگاه‌های علامه و ننگرهار افغانستان

رییس دانشگاه ننگرهار و هیات همراه نیز این هفته با رییس دانشگاه علامه‌ طباطبائی دیدار و درباره گسترش همکاری مشترک علمی و تبادل پژوهشگر و دانشجو، گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

خلیل احمد محمود بهسودوال رییس دانشگاه ننگرهار افغانستان و مولوی فضل هادی احمد رییس نمایندگی وزارت امور خارجه افغانستان در ولایت ننگرهار و هیات همراه با عبدالله معتمدی رییس دانشگاه علامه‌ طباطبائی دیدار و در خصوص گسترش همکاری مشترک علمی و تبادل پژوهشگر و دانشجو گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

معتمدی در این نشست گفت: امیدوارم حضور شما در دانشگاه علامه‌طباطبائی، امکان شناخت متقابل دو دانشگاه را بیشتر فراهم کند تا بتوانیم زمینه‌های همکاری مشترک را پیدا کنیم و بر اساس آن رو به جلو حرکت کنیم.

وی به امکانات و ظرفیت‌های دانشگاه علامه‌طباطبائی به عنوان تنها دانشگاه تخصصی علوم انسانی در جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: کشورهای ایران و افغانستان به دلیل زبان مشترک، مذهب و ارتباط همسایگی که با هم دارند، همواره شرایط مناسبی برای تعامل و همکاری دارند؛ به ویژه ارتباط علمی در سال‌های اخیر سبب شده تا دو کشور بتوانند از ظرفیت‌های دانشگاهی هم استفاده کنند.

170724491

نماینده قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین‌الملل نیز در این نشست گفت: دیپلماسی علمی ابزاری است در همراهی با دیپلماسی سیاسی و پلی است تا ملت‌ها بتوانند از طریق آن با هم ارتباط مفید و سازنده‌ای داشته باشد. جمهوری اسلامی با حضور دانشجویان و نخبگان خود توانسته است با وجود تحریم‌ها، قله‌های علم را فتح کند.

روح‌الله جهانگیری با بیان اینکه تقسیم‌بندی که در جامعه جهانی برای دانشگاه‌های ایران وجود دارد یک تقسیم بندی سیاسی است و رتبه دانشگاه‌های ما، رتبه برتر جهانی است، ‌افزود: جمهوری اسلامی از دیرباز دروازه علم بوده است. ما می‌توانیم در حوزه تحقیقات مشترک علمی، در حوزه آب، نانوفناوری، تبادل استاد و دانشجو و آنچه دانشگاه‌های افغانستان به آن نیاز دارند، با آن دانشگاه‌ها همکاری کنیم.

در ادامه دیدار رییس دانشگاه ننگرهار افغانستان با یادآوری اینکه این دانشگاه دومین دانشگاه کشور افغانستان است که حدود ۶۰ سال پیش تاسیس شد، تصریح کرد: ماموریتی که دانشگاه ننگرهار دارد، آموزش به شکل ملی و بین‌المللی است تا بتواند مشکلات جامعه را برطرف کند.

سطح مطالبات رهبری با فعالیت‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها فاصله دارد

معاون فرهنگی، اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در سومین جلسه شورای مرکزی هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی کشور گفت: در مساله آزاداندیشی، سطح مطالبات رهبر معظم انقلاب با سطح این فعالیت‌ها بسیار فاصله دارد و آنچه از دغدغه‌های دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی دریافت می‌کنیم، نشان می دهد که محافظه‌کاری و ترس از وقوع حوادث غیرقابل پیش‌بینی از علل مهم رونق نداشتن این موضوع در دانشگاه‌ها است.

عبدالحسین کلانتری اصلاح آیین‌نامه شورای هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی و راه‌اندازی مجدد آن را حرکتی ضروری و مفید در مقیاس ملی دانست.

وی به اثرگذاری اتفاقات دانشگاه‌ها در سطح ملی و منطقه‌ای و استانی و لزوم احیای واحد هماهنگ‌کننده فعالیت‌ها در سطح کلان اشاره کرد و گفت: این هماهنگی‌ها از تابستان با برگزاری جشن‌های مشترک دانشجویان جدید در سطح کشور و برنامه‌های کانون‌های قرآنی، برنامه حمایت از مردم فلسطین آغاز شده و امیدواریم این تجربیات که قبلا نمونه‌های موفقی نظیر جشنواره سراسری قرآن و عترت، جشنواره حرکت، اردوهای راهیان پیشرفت داشته است با هم‌افزایی‌ها تکثیر شود و رویدادهایی ملی یا سطح استانی با همکاری همه مجموعه‌های مرتبط با آموزش عالی رقم بخورد.

170724586

هر چند این فعالیت‌ها نافی فعالیت‌های مستقل و دغدغه‌های مجزای دستگاه‌ها نیست؛ مسائل مشترک، اسناد بالادستی مشترک و برنامه‌های اثرگذار و کارگزاران مهم دانشگاه‌ها یعنی دانشجویان، اساتید و خانواده‌های آن‌ها در سراسر کشور یکی است و همین تأییدی بر ضرورت برنامه‌های مشترک با مزیت پرسودبودن و صرفه‌جویی در هزینه‌های آنهاست.

وی با بیان اینکه حدود ۵۱ هزار رویداد و فعالیت فرهنگی در چهارماه اخیر در مجموعه آموزش عالی در سامانه وزارت علوم ثبت شده است، افزود: در مساله آزاداندیشی، با وجود کارهای زیادی که در این سال‌ها انجام شده است، سطح مطالبات رهبر معظم انقلاب با سطح این فعالیت‌ها بسیار فاصله دارد و آنچه از دغدغه‌های دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی دریافت می‌کنیم، نیز دلالت دارد که محافظه‌کاری و ترس از وقوع حوادث غیرقابل پیش‌بینی در دانشگاه‌ها یکی از علل مهم رونق نداشتن این موضوع مهم در دانشگاه ها است. درحالی که بارها گفتیم و باز هم تاکید می کنیم که ما از وزارتخانه همه نوع مساعدتی داشته و خواهیم داشت تا این فضا رونق بگیرد. البته از نظر رهبر معظم انقلاب روحیه آزاد اندیشی در دوره دانش‌آموزی باید شکل گیرد و آزاداندیشی جریان سومی از بین دوسویه ولنگاری و استبداد است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ادامه داد: از منظر ایشان نهضت آزاد فکری آزاداندیشی عملاً در کشور رخ نداده و رشد علمی، فکری، فلسفی و تمدن‌سازی بدون جریان آزاداندیشی رخ نخواهد داد. آزاداندیشی موهبتی خدادادی و این مبنای فلسفه سیاسی تمدن اسلامی است.

170724758

امضای تفاهم‌نامه معاون فرهنگی وزارت علوم با شرکت مپنا هوایی

تفاهم‌نامه تبیین دستاوردهای دانشی و فناورانه به جامعه دانشگاهی در بازدید معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم از شرکت مهندسی و ساخت موتور و تجهیزات هوایی ایرانیان (مپنا هوایی)، به امضای معاون فرهنگی واجتماعی وزارت علوم و مدیرعامل شرکت مپنا هوایی رسید. همچنین در این بازدید معاون فرهنگی و اجتماعی و مدیران از نزدیک با افتخارات و دستاوردهای استراتژیک این شرکت آشنا و در جریان پیشرفت و تلاش‌های متخصصان و مهندسان این مجموعه قرار گرفت.

از محورهای همکاری این تفاهم‌نامه می‌توان به استفاده از ظرفیت هسته‌های فناور انجمن‌های علمی و تشکل‌های دانشجویی جهت توسعه فناوری‌های هوایی، معرفی متخصصین و دانشمندان برتر صنعتی شرکت به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همکاری در زمینه برگزاری روایت پیشرفت جهت آشنایی اساتید و دانشجویان در خصوص مسائل صنعت هوایی کشور اشاره کرد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۳۱۸۵۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان