//
کدخبر: ۳۲۸۷۳۸ //

گواهینامه صلاحیت معلمی شرط ورود به رتبه‌بندی

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ورود به رتبه‌بندی نیازمند گواهینامه صلاحیت معلمی خواهد بود، گفت:در رتبه‌بندی معلمان مزایا صرفا نباید مادی باشد.

گواهینامه صلاحیت معلمی شرط ورود به رتبه‌بندی
به گزارش فرتاک نیوز،

محمود امانی طهرانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در نشست خبری با رسانه‌ها درباره گواهینامه صلاحیت معلمی، اظهار کرد: وقتی یک فرد وارد خدمت شد چون عرصه تعلیم و تربیت دائم در حال پیشرفت است باید خود را به روز نگه دارد بنابراین نیازمند رصد و تغذیه کارکنان هستیم.

گواهینامه صلاحیت معلمی هر 5 سال

وی افزود: گواهینامه صلاحیت معلمی تصویب شد و شورای عالی آموزش و پرورش باید آن را به برنامه عملیاتی تبدیل کند، از این رو متنی را آماده کردیم و در شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب رسید. پیرو این متن، باید شیوه نامه اجرایی تهیه شود که معاونت برنامه‌ریزی و منابع انسانی در حال انجام این کار است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: گواهینامه صلاحیت معلمی با رتبه بندی هم ارتباط پیدا می‌کند و یکی از شرایط ورود به رتبه‌بندی این است که معلمان گواهینامه صلاحیت معلمی داشته باشند، یک دوره 5 ساله زمان می‌برد تا تمام معلمان ورودی، بتوانند گواهینامه صلاحیت معلمی کسب کنند و بازه زمانی 5 ساله برای تجدید آن در نظر گرفته شده است. تمام معلمان رسمی و غیررسمی باید گواهینامه صلاحیت معلمی کسب کنند.

وی بیان کرد: افرادی که از دانشگاه فرهنگیان و رجایی فارغ التحصیل می‌شوند، فارغ التحصیلی به معنای تایید آنهاست و پس از 5 سال باید تجدید اعتبار گواهینامه صلاحیت معلمی را داشته باشند، معلمان ماده 28 نیز همین روند را دارند.

احساس رضایت از جو حاکم شورای عالی

امانی طهرانی در ادامه با اشاره به جلسه اخیر این شورا با حضور رئیس جمهور، گفت: در این جلسه بر نقش پررنگ شورای عالی آموزش و پرورش و بهبود جایگاه تأکید شد؛ اینکه در شورای عالی آموزش و پرورش، تعداد اعضا 20 نفر است نشان از لزوم پختگی عملکرد است. شخصا از جو حاکم شورای عالی بسیار احساس رضایت می‌کنم.

رتبه‌بندی بین معیشت و کیفیت

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره رتبه بندی معلمان، متذکر شد: در رتبه‌بندی آنچه پررنگ شده بحث معیشت است اما فلسفه این طرح، سنجش استانداردها است و مزایا نباید فقط مادی لحاظ شود بلکه بار ارزشی کار معلمان و افزایش کیفیت باید مدنظر باشد. تقلیل رتبه‌بندی به افزایش حقوق از بین بردن اصل کار است و جدا کردن آن از بحث معیشت نیز موضوعیت ندارد بنابراین باید به گونه‌ای اقدام کرد که بخش معیشتی برانگیزانندگی کافی را داشته باشد.

وی ادامه داد: تیم کارشناسی پیشنهاد داده بود در رتبه بندی باید بین کف و سقف باید 40 درصد در  دریافتی تفاوت باشد که برانگیزانندگی را ایجاد کند، رتبه بندی زمانی شکل می‌گیرد که بتوانیم استانداردهای معلمی را عرضه، نظام سنجش و ارزش‌گذاری نیز ایجاد کنیم بنابراین به دوره گذار نیاز است اما آغاز کار این پیام را دارد معلمانی که در جهت ارتقای خود بکوشند، این تلاش آنها مورد توجه سیستم است.

آموزش عربی برای مکالمه نیست

امانی طهرانی درباره آموزش زبان انگلیسی و عربی در مدارس و ناتوانی دانش‌آموزان از مکالمه،  گفت: باید بین زبان عربی و انگلیسی تمایز قائل شد چون ماموریت‌ها متفاوت است، ماموریت زبان عربی، ارتباطی نیست و ماموریتی که برای آن پیش بینی شده این است که زبان عربی برای عامه شهروندان زبان دین است؛ بنابراین باید به گونه‌ای بخوانند که نسبت به متون قرآن و ادعیه، درک معنایی داشته باشند و درس عربی با هدف برقراری ارتباط با افراد عرب زبان نیست.

زمان ناکافی آموزش انگلیسی

وی ادامه داد: در زبان انگلیسی، بحث ارتباط مطرح است در این زمینه آموزش‌ها به زمان و کیفیت نیاز دارد اما زمانی که در برنامه درسی برای زبان انگلیسی اختصاص داده‌ایم چندان زیاد نیست، همچنین در شورای عالی آموزش و پرورش مصوب شد ساعات زبان انگلیسی در دوره متوسطه اول کاهش یابد و از 35 ساعت به 30 ساعت کاهش یافت چرا که چند درس جدید اضافه شد بنابراین از ساعات برخی دروس گرفته شد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: رویکرد فعلی برنامه درسی زبان انگلیسی، رویکرد ارتباطی است براین اساس دانش‌آموزان در موقعیت‌های سخن گفتن قرار می‌گیرند و حتی در امتحانات نهایی بحث لسنینگ وارد شده است اما این زمان و حجم آموزش با انتظاراتی که داریم، متفاوت است. همچنین باید فضایی در کشور ایجاد شود تا افراد بتوانند دست به انتخاب نوع زبان بزنند، اخیرا بر روی مصوبه‌ای در کمیسیون برنامه‌های درسی کار می‌کنیم تا دانش‌آموز امکان انتخاب داشته باشد مثلا بگوید، زبان را به جای مدرسه در موسسه مجاز می‌خوانم و مدرسه نمره را بپذیرد.

تالیف موازی برای زبان انگلیسی

وی ادامه داد: امسال برای اولین بار کتاب‌هایی جالب در زبان انگلیسی به عنوان تالیف موازی توسط سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ارائه شده است و به صورت آزمایشی در برخی کلاس‌ها ارائه می‌شود؛ در دروس آلمانی و فرانسوی از ابتدا کتاب درسی وجود داشت اما این زبان‌ها در مدارس مشتری ندارد بنابراین اگر بتوانیم موسسات بیرونی را برای ارائه این زبان‌ها هماهنگ کنیم، روش مناسبی است.

مصوبه کنکوری انقلاب فرهنگی در مسیر بی‌عدالتی؟

امانی طهرانی درباره مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی و اینکه بند 5 آن و تعیین شرط معدل توسط دانشگاه‌ها برخلاف عدالت آموزشی است، متذکر شد: اصلاح سازوکار کنونی برگزاری کنکور،  ضرورت داشت و کاری دشوار است، در بحث برگزاری کنکور روندی ثابت را در طول 40 سال گذشته داشتیم اما نقدهای فراوانی بر عدالت آن وارد است بنابراین اقدام شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ورود به این عرصه را ستایش می‌کنیم و در این مصوبه اهمیت نظام آموزشی و برنامه‌های درسی تقویت شده است.

وی بیان کرد: در مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، امتحانات نهایی جایگاه بیشتری پیدا می‌کند بنابراین نیاز به تغییراتی از درون دارد همچنین این مصوبه به تدریج و در طول زمان پخته تر می‌شود.

امانی طهرانی بیان کرد: درباره اینکه تعیین معدل برای ورود به دانشگاه بی عدالتی را رقم می زند؛ باید گفت معدلی که توسط دانشگاه‌ها تعیین می‌شود در نهایت باید به تصویب شورای سنجش و پذیرش دانشجو برسد و این شورا بحث عدالت را لحاظ می‌کند، هم‌اکنون دانش‌آموزان مناطق محروم که می‌توانند وارد دانشگاه‌های برتر شوند، معدل بسیار خوبی دارند.

وی افزود: معدل های پایین حتی با وجود سهمیه در رشته محل‌های قبول نمی‌شوند؛ پیش بینی اینکه کار به نحوی انجام شود که بی عدالتی شکل نگیرد در سازوکار مصوبه وجود خواهد داشت و از این موضوع پیشگیری خواهند شد که اگر دانش‌آموزی رتبه کافی را کسب کرد به خاطر معدل محروم شود.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره درج کلمه ولی در آیین نامه اجرایی مدارس و امکان ایجاد مشکل برای برخی مادران، گفت: ولی شامل پدر و مادر است و اگر‌ مرجعی صاحب صلاحیت برای محدود کردن حق است، وجاهت خود را دارد اما از نگاه ما تفاوتی بین پدر و مادر نیست و حتی در صورت طلاق هر دو صاحب حق هستند، اما اگر مرجعی از فردی سلب صلاحیت کرد رای آن مرجع را می‌پذیریم.

امانی طهرانی درباره اصلاح و ترمیم سند تحول بنیادین، مطرح کرد: طبق مفاد فصل 8 سند تحول بنیادین باید هر 5 سال یکبار بازنگری شود اما در طول 10 سال گذشته به دلایلی این کار انجام نشد چرا که سند در بدو تولد بود و هنوز در مرحله اجرا قرار نگرفته بود بلکه در مرحله تولید زیرنظام ها و.... بود بنابراین در مسیر اجرا قرار نگرفته بود که بخواهد در سال پنجم بازنگری شود.

وی ادامه داد: مسئولیت ترمیم و اصلاح سند تحول به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی سپرده شد البته مدنظر داریم که قرار نیست سند جدیدی نوشته شود بلکه قرار است، سند تحول از جهاتی بازنگری شود؛ دو مطالعه از جنس مرور نظام مند را سفارش داده‌ایم و تمام اسناد و مطالبی که در طول این 10 سال درباره سند منتشر شده است را احصا کرده‌ایم و امیدواریم تا اواخر آذر متن نهایی را ارائه کنیم.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۸۷۳۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان