//
کدخبر: ۳۲۲۱۷۶ //

ممنوعیت پارتی بازی در فرزندخواندگی!

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: ممکن است صلاحیت متقاضیان فرزندخواندگی بعد از معرفی به مراجع ذیصلاح قانونی مورد تایید قرار نگیرد و اعتراض به این امر توسط متقاضیان مورد قبول سازمان نیست و هیچ گونه پارتی بازی صورت نمی‌گیرد.

ممنوعیت پارتی بازی در فرزندخواندگی!
به گزارش فرتاک نیوز،

علی عرب نژاد در گفت‌وگویی اظهار کرد: وظیفه اصلی سازمان بهزیستی تصمیم‌گیری در مورد انتخاب بهترین والدین از بین متقاضیان سرپرستی و تأمین حداکثر منافع عالیه برای کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بی‌سرپرست است. سازمان بهزیستی؛ براساس مدارک شناسایی، تحصیلی، شغلی و مالی، پاسخ استعلام سازمان پزشکی قانونی و اداره تشخیص هویت، نظریه مشاوران و ... تطابق آنها با قوانین و مقررات جاری، راجع به صلاحیت متقاضیان اظهارنظر می‌کند.

وی ادامه داد: تکمیل هرگونه فرم و ارائه اطلاعات به سازمان بهزیستی صرفاً به منظور کسب اطلاعات اولیه از متقاضیان است و این امر هیچگونه تعهدی برای سازمان بهزیستی به وجود نمی‌آورد و ممکن است در هر مرحله صلاحیت متقاضیان مورد تایید نهایی قرار نگیرد.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: ۱۴۱ خانواده از خانواده‌های پشت نوبت قبل از سال ۹۹ در سامانه توسط کارشناسان شهرستان ثبت شده‌اند و از سال ۹۹ تاکنون حدودا تعداد ۲۸۰ خانواده ثبت‌نام کرده‌اند و تعداد کودکان قابل واگذاری در طول سال  حدودا ۴۰ تا ۵۰ کودک بوده و بستگی به تعداد پذیرش این نوع کودکان دارد.

وی تصریح کرد: ممکن است صلاحیت متقاضیان بعد از معرفی به مراجع ذیصلاح قانونی (پزشکی قانونی، اداره تشخیص هویت، مشاوران و ...) مورد تایید قرار نگیرد و اعتراض به این امر توسط متقاضیان مورد قبول سازمان نیست و هیچ گونه پارتی بازی صورت نمی‌گیرد و طبق بخشنامه‌های ارسالی و سامانه فرزند پذیری  تحویل کودک صورت می‌پذیرد و طی کردن مراحل ثبت سامانه  و طی کردن مراحل اداری نسبت به قبل  کمی  طولانی‌تر شده است.  

عرب نژاد ادامه داد: همچنین تحویل و واگذاری کودک بر اساس شرایط سنی خانواده در زمان تحویل به شرح ذیل صورت می‌پذیرد که با توجه به اینکه خانواده‌ها بیشتر متقاضی نوزاد هستند، این موضوع باعث اعتراض متقاضیان شده است.

وی افزود: متقاضیان ۳۰تا ۳۴ سال؛ نوزاد تا دو سال، متقاضیان  ۳۵ تا ۳۹ سال؛ کودک سه تا پنج سال، متقاضیان ۴۰ تا ۴۴ سال؛ کودک شش تا هشت سال، متقاضیان  ۴۵ تا ۴۹ سال؛ کودک ۹ تا ۱۱ سال و متقاضیان بالای ۵۰ سال و بالاتر نوجوان ۱۲ تا ۱۶ سال  به فرزندی می‌توانند بگیرند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سامانه فرزند پذیری با هدف شفافیت  نحوه واگذاری  کودکان  راه اندازی شده که  از تاریخ ۱۶ اردیبهشت ماه سال گذشته مراحل درخواست فرزند خواندگی  از ثبت تا دریافت نتیجه از طریق  سامانه به آدرس http://adoption. Behzisti. net  صورت می‌پذیرد.

عرب نژاد بیان کرد: متقاضیان فرزند خواندگی سه گروه هستند که شامل زوجین فاقد فرزند، زنان یا دختران فاقد همسر و زوجین دارای فرزند که دارای شرایط فرزند خواندگی باشند است که اولویت با خانواده‌های فاقد فرزند خواهد بود.

توجه به فرزندخواندگی کودکان با شرایط ویژه

وی افزود: ثبت نام در سامانه از طریق  سایت به صورت اینترنتی  توسط خانواده‌ها صورت می‌پذیرد و با توجه به اینکه سامانه جدیدا راه اندازی شده و گاهی مشکلاتی در سامانه پیش می‌آید که سریعا  از سوی اداره  فناوری بهزیستی  کشور پیگیری و مرتفع می‌شود.  

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: با توجه به افزایش آمار متقاضیان و پایین بودن آمار کودکان قابل واگذاری و بسته به  نوع درخواست متقاضیان و شرایط کودکان جهت تحویل به صورت فرزند خوانده و امین موقت مدت زمان انتظار مشخص و قابل پیش بینی نیست.

عرب نژاد با بیان اینکه تقریبا آمار کودکان با جنسیت پسر به نسبت دختران بیشتر است، اما بیشتر خانواده‌ها متقاضی نوزادان دختر هستند، تصریح کرد: در حال حاضر پنج کودک زیر دو سال و هفت کودک بالای شش سال  قابل واگذاری هستند که خانواده‌های واجد شرایط در حال تکمیل مدارک پرونده در سامانه جهت تحویل  هستند و خانواده‌هایی که  متقاضی کودکان با سن بالا و یا شرایط خاص باشند، در اولویت قرار می‌گیرند.  

عرب نژاد با بیان اینکه انتقال بخشی از اموال به نام شناسنامه‌ای کودک بعد از حکم دائم و صدور شناسنامه صورت می‌پذیرد، افزود: تا پیش از این، یک سوم اموال مد نظر بوده، اما در حال حاضر بخشی از اموال بوده که  با توافق  خانواده، تحت نظر حوزه قضایی و بهزیستی صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه پذیرش و کودکان قابل واگذاری در زمان‌های مختلف متغیر بوده، اما درصد پسران قابل واگذاری به نسبت دختران بیشتر است، تصریح کرد: نیاز داریم حمایت‌هایی صورت گیرد و فرهنگ فرزندخواندگی کودکان با شرایط ویژه، دارای معلولیت و بیماری خاص از سوی رسانه‌ها گسترش پیدا کند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۲۱۷۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان