//
کدخبر: ۳۳۵۲۴۶ //

بازی با زندگی "بچه ها" ممنوع!

یک روانشناس با تاکید بر ضرورت بازی برای کودکان، گفت: بازی؛ زندگی کودکان است و نباید بزرگسالان زندگی کودکان را به بازی بگیرند و باید تمام توان خود را برای تامین شرایط و لوازم بازی کودکان به کار بگیرند.

بازی با زندگی "بچه ها" ممنوع!
به گزارش فرتاک نیوز،

عظیم عظیمی به مناسبت روز جهانی بازی (20 دسامبر- 29 آذر) در گفت و گویی، با اشاره به اهمیت بازی کردن در دوران کودکی گفت: بازی نقش موثری در سلامت جسمانی و روانی کودکان داشته و موجب تقویت آن می شود.

وی افزود: از طرفی بازی نقش موثری در یادگیری ارتباطات اجتماعی دارد و کودک از طریق بازی کردن تعاملات و ارتباطات اجتماعی را فرا می گیرد.

عظیمی با اشاره به توصیه های دینی در این زمینه افزود: پیامبر اعظم(ص) در این زمینه تعبیر جالبی دارند با این مضمون که "خاک چراگاه کودکان است" به این معنی که کودک را باید در خاک و زمین آزاد گذاشت تا راحت بازی کنند. همچنین از حضرت علی(ع) هم نقل شده که "سعادتمند می شود کودکی که هفت سال بازی می کند" و این امر به خوبی اهمیت بازی برای کودکان را نشان می دهد.

عظیمی گفت: تحقیقات روانشناسان هم نشان می دهد که بازی فواید جسمانی و روانی بسیاری برای کودکان دارد، از جمله اینکه در بحث سلامت جسمانی موجب تقویت قوای جسمانی، افزایش قدرت عضلات، افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن می شود. همچنین در بازی های تحرکی ریه های کودکان فراخ تر شده و حجم تنفسی آنها افزایش می یابد.

عظیمی سلامت روان کودک را هم در گرو بازی دانست و افزود: کودکانی که بازی می کنند از روان سالم تری برخوردار بوده و اعتماد به نفس بیشتری پیدا خواهند کرد.

وی به فواید شناختی بازی هم اشاره کرد و افزود: بازی کردن موجب شکوفایی استعدادهای کودک شده و ساخت های ذهنی او را تقویت می کند. همچنین قدرت تفکر و هوش کودک نیز در جریان بازی ارتقا می یابد.

عظیمی بازی کردن را موجب افزایش قدرت حل مسئله در کودکان دانست و افزود: این امر موجب می شود کودکان در دوران بزرگسالی بتوانند مقابله بهتری با مشکلات زندگی داشته باشند.

وی به تاثیرات اجتماعی بازی هم اشاره کرد و افزود: کودکان بسیاری از قوانین را از طریق بازی یاد می گیرند و در خلال بازی کردن است که کودکان از خودمحوری و خودخواهی خارج شده و احترام گذاشتن به حق و حقوق دیگران را یاد می گیرند.

عظیمی خاطرنشان کرد: سه سال اول زندگی هر کودک سن "خودمحوری" است و بعضا تا پنج سالگی هم ادامه دارد و تنها حضور در بازی های گروهی و برقراری ارتباط اجتماعی در خلال بازی است که می تواند کودک را از این خودمحوری خارج کند.

وی افزود: متاسفانه برخی والدین اجازه بازی کودک با سایر همسالان را نمی دهند و سعی می کنند در درون خانه کودک را مشغول کنند که این کار بسیار آسیب رسان است.

این روانشناس کودک و نوجوان تصریح کرد: هیچ چیزی برای کودک جایگزین بازی با همسالان نمی شود و بازی با بزرگسالان نمی تواند نیازهای کودک را مرتفع کند.

وی خاطرنشان کرد: بزرگسالان هم اگر می خواهند با کودکان بازی کنند باید مانند آنها شوند و اجازه دهند کودکان به راحتی با آنها بازی کنند.

این روانشناس گفت: در مجموع بازی اهمیت و فواید زیادی برای کودکان دارد و جمله معروفی هست که می گوید" بازی زندگی کودک است، نباید زندگی کودکان را به بازی گرفت".

چه اسباب بازی هایی برای کودکان مناسب است؟

عظیمی در ادامه با تاکید بر لزوم تامین امکانات بازی برای کودکان گفت: در سنین پایین با توجه به اینکه کوک اشیا را به دهان می برد، توصیه می شود به جای اسباب بازی از ماسه، شن و رنگ برای بازی کردن با کودکان استفاده شود و اجازه دهند کودک با این مواد و با خاک بیشتر بازی کند.

این روانشناس افزود: در سنین بالاتر توصیه می شود والدین از اسباب بازی های ارزان و ساده استفاده کنند که کودک بتواند آنها را باز و کامل بررسی کند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی والدین تنها به فکر خرید اسباب بازی های گران قیمت هستند و اجازه نمی دهند کودک به راحتی با آنها بازی کند، این درحالیست که کودک در این سنین نیاز دارد که وسایل و درون آنها را جست و جو کند و این کار بعضا موجب شکسته شدن وسایل بازی می شود، لذا توصیه می شود اسباب بازی به نحوی باشد که کودک به راحتی با آنها بازی کند.

عظیمی با تاکید بر بازی کودکان در فضای باز گفت: لزوما بازی کودکان نباید با اسباب بازی باشد و بازی های حرکتی بسیار توصیه می شود، چرا که کودکان روزانه به پنج تا شش ساعت دویدن و جنب و جوش نیاز دارند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۳۵۲۴۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان