//
کدخبر: ۲۷۲۸۵۹ //

برگزاری مراسم عزاداری محرم و صفر نباید تعطیل شود

نائب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس ضمن اینکه برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم و صفر را امری لازم و ضروری دانست در عین حال گفت که سال جاری شرایط متفاوت است و حتما باید در برگزاری این مراسم ها به استانداردهای لازم توجه کنیم.

برگزاری مراسم عزاداری محرم و صفر نباید تعطیل شود

غلامرضا منتظری در گفت و گو با خبرنگار، با تاکید بر لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی در برگزاری مراسم عزاداری محرم امسال گفت: این سخن حضرت امام خمینی(ره)که می فرمایند “ما هرچه داریم از محرم و صفر است”و تاکید ایشان مبنی بر زنده نگاه داشتن مراسم عزاداری محرم، نصب العین ما است.

وی افزود: به همین جهت باید در احیاء و توجه به این واقعه عزت بخش تاریخ اسلام بکوشیم و به این مهم توجه کنیم که محرم و صفر هم به ما معرفت می دهد و هم بصیرت.

به گزارش فرتاک نیوز،نائب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اصل برگزاری مراسم عزاداری محرم و صفر نباید تعطیل شود اما امسال شرایط متفاوت است و باید در چگونگی برگزاری آن نکات و استانداردهای بهداشتی را رعایت کنیم تا اسباب نگرانی های بعدی برای عزاداران و محبان امام حسین (علیه السلام) فراهم نشود.

منتظری تصریح کرد: هم می توان مراسم عزاداری برگزار کرد و هم می توان به استانداردهای پیشگیرانه پایبند بود، هر دو امری لازم است، ما هم به سلامت جامعه نیاز داریم و هم به خیر و برکات ماه محرم. برای مثال برگزاری مراسم در اماکن روباز و مدیریت مدت زمان مراسم ها از جمله مواردی است که می توان در این زمینه به آن توجه کرد.

نماینده مردم گرگان و آق قلا ادامه داد: در واقع می توانیم زمان مراسم عزاداری را به گونه ای مدیریت کنیم که مدت زمان مراسم طولانی نشود و بتوانیم در زمانی مشخص حداکثر استفاده را از مراسم کسب کنیم، چرا که مهم نیت ما برای برگزاری این مراسم است، کیفیت مهم است و امسال خیلی نباید به کمیت فکر کنیم، به کیفیت بیشتر بیندیشیم چرا که نیت خالص است.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس بیان کرد: در بحث اطعام دهی شیوه گذشته را برای سال جاری به صلاح نمی دانم، اطعام دهی در قالب بسته بندی های بهداشتی باشد و عزاداران آن را با رعایت نکات بهداشتی و رعایت فاصله ها انجام دهند، اگرچه شیوه سنتی در امر اطعام دهی ماه محرم صفا و صمیمیت خاص خود را دارد ولی در شرایط کنونی باید نکات بهداشتی را نیز رعایت کنیم.

منتظری بیان کرد: شاید مانند سال گذشته نتوانیم تمام مساجد و تکایا را پوشش دهیم چرا که پوشش این مراسم در تمام مساجد و تکایا شاید باعث این شود ما در مقاطعی از استانداردها غافل شویم، به همین جهت پیشنهاد می‌کنم برای هر شهری مراکز خاصی را شناسایی کنیم که هم به لحاظ فضا گسترده تر  و هم از استانداردهای لازم برخوردار هستند تا هم بتوانیم شکوه مجلس را حفظ کنیم، هم کیفیت و هم کمیت.

وی در پایان اضافه کرد: در کنار این حضور فیزیکی در فضای حقیقی که به احیای این سنت کمک می کند، از این مهم در فضای مجازی نیز نباید غفلت کنیم، ممکن است برای افرادی به دلیل کهولت سن و یا بیماری های زمینه ای صلاح نباشد خیلی در این مراسم ها به صورت فیزیکی حضور پیدا کنند، به همین جهت هم صدا و سیما و هم فضای مجازی متعهد ما باید به صورت جدی تر از گذشته به این امر بپردازند تا بتوانیم پاسخگوی نیاز معنوی جامعه باشیم.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۷۲۸۵۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان